Hoppa till innehåll

#29 – ABM hjälper dig fokusera B2B-marknadsföringen

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Account based marketing, eller ABM, handlar om att vi fokuserar våra marknadsinsatser. I stället för att vi kommunicerar vitt och brett till en bredare målgrupp riktar vi kommunikationen mot utvalda konton – befintliga eller potentiella kunder – för att nå dem under köpprocessen. Det gör att vi också kan fokusera dialogen utifrån vad vi tror och vet är relevant för just dem, där och då. Men hur jobbar framgångsrika företag med ABM i praktiken och vad är viktigt att tänka på?

För att hitta svaren på frågorna sitter Crescandos Malin och Hanna, kundansvarig projektledare, ner tillsammans med Erik Annerberg på InZynk i ett rykande färskt inslag av B2B-podden. Erik är en av Sveriges främsta förespråkare för ABM och har mer än 10 års erfarenhet av B2B-marknadsföring och kvalificerad försäljning.

Samtalet börjar i en definition av vad som är ABM och leder till en diskussion om det finns olika nyanser av ABM. Går det att jobba ABM ”one-to-many” eller är det bara ett konto i taget som gäller för att lyckas? Hanna och Erik diskuterar också sina gemensamma erfarenheter från samarbetet med PostNord Strålfors (som vi också lyft i ett annat inslag här på B2B-podden).

Diskussionen leder också in på ämnen som:

  • Hur vet jag om mitt företag ska satsa på ABM eller inte?
  • Vad är det som skiljer ABM från inbound marketing? Och kan vi som B2B-företag verkligen välja det ena eller det andra en gång för alla?
  • Vilken roll spelar content i ABM-arbetet?
  • Var finns utmaningarna med en ABM-satsning?
  • Och hur blir ABM en nyckel till att föra marknad och sälj närmare varandra i det dagliga arbetet?

Erik delar också med sig av sina bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som vill komma igång eller växla upp dina satsningar på riktad account based marketing i ditt företag!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

Hör gärna av dig

Har du frågor eller vill diskutera hur du kan integrera en ABM-strategi i din B2B-marknadsföring? Hör av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Mest lyssnade artiklar om B2B-marknadsföring

Visst vet du att du kan lyssna på våra artiklar också? Här är de 7 mest lyssnade artiklarna från april 2023 till mars 2024.

Läs vidare

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration