Smartoptics

Smartoptics

SMARTOPTICS FLYTTADE FOKUS FRÅN TEKNIK TILL KUNDNYTTA MED CONTENT MARKETING OCH DIGITAL MARKNADSFÖRING

Smartoptics erbjuder produkter och helhetslösningar för den nya eran av öppna optiska nätverk. De innovativa lösningarna används idag av företag, myndigheter, molntjänstleverantörer, Internetbörser samt Internet- och teleoperatörer runt om i världen. Företaget grundades 2006 och är i dag listade på Euronext i Oslo. Med en ambitiös affärsplan och högt ställda tillväxtmål bestämde sig Smartoptics 2014 för att växla upp sina marknadsföringssatsningar.

RESAN BÖRJAR I FÖRSTÅELSE OM KUNDERNAS BEHOV

När samarbetet mellan Smartoptics och Crescando inleddes för 10 år sen var det med en kundinsiktstudie där både slutkunder och återförsäljande partners fick chans att ge sin syn på företaget. Bemötandet från marknaden var positivt: Smartoptics uppfattades som nytänkande, kunniga och trevliga med en stark produktportfölj – men med marknadskommunikation som var alldeles för teknisk.

Med de nyvunna insikterna som utgångspunkt blev det tydligt att det fortsatta marknadsföringsarbetet behövde fokusera på att förklara och förenkla företagets värdeerbjudande. Planen blev att producera relevant innehåll med kundens behov och frågor, inte Smartoptics djupa tekniska kompetens, som utgångspunkt.

 

Per Burman CMO Smartoptics
first-quote-purple

Smartoptics fokuserar på öppna och smarta lösningar som ger våra kunder den flexibilitet och kostnadseffektivitet de efterfrågar. Och vi strävar efter att alltid göra det där lilla extra för våra kunder. Crescando har hjälpt oss att bli lika smarta och hjälpsamma i den digitala dialogen som våra kunder tycker vi är i det personliga mötet!

– Per Burman, CMO Smartoptics

INSPIRERANDE OCH UTBILDANDE CONTENT BLIR EN VIKTIG HÖRNSTEN

En viktig hörnsten i Smartoptics uppdaterade marknadsföringsstrategi har ända från start varit att ta fram bra och relevant content som bidrar till att inspirera, entusiasmera och utbilda både befintliga och potentiella kunder. Tillsammans har Crescando och Smartoptics genom åren producerat åtskilliga artiklar, guider, kundcase, filmer, nyhetsbrev och pressmeddelanden.

Då Smartoptics har en stor försäljningsorganisation med anställda i Europa, Nordamerika och Mexiko och kunder runt om hela världen produceras allt innehåll på engelska, redo för den internationella marknaden.

>> Här kan du ta del av Smartoptics content

 

MARKETING AUTOMATION OCH DIGITAL AKTIVERING DÄR MÅLGRUPPEN FINNS

Att producera innehåll som hjälper Smartoptics kunder hitta svaren på sina frågor och lösningar på sina utmaningar är en viktig del i marknadsföringsmixen – att säkerställa att budskapen når fram till målgruppen en annan.

Sen några år tillbaka är Crescando också Smartoptics digitala partner, med ansvar för att underhålla och utveckla närvaron i de digitala kanalerna - från LinkedIn och Google Ads till egna nyhetsbrev och riktade kampanjutskick.

För att sy ihop marknads- och säljaktiviteterna och bidra till arbetet med att generera och vårda leads använder sig Smartoptics av HubSpots lösningar för marketing automation och CRM. Genom den tighta kopplingen mellan HubSpot Marketing Hub och Sales Hub jobbar Smartoptics idag med en helt integrerad lösning för sina marknads- och säljprocesser, hela tiden med fullt stöd från Crescando.

first-quote-green

I Crescando har vi fått en partner som månar om att förstå oss som företag, våra produkter och våra kunder och som utifrån det hjälper oss hålla ihop vår digitala närvaro. Tack vare att de stöttar oss i allt från att producera innehåll till att aktivera det och följa upp resultatet har de blivit en helhetspartner som är ett ovärderligt stöd på vår fortsatta tillväxtresa.

– Per Burman, CMO Smartoptics

 

Aero@3x

ABM ”ONE TO MANY” MED RIKTADE INSATSER OCH VÄSSADE BUDSKAP GER RESULTAT

En tredje hörnsten i marknadsföringsarbetet är att samla kommunikationen i integrerade kampanjer. Ett av de senast lanserade projekten har gått under benämningen ”ABM light” då det utgått från en väl definierad lista med företag och kontaktpersoner med likartade behov, alla baserad utanför storstadsområdena i USA. Hela projektet har genomförts i nära dialog med Smartoptics amerikanska säljorganisation.

Genom att inventera och uppdatera befintligt content, komplettera det med artiklar, kundcase och rörligt material specialframtaget för målgruppen och aktivera det i väl utvalda kanaler når Smartoptics fram till den specialiserade målgruppen regionala operatörer. Resultatet av marknad- och säljsamarbetet? Ett stort antal nya kvalificerade leads och nästa lika många nya affärer!

first-quote-purple

För 10 år sen sålde vi för knappt 100 miljoner kronor om året. Nu har vi siktet på att tiodubbla det och nå en omsättning på 100 miljoner dollar 2025/2026. Riktad marknadsföring och en vass digital dialog fortsätter vara viktiga verktyg för att vi ska nå våra mål!

– Per Burman, CMO Smartoptics
Dela: