Hoppa till innehåll

#22 – Thought leadership – att ta marknadsposition som scale-up

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Thought leadership – eller kunskapsledarskap som vi gärna säger på svenska – handlar om att ta vara på företagets unika position på marknaden för att generera värdefulla insikter och ge råd kring det som betyder mest för våra kunder. Som en inspirerande och tillförlitlig källa till idéer och kunskap bygger vi auktoritet och förtroende, något som är viktigt inte minst för lite mindre företag som fortfarande behöver befästa sin position på marknaden.

I veckans avsnitt träffar Crescandos Malin Sjöman Malin Bodolla, CMO på Litium, ett spännande mjukvarubolag som utvecklar och säljer en SaaS-plattform för digital handel och som vi på Crescando haft förmånen att jobba med i snart 10 år. Malin har över 20 års erfarenhet av marknadsföring och ett starkt ”track record” att utveckla traditionella marknadsorganisationer i företag som LinkedIn, Adobe och Klarna till att bli datadrivna, med fokus på tillväxt.

Litium har genom åren fokuserat på att ta en stark position bland B2B-företag för att guida och hjälpa dem i sin digitala transformation. I B2B-podden berättar Malin Bodolla om sina erfarenheter av att bygga kunskapsledarskap i ett mindre företag, jämfört med att jobba med ett större, mer etablerat varumärke och företag.

Malin och Malin diskuterar hur vi som scale-up-företag kan bygga en thought leadership-position med hjälp av insikter och content. Samtalet utgår från den rapport som i år kommit ut för sjunde året i rad, Nordic Digital Commerce in B2B, som ett resultat av det långsiktiga samarbetet över åren.

Samtalet handlar också om:

  • Vad som är grundstenarna i ett bra thought leadership-arbete.
  • Hur ett kunskapsledarskap kan byggas av en person eller ett företag och vad som är skillnaden mellan de två vägarna.
  • Hur du undviker att hela thought leadership-arbetet landar på marknadschefens axlar och säkerställer att du får med hela organisationen på tåget.


Du som lyssnar får också en liten inblick i resultaten från årets B2B-rapport. Och vill du ladda ner hela rapporten hittar du den här!

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Glöm inte att prenumerera – så missar du inget avsnitt av podden.

Vi hjälper dig

Hur resonerar du kring kunskapsledarskap i ditt företag? Har ni en strategi på plats eller vill du ha hjälp att utveckla ert thought leadership? Hör gärna av dig så bollar vi kring bäst väg framåt!

Du kan också läsa mer om Crescandos erbjudande inom Thought Leadership direkt här.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration