VÄRDEERBJUDANDE

Från att sälja produkter och tjänster till att leverera värde

VAD ÄR ETT VÄRDEERBJUDANDE?

Ett värdeerbjudande, på engelska Value Proposition, är ett löfte om de värden du erbjuder och levererar till dina kunder genom företagets produkter och tjänster. Det svarar på frågan varför någon ska göra affärer med dig och ditt företag. Värdeerbjudandet beskriver också hur värdet levereras och inte minst på vilket sätt dina kunder och deras affär stärks av det.

Nyckeln till ett starkt värdeerbjudande är att utgå från dina kunders behov och utmaningar. Genom att göra det tydligt vilka utmaningar du hjälper dem att lösa och hur du adderar värde – snarare än att bara prata om företagets produkter och tjänster – ökar du chansen att når fram till och övertyga den du vill påverka.

Value proposition Värdeerbjudande-modell
first-quote-purple

För mig handlar marknadsföring om värden. Vår värld är väldigt komplicerad och mycket bullrig. Vi har inte många chanser att få folk att komma ihåg oss. Det har inga företag. Så vi måste vara väldigt tydliga med vad vi vill att de ska veta om oss.

– Steve Jobs, VD Apple, 1997

HUR PRESENTERAR DU DITT VÄRDEERBJUDANDE?

Vi hjälper dig att konkretisera och kommunicera ett kraftfullt värdeerbjudande mot din målgrupp och dina kunder. Vi jobbar tillsammans i workshopformat där vi utgår från kundbehov och drivkrafter för att visa hur företagets erbjudande möter dessa och genererar värde.

1.
KUNDBEHOV

Vad är det underliggande kundbehovet? Vilka trender är det som styr marknadsutvecklingen? Vilka utmaningar och möjligheter är det kunden söker en lösning på eller vill adressera?

2.
ERBJUDANDE OCH UNICITET

Vad erbjuder ditt företag i form av produkter och tjänster? Vad skiljer erbjudandet och hur ditt företag jobbar för att möta kundbehoven från era konkurrenter?

3.
FÖRDELAR & VÄRDEN

Hur löser du dina kundens problem? Hur hjälper du dem adressera sina affärsmöjligheter och adderar värde? Hur vill du att dina kunder ska tänka och känna?

KONTAKTA OSS SÅ HJÄLPER VI DIG

Vill du veta om hur vi kan hjälpa ditt företag utvecklas inom inbound marketing? Hör av dig så berättar vi mer!

MER OM VÄRDEERBJUDANDEN PÅ INSPIRATIONSPORTALEN

Så paketerar och beskriver du ett värdeerbjudande

Ett värdeerbjudande är ett löfte om de värden du erbjuder dina kunder genom dina produkter och tjänster. Det beskriver också hur värdet levereras och inte minst hur dina kunder och deras affär stärks av det.

Läs vidare

Därför väljer allt fler B2B-företag att paketera lösningar

Mina flesta inlägg här på bloggen har handlat om marknadskommunikation, content marketing, digital kommunikation och varumärkesarbete. En annan minst lika viktig del av B2B-marknadsföringsarbetet handlar om att definiera och paketera erbjudanden som…

Läs vidare