Smartoptics

Smartoptics

Med kundanpassat material och SEO-arbete har Smartoptics flyttat fokus från tekniken till kundnyttan

Smartoptics som erbjuder lösningar för fiberoptiska nät växte snabbt, både på nationell och global nivå. Inom organisationen fanns stor teknisk kompetens, men inom marknadsföring och kommunikation saknades samma spetskompetens. Med den insikten vände sig företaget till Hägvall och Sjöman (numera Crescando, reds. anm.) för hjälp.

Samarbetet inleddes med en kundinsiktsstudie där bemötandet från kunderna var positivt: företaget uppfattades som trevligt och kunnigt med bra produkter – men kommunikationen upplevdes som alldeles för teknisk. Med den informationen som fundament skulle det fortsatta marknadsföringsarbetet fokusera på att producera lättförståeligt och relevant content med kundens behov som utgångspunkt.

”När Hägvall & Sjöman presenterade sin syn på content marketing var allt var nytt för mig. Vi förstod att vi inte kunde fortsätta skriva massa tekniska texter och hoppas att någon skulle hitta det. Över de senaste åren har vi lärt oss att jobba med budskap, teman och personas.” – Anette Engman, Marknadsprojektledare Smartoptics

Idag produceras kundcase med praktiska tillämpningar, inspirerande artiklar och informativa guider och whitepapers. Också produktmarknadsföringen görs numer i linje med kundernas önskan om mer lättförstådd information. Allt material produceras på engelska.

Parallellt med contentproduktionen har Hägvall & Sjöman bidragit till utvecklingen av en ny webbplats med fokus på att hjälpa kunden navigera rätt och köpa. För att driva trafik till webben aktiveras allt content löpande genom digitala nyhetsbrev och i sociala medier.

Nu befinner sig Smartoptics i processen med att implementera lead nurturing med hjälp av Marketing Automation för att sy ihop marknad- och säljaktiviteterna.

”Idag har vi en hubb som vi arbetar från och är väldigt stolta över. Vi ser även resultat av SEO-arbetet varje dag i form av flera hundra nya kontakter i månaden. Nu är vi halva vägen genom automatiseringen. Vi har bara skrapat på ytan men ser redan affärsnyttan. Det är en fantastisk resa som bara har börjat.” 

 

Dela:

VILL DU OCKSÅ HA HJÄLP?

Varmt välkommen att höra av dig så berättar vi hur vi kan hjälpa dig och ditt företag utveckla er B2B-marknadsföring!

KONTAKTA OSS