Hoppa till innehåll

Sex tips på hur du kan använda rörligt i din content marketing

Malin Sjöman

Video och rörligt innehåll får en alltmer självklar plats som komplement till skrivet content, för att nå fler (delar av din målgrupp föredrar förmodligen att ta till sig budskapet i rörligt format), att visa och beskriva sånt som är krångligt att få fram i skrift eller bara göra budskapet mer personligt. Härom veckan delade min kollega Anna med sig av sina bästa tips för hur du kan komma igång med rörligt i din content marketing och B2B-marknadsföring på egen hand. Är du sugen på att börja men saknar inspiration för vad din film ska handla om? Här får du sex tips hur du kan använda rörligt innehåll i din content marketing!

1. Använd video för att göra ditt kundcase mer levande

Företagen inom San Sac Group – Orwak, ILAB och San Sac – är tillsammans marknadsledande på smart och hållbar avfallshantering. I sin marknadsföring drar man nytta av videoinnehåll på många olika sätt. Ett är att levandegöra berättelsen om framgångsrika kundprojekt. Oavsett om det handlar om hur En ny balpress sparar tid och plats för personalen på Hemköp i Vrigstad, hur Tyresö Kommun Arbetar med planprocessen för kommunens avfallshantering heller hur San Sac blev bostadsrättsföreningen Trångsunds förstahandsval för en ny avfallslösning är det tydligt hur en berättelse berättat av riktiga människor når så mycket längre än bara en skriven text.

..

Genom att texta filmerna på till exempel engelska är det relativt enkelt att göra dem tillgängliga för fler, som Orwak gjorde för sin internationella marknad: New baler saves time and space for the staff at Hemköp in Vriggstad.

Smartoptics utvecklar och säljer smarta lösningar för fiberoptik och hjälper på så sätt företag och organisationer att maximera sin fiberinvestering. Ser du vad som är speciellt med kundcasefilmen vi skapade tillsammans, Cost efficient, high-capacity metro networking at IX Australia? Utmaningen var att då kunden, internetväxeln IX Australia, är baserad i Sydney hade vi inte möjlighet att göra ett besök för att filma berättelsen. Vi hade inte ens chans att träffa någon av de personer som varit involverade i projektet från kundens sida.

Filmen är ett bevis för att det faktiskt går att koka soppa på en spik, även med rörligt material, men knappast något vi rekommenderar om det finns alternativ!

Cambio utvecklar digitala och mobila journalsystem till sjukvården. Mycket av den pedagogiska utmaningen i Cambios marknadsföring handlar om att visa på utmaningarna med det traditionella sättet att hantera patientjournaler och självklart fördelarna med ett mer modernt sätt att arbeta med mobil journalhantering. Här berättar två läkare vid Västmanlands sjukhus i Sala om hur Mobila journaler förenklar arbetsdagen.

För att maximera investeringen av att ha filmteamet på plats passade vi på att utnyttja tillfället och låta de två läkarna utveckla sin syn på både utmaningar: Utmaningar som ett mobilt journalsystem och arbetssätt kan lösa och möjligheter: Många fördelar med mobila journaler i två separata klipp. En bra och relevant berättelse tål att paketeras om i olika format!

..

2. Rörligt låter experterna komma till tals

San Sac-bolaget ILAB säljer containrar till framförallt ledande renhållningsbolag. Man står idag inför utmaningen att inspirera och utbilda en helt ny generation container-köpare. Resultatet blev att vi tillsammans skapade Containerguiden, en serie utbildande och inspirerande artiklar och video som tillsammans stöttar mottagaren på vägen mot ett containerköp. (Fundera gärna på vilka frågor dina kunder och potentiella kunder ställer sig – och på hur du bäst kan besvara dem i text och bild.)

En viktig del i guiden är att låta mer erfarna inköpare hos Sveriges stora renhållningsbolag ge sin syn på utmaningen att välja rätt: Tips & råd från tre renhållningsbolag. Också företagets egna medarbetare fick ge sina tips inför upphandlingen i Råd och tips vid inköp av containrar.

..

När Smartoptics samlade sitt partnernätverk passade man på att fånga några av de interna och externa experterna på film. Tillsammans fick de ge en bild av vad som händer på fibermarknaden, vilka möjligheter som finns att adressera den och hur Smartoptics lever upp till förväntningarna. Resultatet blev en serie korta filmer: A Market view on fiber optical solutions – What will the future bring?A market view on Smartoptics’ Open Line System och A Market view on open optical networking solution for 100G connectivity. Ett bra exempel på hur det går att ta hjälp av filmkameran och fånga ett tillfälle i flykten även med en mer begränsad budget!

..

Ett annat exempel på hur det med enkla medel går att fånga kloka insikter är de kortfilmer som producerades i samband med lanseringen av Litiums årliga studie om den digitala B2B-försäljningen. Engagerade personer från ”e-handelssfären” runt Litium som Hanna Hedqvist, e-handelskonsult på Perpello och Christer Pettersson e-handelschef Arvato fick reflektera över de slutsatser som precis presenterats vid lanseringen av studien.

..

JLT Mobile Computers tillverkar “ruggade” datorer, dvs datorer som tål att användas i tuffare miljöer som lager, inom tillverkningsindustrin eller i skogen. En viktigt del i JLTs ompositionering från ren hårdvaruleverantör till att bli en lösningsorienterad partner för sina kunder har varit att också dela med sig av sin mångåriga kunskap till marknaden. I en serie filmer delar medlemmar i företagets ledning med sig av sina erfarenheter från marknaden, till exempel: Choose the right solution provider och Buying rugged devices – common mistakes and the importance of testing.

..

3. Filmat hjälper till att förklara det som är komplicerat

ILAB valde också att ta det rörliga mediet till hjälp för att förklara sånt som är viktigt att tänka på för den som ska handla upp containrar, från Taklösningar och öppningssystem på containrarna till viktiga detaljer så som Säkerhetslås på lastväxlarflak. Genom att kombinera berättelse med visuellt material blir det tydligare vad som gäller jämfört med att försöka beskriva alla detaljer i text.

..

När Edgeware lanserade sin nya lösning StreamPilot var utmaningen att förklara nyttan med den nya tjänsten, inte helt lätt i text men desto tydligare i en animerad film. StreamPilot – Multi CDN Session Control Platform beskriver problemet som kan uppstå när ett mediebolag ska nå fram till tusentals konsumenter men inte kontrollerar användarupplevelsen hela vägen – innan de får tillgång till StreamPilot.

4. …eller visar hur det som verkar krångligt i själva verket är enkelt

Smartoptics ser som en av sina huvuduppgifter att förenkla det som tidigare både varit och upplevts som komplext: att säkra fiberuppkopplingar med höga hastigheter. Hur bättre visa att det svåra nu blivit enklare än att låta en novis på fiberuppkopplingar visa hur man går till väga? I filmen Smartoptics – as easy as this får vd:s 12-åriga dotter demonstrera hur snabbt hon får en fiberuppkoppling mellan exempelvis två datacenter på plats.

5. Video lyfter fram personen bakom berättelsen

Vad är det viktigaste att ta reda på när du ska bestämma dig för om du ska investera tid och pengar i att delta på en workshop eller inte? IT-leverantören AddPro kom fram till att det självklart viktigaste beslutskriteriet var workshopledarens kunskap och personlighet. Vi hjälpte därför AddPro att producera en serie enklare filmer där respektive workshopledare fick chans att presentera sig och sitt upplägg – som här för AddPro DiscoverIT och AddPro SecureIT.

..

JLT Mobile Computers ville inte bara förklara hur marknaden för ruggade datorer ser ut. Då företaget är mitt i ett större arbete för att positionera om företaget, erbjudandet och varumärket var det viktigt att vd Per Holmberg fick tillfälle att ge sin bild av vart företaget är på väg. Det fick han chans till i filmen JLT – Your route to hassle free data communication.

6. Använd video för att marknadsföra annat innehåll

Allt fler väljer också att ta hjälp av rörligt innehåll för att marknadsföra fördjupat innehållet i till exempel skrift. Ett företag som arbetar aktivt med just inspirerande innehåll är konsultföretaget AddPro. För att lansera en av sina senaste guider, Digitaliseringsresan mot Modern Workplace hjälpte vi AddPro att producera en enklare film att använda i sociala medier, här på LinkedIn.

—–

Sex olika sätt som du kan dra nytt av rörligt material i din content marketing. Det finns minst lika många varianter till – bara kreativiteten stoppar dig. Har du ännu inte börjat göra göra film själv är rådet att testa. Ta del av Annas tips, ladda mobilen och börja sätt igång – och känner du att du behöver hjälp för att komma vidare, är du självklart varmt välkommen att höra av dig till mig så berättar jag mer!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Bra KPI:er för inbound marketing

Att mäta både antal, konverteringsgrad och affärsvärde i varje steg, samt sätta upp en process för att mäta hela vägen tar tid, men är så värt det.

Läs vidare

Webinar eller webbinarium

Vinnaren utsedd i tävlingen om vad vi ska kalla möten och konferenser online. Ännu är dock inte ordet ristat i sten - kanske måste vi diskutera frågan vidare i allehanda

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen