Hoppa till innehåll

Webinar eller webbseminarium – vad heter digital konferens? 

Fredrik B Nilsson

Räck upp handen den som har mött kollegor och kunder online den senaste tiden? Har du även deltagit i föreläsningar på distans; så kallade  Ja, vad kallar vi dem nu? De där seminarierna och föreläsningarna som sker digitalt? Webinar, webbinarium eller webbseminarium – vad heter digital konferens om du får bestämma…

Mängder av artiklar och inlägg flyter runt på nätet med berättelser om hur företag har ordnat AW där medarbetarna är utspridda över hela världen men ”har så kul och trevligt ändå”. Eller de där tipsen från nyfrälsta digitalister som gör fjärrträffarna mer färgglada: ”Det är bara att spänna upp ett gammalt lakan som du har tvättat i illgrön karamellfärg – så har du en egen greenscreen att sitta framför…”.  

Många har på kort tid lärt sig mycket och det kan vara på sin plats att fastslå den förändring som har skett. Det kommer aldrig bli som förr igen. Nu är vi verkligen där i framtiden, då utskrivna papper från bläckstråleskrivaren inte fyller någon funktion – det är i ett digitalt forum vi agerar och fungerar sedan våren 2020. Digitala möten är från och med nu en viktig del av B2B-marknadsföringen.

Vad heter digital konferens med dina ord? 

När förändringen sker i den verklighet vi lever, så följer snart strukturen efter. I rusets förvirring skapar vi våra rutiner och händelser i stunden, men när det nya läget har sjunkit in behöver vi formalisera vår tillvaro.  En av delarna som behöver beslutas är: vad ska den nya företeelsen heta?  

Möten online har blivit allt vanligare de senaste tio åren. Om det på 90-talet kändes som science fiction att se ansiktet på den du pratade med är det idag en självklarhet – inte minst efter den senaste tidens ”Teamsplosion. Men vad heter det när onlinesessionerna har till avsikt att undervisa, föreläsa och vara öppna för en större grupp människor?  

I den verkliga världen brukar det heta seminarium eller just föreläsning. I pluralis seminarier eller föreläsningar. Den nya tiden har inte riktigt lyckas formulera vilket ord vi ska använda för den här typen av företeelse online.  

På den tiden ”skajpa” var relevant 

Många företag drömmer om att deras varor och tjänster ska bli varumärkesord. Det vill säga ett varumärke som är så etablerat att många använder det som benämning på varan oavsett varumärke. En form av metonymi.  

Risken är dock att ett ord som från början var ett varumärke blir så pass allmänt att det inte längre kan anses åtnjuta varumärkesrättsligt skydd. Då säger man att varumärket har degenererat.  

Exempel på varumärken som är döda (degenererade) är termos, grammofon och bakelit. Är det någon som minns hur de hur produkterna som dessa ord grundar sig på faktiskt såg ut? Google anses också ha insjuknat, på väg mot degeneration, när många nu börjat använda verbet googla. Även Skype blev tidigt ett sätt att säga ”ha möten online” – men sedan köpte Microsoft varumärket och lät det flyta in i Teams.  

Hur relevant är det att säga skajpa idag? Än så länge förstår de flesta kopplingen till gamla Skype – men om några år, vem kommer då greppa sammanhanget? 

Språkrådets rekommendation 

När kungahuset bjöd in till digitala seminarier under coronapandemin följdeSpråkrådets rekommendation för att betitla evenemangen: webbseminarium.  Och det är ju exakt vad det handlar om. Så varför inte slå fast det ordet en gång för alla? 

Andra organisationer väljer webinar i singularis. Några har valt webinarer i pluralis, webbinars med två b eller webinars 

Strukturen är än så länge oklar. Webbseminarium har, rekommendationerna till trots, inte alls lyckats få fäste, så hur går vi vidare? 

Hjälp till att skapa ett nytt begrepp! 

Terminologin svävar fritt i språkrymden och ingen har lyckats hitta den form som alla vill använda. Borde kanske alla Microsoft-bolag säga: ”Välkommen på vår Teams-session” eller Google-folk: ”Lär dig mer om oss i vår kommande Hangout? Eller ska vi försöka hitta något gemensamt begrepp som är plattformsoberoende? Vad heter digital konferens när vi själva får bestämma?

👉Har du förslag på vad vi ska kalla föreläsningar och stora träffar online?  

Vi sänder härmed en efterlysning där vi samlar in de bästa förslagen och motiveringarna till vad vi ska kalla digitala konferenser, föreläsningar och möten.  

Resultatet presenteras i september på Crescando.se  

GÖR SÅ HÄR:  

  • Lägg in de ord (upp till två stycken) som du anser vara de mest relevanta begreppen i ordmolnet via denna länk.  
  • Mejla din motivering: Vad heter en digital konferens? till fredrik@crescando.se 

Belöningen för de två mest finurliga och välmotiverade förslagen är en lunch med valfri Crescando-medarbetare i september! 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att ta vara på företagets unika position på marknaden för att generera värdefulla insikter och ge råd kring det som betyder mest för våra kunder. VI

Läs vidare

KPIer inbound marketing - vad och för vem ska jag mäta?

Öppningsgrad, klick, följare, lästid... De taktiska mätetalen för inbound marketing är absolut inte oviktiga men frågan blir: för vem och varför? Vi benar ut olika typer av KPI:er.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen