Hoppa till innehåll

Så paketerar och beskriver du ett värdeerbjudande

Malin Sjöman

Letar du efter inspiration om värdeerbjudande och hur du kan jobba med Value Proposition Canvas? Här hittar du en uppdaterad artikel!

—–

> Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Ett värdeerbjudande, på engelska Value Proposition, är ett löfte om de värden ditt företag erbjuder och levererar till kunderna genom era produkter och tjänster. Värdeerbjudandet beskriver också hur värdet levereras och inte minst hur dina kunder och deras affär stärks av det.

Värdeerbjudandet utgår från dina kunders behov

Så varför räcker det inte med en tydligt produkt- eller erbjudandebeskrivning? Skillnaden mellan ett värdeerbjudande och en traditionell erbjudandebeskrivning är att du i det förstnämnda utgår från dina kunders behov och utmaningar. Genom att göra det tydligt vilka utmaningar du hjälper dina kunder att lösa och hur du adderar värde – snarare än att bara prata om företagets produkter och tjänster – ökar du dina chanser att nå fram till den du vill påverka. Du gör det också lättare för dina kunder att köpa och välja just ditt företag.

Ett värdeerbjudande är ett löfte om de värden du erbjuder och levererar till kunderna genom dina produkter och tjänster.

Ett värdeerbjudande beskriver alltså hur ditt företag möter kundens behov. Hur ni gör nytta och genererar värde för era kunder.

En modell för att beskriva ett värdeerbjudande

Begreppet värdeerbjudande kan kännas diffust. För att du ska kunna ta ett värdeerbjudande till marknaden behöver du och dina kollegor ha tänkt igenom vad ni ska erbjuda till vem, varför och hur! I arbetet med att konkretisera och paketera ett värdeerbjudande kan det vara bra att utgå från en modell. Vi kan se den som en checklista som ger struktur för arbetet och säkerställer att du tänkt till kring alla delar.
Definition värdeerbjudande

Namn och beskrivning

Börja med att sätta ett namn på värdeerbjudandet. Beskriv kort vilka produkter och tjänster som ingår i erbjudandet. Finns det olika varianter för olika kunder?

Varför finns värdeerbjudandet?

Var tydlig med vad det underliggande kundbehovet är som gör att ni tagit fram värdeerbjudandet. Finns det en underliggande marknadstrend som gör att ni paketerat just det här erbjudandet?

Vem är målgruppen för tjänsten?

Vilken typ av företag och organisationer vänder ni er till med erbjudandet? Vilka beslutsfattare och användare brottas med de utmaningar ni adresserar genom värdeerbjudandet?

Vad: Funktioner, fördelar och värden

Bryt ner erbjudandet i sina delmängder, funktioner eller tjänster. Beskriv fördelarna och nyttorna som respektive funktion ger kunden. Funktioner och tjänster som du inte kan beskriva hur de skapar värde och nytta för din kund har förmodligen inte ett värde att kommunicera kring!

Hur utvecklar, erbjuder och levererar ni erbjudandet?

Ett bra värdeerbjudande beskriver inte bara vad som erbjuds utan också hur. Hur ser processen från behov till lösning ut? Hur arbetar ni tillsammans med era kunder för att säkerställa rätt lösning? Hur utvecklar ni och levererar lösningen till varje unik kund?

Varför oss?

Varför ska kunden välja just ditt företag för att adressera sina utmaningar? Vad är det som differentierar ert värdeerbjudande från alternativen på marknaden? Vad skiljer era produkter, tjänster eller leveransmodeller från hur konkurrenterna arbetar?

Vad säger kunderna?

Tänk till vad du vill att dina kunder ska tänka när de tar del av ert värdeerbjudande? Vad ska de känna och inte minst vad ska de säga när de fått ta del av leveransen?

Hur känner du?

Sist men inte minst är det värdefullt att göra en egen reflektion kopplat till värdeerbjudandet. Samla tankarna och försök beskriva vad som gör just dig som marknadsförare, produktchef eller erbjudandeansvarig extra glad och stolt när du tänker på det företaget kan erbjuda sina kunder!

Det är värdefullt att göra en egen reflektion kring värdeerbjudandet – vad är det som gör dig extra glad och stolt när du tänker på det företaget kan erbjuda sina kunder?

När du har besvarat alla frågorna har du också bra koll på vad företaget kan erbjuda, till vem, hur och varför. Det gör att det i nästa steg blir lättare att presentera värdeerbjudandet i olika format, på företagets webbplats eller kanske i en säljpresentation.

—–

Vi på Crescando har lång erfarenhet av att hjälpa B2B-företag konkretisera och kommunicera sitt värdeerbjudande, det gör att vi har färdiga processer och modeller som stöd för arbetet. Hör av dig till mig om du vill meta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att konkretisera ert värdeerbjudandet mot olika kunder och målgrupper!

</A NAME=”lyssna”>

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden om vilka möjligheter ChatGPT erbjuder att kombinera mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.

Läs vidare

Det finns många anledningar att använda KPI:er i B2B-marknadsföringen. I vår artikel får du veta hur du kan gå tillväga!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration