Smartoptics
Smartoptics
SMARTOPTICS FLYTTADE FOKUS FRÅN TEKNIK TILL KUNDNYTTA MED CONTENT MARKETING, KUNDANPASSAT INNEHÅLL OCH METODISKT SEO-ARBETE
Smartoptics som erbjuder lösningar för fiberoptiska nät växte snabbt, både på nationell och global nivå. Inom organisationen fanns stor teknisk kompetens, men inom marknadsföring och kommunikation saknades samma spetskompetens. Med den insikten vände sig företaget till Crescando för hjälp.
RESAN BÖRJAR I FÖRSTÅELSE OM KUNDERNAS BEHOV
Samarbetet inleddes med en kundinsiktstudie där bemötandet från kunderna var positivt: företaget uppfattades som trevligt och kunnigt med bra produkter – men kommunikationen som alldeles för teknisk. Med den insikten som grund blev det tydligt att det fortsatta marknadsföringsarbetet behövde fokusera på att förklara och förenkla genom att producera relevant innehåll med kundens behov och frågor, inte Smartoptics djupa tekniska kompetens, som utgångspunkt.

När Crescando presenterade sin syn på content marketing var allt nytt för mig. Vi förstod att vi inte kunde fortsätta skriva massa tekniska texter och hoppas att någon skulle hitta det. Över de senaste åren har vi lärt oss att jobba med budskap, teman och personas.
– Anette Engman, Marknadsprojektledare Smartoptics
MÄTBARA RESULTAT REDAN FÖRSTA ÅRET
Att inbound marketing och en satsning på relevant och inspirerande content var rätt för Smartoptics blev tydligt när trafiken och antalet inkommande leads började öka i snabb takt.
Trafiken från de organiska sökresultaten i Google ökade med närmare 500 % de första året, antalet inkommande leads med hela 2000%. Ytterligare ett år senare hade antalet leads ökat med hela 35 gånger (3500 %) sedan inbound och content marketing introducerades som marknadsföringsmetod.
