Hoppa till innehåll

Låt världen veta! – content marketing #5

Malin Sjöman

Att arbeta med content marketing är lärorikt, roligt och spännande men många gånger också rätt krävande. Risken finns att du, när du tagit fram ditt material och paketerat det på bästa sätt, lutar dig tillbaka och förnöjt pustar ut. Gör inte det! Det är först när ditt content verkligen når fram till dina mottagare som det får sitt värde.

Del fem i vår serie om content marketing för B2B-företag handlar om ur du når ut med ditt budskap.

Företagssiten

Den egna webbplatsen är ofta ett självklart nav för all content. Men risken finns att whitepapers, filmer, case och presentationer som samlas i ett inspirationsbibliotek snarare för tankarna till det klassiska kortspelet ”Finns i sjön” än en strategisk resurs som hjälper kunden framåt i sin köpprocess. För att få maximal utväxling gäller det att också koppla det nya materialet till det som redan finns på webbplatsen. Ta lite tid att tänka till kring hur du kan länka materialet och hitta en struktur som hjälper läsaren på traven och inspirerar till vidareläsning.

Tänk på att många webbplatsbesökare som aktivt söker upp ditt företag börjar sin resa på förstasidan. Erbjud relevant och intressant innehåll redan här så får du samtidigt möjligheten att hålla sidan uppdaterad och levande.

SEO

Google har under de senaste åren uppdaterat sina sökalgoritmer, nu senast med Hummingbird, så de fungerar allt bättre till innehållsmarknadsförares fördel. Precis som dina mottagare tycker Google om löpande uppdateringar med värdefullt, engagerande content som håller din site aktuell och förstärker ditt företag som en kunskapsledare. Ju mer uppskattat content du erbjuder och ju fler delningar du får i gengäld, desto större är chansen att du syns i sökmotorerna.

Bloggen

Självklart presenterar du ditt material på företagsbloggen för att göra alla följare uppmärksamma på det som är nytt. Om du skrivit en faktaorienterad artikel är bloggen ett utmärkt ställe att ge en mer personlig reflektion. Om du paketerat ditt content i form av en powerpoint, använd bloggen till att brodera kring den i ord. Glöm inte att länka till ditt huvudmaterial!

Nyhetsbrev

De allra flesta B2B-företag jobbar idag med nyhetsbrev i sin marknadsföring. Content marketing och nyhetsbrev passar varandra som hand i handske. Content marketing ger dig löpande nytt redaktionellt innehåll till dina utskick. Det låter dig bredda scoopet från att prata inifrån det egna företag till sånt som är av bredare intresse för målgruppen. Genom att ge ingressen i nyhetsbrevet och länka vidare till webbplatsen får du spårbarhet och en möjlighet att följa vem som valt att läsa vad. Det ger dig också chansen att inspirera besökaren till vidare läsning på siten.

Marketing automation

De senaste åren har svenska B2B-företag börjat få upp ögonen för marketing automation som verktyg som kan hjälpa oss ”fånga upp” och identifiera leads, samla in information om deras beteende och engagemang och sen automatisera delningen av innehåll baserat på detta.  Du kan dela ditt material till mottagarna på individuell basis och baserat på när det passar in i köp- och säljprocessen, snarare än när du har materialet färdigt.

Personlig epost

Nya medier och verktyg till trots är personlig epost fortfarande den mest använda kommunikationskanalen professionella individer emellan. Ta vara på det och lägg till en länk till innehåll som du tror kan vara intressant för mottagaren i mailen du skickar. Se också till att alla medarbetare i företaget håller sig uppdaterade på det material som tas fram så de också kan dra nytta av det i sina personliga relationer.

Sociala medier

Majoriteten av alla B2B-företag är idag aktiva i sociala medier i någon form. Ta hjälp av företagets sociala kanaler för att öka räckvidden också för ditt content. Med över 1 miljon svenska medlemmar och en tydligt inriktning mot professionellt användande har LinkedIn blivit det självklara valet för B2B-marknadsförare. Twitter växer starkt i Sverige just nu och används aktivt inom olika grupperingar som IT, information och media. På Twitter är det enkelt att dela länkar och tips till sånt som är läsvärt. Slideshare ger dig möjligheten att dela ditt presentationsmaterial på bredare front och YouTube och Vimeo erbjuder två alternativ för att publicera och dela ditt filmmaterial.

Möten och event

Ibland tenderar content marketing att förknippas med digitala medier men egentligen har sättet att tänka precis lika stor bäring på hur vi kommunicerar i personliga möten. Använd ditt material för att ge en inledning till direktsäljarnas presentationsmaterial. Låt det ligga till grund för keynote-presentationer eller vanliga föreläsningar på mässor och konferenser. Ofta passar en objektiv berättelse med sin grund i ett content marketing-material bättre här än en produktpresentation. På samma sätt som på nätet ger det en möjlighet att visa på kunskap och bygga förtroende utan att hårdsälja det egna företaget.

Sammanfattningsvis: när ditt företag gjort investeringen att ta fram ett bra innehåll, glöm inte att matcha den med ett fokuserat arbete på att få ut det till din målgrupp. Det är så du får pay-back på utfört arbete! Hur tänker du själv kring delning av ditt material? Skriv gärna en kommentar och berätta eller hör av dig direkt till oss så diskuterar vi vidare!

—–

Blogginlägget är det femte i en serie om content marketing för B2B-företag. De tidigare inläggen hittar du här:

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vad är egentligen Marketing Automation? Behöver vi det och vad ska vi ha ett MA-system till? Vad kan jag göra med ett marketing automation-system?

Läs vidare

Content marketing spelar en viktig roll under hela kundrelationen – inte bara för att attrahera nya kunder. Så här kan du göra för att lägga grunden till en långvarig relation

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen