Litium

Litium

MARKNADSUNDERSÖKNING OCH BETRODDA KUNDCASE STÄRKER LITIUMS POSITION

Litium erbjuder en molnbaserad e-handelsplattform för e-tailers, retailers och B2B-företag. När företaget ville stärka sin position fick de rekommendationen att vända sig till Crescando för hjälp med att ta fram en ny budskapsplattform och varumärkespositionering. Det blev startskottet för ett långsiktigt samarbete kring content marketing.

RESAN BÖRJAR I BUDSKAPSPLATTFORMEN

Ett samarbete inleddes och tog sin start i en genomarbetad budskapsplattform där köpkrafter, behov och utmaningar kartlades för de olika kundsegmenten. Eftersom Litium erbjuder samma produkt till samtliga segment var målet att med hjälp av rätt content hitta och nå ut till de olika målgrupperna.

I videon kan du se Litiums dåvarande marknadschef Åsa Lundborg Ling berätta om företagets utmaning och hur man arbetar med content för att stärka sitt varumärke.

 

first-quote-green

Vi fick ett väldigt bra intryck redan i första mötet. Offerten som presenterades var sen både prisvärd och professionell och vi fick direkt förtroende för tjänsten som erbjöds.

– Åsa Lundborg Ling, tidigare CMO på Litium

 

KUNDCASE, ARTIKLAR OCH GUIDER

En av styrkorna i Litiums marknadsföring är de många erkända och framgångsrika kunderna. Kundcase blev därför ett naturligt sätt att lyfta fram företaget, som tillsammans med mer produktorienterat innehåll skapar en helhet. I uppdraget ingår även redaktionell styrning och löpande content-produktion i form av artiklar och guider som publiceras på Litiums egen företagsblogg och distribueras i regelbundna nyhetsbrev.

>> Här kan du besöka Litiums blogg där alla artiklar publiceras. 

first-quote-green

Samarbetet sker både på en strategisk och operativ nivå – vi får helt enkelt hjälp med helheten. Dessutom är vi extremt nöjda med kvalitén på arbetet.

– Åsa Lundborg Ling, tidigare CMO på Litium

 

SKANDINAVISK B2B-HANDEL I FOKUS

För att fördjupa kundinsikten och samtidigt hitta nya vinklingar till content-arbetet har Crescando på uppdrag av Litium även genomfört en omfattande undersökning med inriktning på svenska företag gör affärer med varandra digitalt. Studien som är den första i sitt slag fick ett varmt mottagande och öppnade många dörrar för fortsatta diskussioner och arbete framöver.

Bland annat har den resulterat i en uppskattad roadshow där Litium presenterade studien för företag runt om i landet och bidragit till att stärka Litiums position som kunskapsledare inom e-handel. Nu är målet att undersökningen ska ske årligen.

.

Åsa Lundborg berättar om resultatet av arbetet med den egna marknadsstudien:

- Studien har gett otroligt mycket ringar på vattnet och genomslaget har varit över förväntan. Utöver mer än 250 nerladdningar som har genererat en helt ny e-postlista har vi också blivit kontaktade av flera nya företag i samband med eventen. Både ledning och styrelse tycker att studien är ett fantastiskt bidrag till organisationen och vårt kommunikationsarbete.

>> 14 exempel på hur Litium använder studien i sin marknadsföring.

2022 släpptes rapporten om digital B2B-handel för sjätte året. Nytt för i år var att man valde att ta temperaturen på hela den skandinaviska marknaden: Sverige, Norge och Danmark. Med närmare 1.000 respondenter är Nordic Digital Commerce in B2B nordens största studie om B2B-företagens digitala affärer.

>> Här kan du ladda ner Nordic Digital Commerce in B2B 2022!

first-quote-green

Studien har gett otroligt mycket ringar på vattnet och genomslaget har varit över förväntan. Utöver mer än 250 nerladdningar som har genererat en helt ny e-postlista har vi också blivit kontaktade av flera nya företag i samband med eventen.

– Åsa Lundborg Ling, CMO på Litium

 

Dela: