Hoppa till innehåll

5 tips för att komma igång med film i din B2B-marknadsföring

Anna Lindman

Speaker Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Det finns flera anledningar till att börja arbeta med film istället för enbart det skrivna ordet i din B2B-marknadsföring. En orsak är att vi idag behöver vara snabba med att få ut vårt budskap. Film är mer direkt och lättare att ta till sig än att läsa en text.

Men kanske är den starkaste anledningen att det blir personligare. Rörligt innehåll är ett bra sätt att lyfta fram dina fantastiska och kunniga medarbetare inom hela företaget. Det behöver inte nödvändigtvis vara cheferna eller specialisterna som ska glänsa utan minst lika viktigt är att visa upp hela företaget och alla medarbetare. Eftersom det är ni tillsammans som bygger ert varumärke och er affär.

I vissa fall, kan du på egen hand skapa enklare filmer som exempelvis korta intervjuer med en medarbetare. I andra fall får du helt enkelt låta bli och istället anlita proffs. Det som avgör hur du väljer att producera din film är precis som med allt annat content-arbete: vad som själva syftet med filmen. Är det en varumärkesbyggande film eller vill du sälja in ett webinar? Syftet blir ledstjärnan som får flera olika pusselbitar att falla på plats: vilka personer ska delta i filmen, vilken plats ska du filma på och i vilka kanaler filmen ska visas.

 

För dig som vill testa att göra film på egen hand kommer här fem konkreta tips:

1. Är det ok att filma med mobilen?
Absolut, en modern mobil duger till att producera enklare filmer till dina sociala kanaler eller blogg. Ett tips är att se över inställningarna i din mobil. Filma gärna i 1080p.

2. Skaffa en mikrofon och ett stativ
Det spelar ingen roll hur snygg din film är om ljudet är dåligt och ingen kan höra vad som sägs. Investera därför i en liten mikrofon, en så kallad mygga. Sätt myggan på kavajslaget eller tröjan en bit under hakan, på ett sätt så att den sticker ut så lite som möjligt. Se även till att dölja sladden under kläderna på personen du filmar. Det finns flera varianter av stativ som är utformade för mobiltelefoner. Kostar bara några hundralappar och räddar din video från dina skakiga händer.

3. Tips inför filmningen

  • Håll det kort och genomtänkt – Formulera ditt syfte tydligt, ställ en till tre relevanta frågor, gör inte en för lång och ogenomtänkt film. Be alltid den som intervjuas upprepa frågan i sitt svar om intervjuarens röst inte ska höras i filmen. Exempel på fråga: Vilka var företagets vanligaste säljutmaningar?Intervjupersonen inleder med att säga: Våra vanligaste säljutmaningar var…
    .
  • Filma i liggande format, som är det vanligaste formatet då det visas på Youtube. I sociala media kan även stående eller kvadratiskt (1:1) format funka. Tänk innan du filmar på hur du vill att det ska se ut.
    .
  • Ljus – Se till att intervjupersonen får tillräckligt med ljus på sig så den syns och sticker ut ur sin omgivning. Dagsljus är att föredra, men inte för starkt solljus.
    .
  • Blickriktning – Fundera på hur tilltalet ska vara. Vid en intervju är det vanligaste att personen tittar precis bredvid kameran, därför är det bra att intervjuaren står där. Om personen ska titta rakt in i kameran så ska tilltalet vara mer direkt mot tittaren. Viktigt är också att blickriktningen är i nivå med kameralinsen så att man inte tittar ned eller upp mot kameran.

4. Klipp din film direkt i mobilen
Du behöver inte investera i dyra program för att klippa ihop din film.
Det finns flera gratis-appar för enkel och snabb produktion direkt i mobilen:

  • iMovie – Videoredigering för iPhone.
  • Adobe Premiere Clip – Videoredigering för Android/iPhone.
  • PocketVideo – Videoredigering där du enkelt kan anpassa din video till olika format.

5. Glöm inte texten!
Du vill att din film ska väcka intresse även om tittarna inte har möjlighet att slå på ljudet. Därför är textningen väldigt viktig. Texta din film så kommer fler personer att engagera sig i ditt innehåll. Youtube har ett bra textningsverktyg som är enkelt att använda.

Summa summarum
Det är inte komplicerat eller dyrt att göra enkla och korta filmer på egen hand. Men har ni varken tiden, engagemanget eller kunskapen internt är det kanske bättre att anlita ett proffs.

Känner du igen dig och funderar du på att börja med film i ert content-arbete? Mejla mig en rad på anna@crescando.se så bokar vi en virtuell kaffe över Teams och pratar mer om hur ni kan använda film i din B2B-marknadsföring.

</A NAME=”lyssna”>

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Ett värdeerbjudande är ett löfte om de värden du erbjuder dina kunder genom dina produkter och tjänster. Det beskriver också hur värdet levereras och inte minst hur dina kunder och

Läs vidare

För B2B-marknadsförare har LinkedIn, särskilt på senare år, kommit att bli ett ovärderligt verktyg i det dagliga arbetet. Men varför? Här tar vi en närmare titt på vad som gör

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen