IMINT

IMINT

IMINT VIDGAR VYERNA MED RIKTAD CONTENT MARKETING

Imint Image Intelligence är det Uppsala-baserade mjukvarubolaget som tagit världen med storm med sin mjukvaruteknologi Vidhance för videostabilisering och ökad videokvalitet. Imint är välkända på smartphonemarknaden och Vidhance går att hitta i premiummobiler världen över. Företaget jobbar aktivt med ett flertal av världens största mobiltelefontillverkare såsom Xiaomi, Motorola och Vivo. Steget till videostabilisering och förbättrad videokvalitet även i andra enheter som kroppsburna kameror, drönare och AR-glasögon är inte långt.

VIDEOSTABILISERING FÖR ALLT FRÅN SMARTPHONES TILL SMARTA GLASÖGON

Imint var ursprungligen en spin-off från forskning som bedrevs på Uppsala universitet. Första åren utvecklade företaget innovativa lösningar för försvarets flygspaning där UAB-applikationer, drönare och lösningar för flygtrafikledning var delar av erbjudandet. Efter börsintroduktion 2015 och global expansion har bolaget vuxit in på nya marknader.

– Utifrån den know-how och den videostabiliseringsplattform som vi byggt upp genom åren såg vi en stor potential att kunna erbjuda bättre videostabilisering än vad som fanns att tillgå generellt till andra marknader utöver smartphone-marknaden. Vi började uppvakta bolag som tillverkade och sålde drönare och smarta glasögon och responsen var positiv. Däremot behövde vi växla upp vår marknadsföring och kommunikation och hitta bättre och mer effektiva sätt att nå ut, berättar Jan Nyrén marknadsdirektör på Imint.

Imint drönare
first-quote-purple

Utifrån den know-how och den plattform vi byggt upp genom åren såg vi en stor potential att kunna erbjuda bättre videostabilisering även till andra marknader utöver smartphone-marknaden. För det behövde vi växla upp kommunikationen och hitta bättre och mer effektiva sätt att nå ut.

– Jan Nyrén, Marknadsdirektör Imint

GEMENSAM BILD AV POTENTIELLA KUNDERS UTMANINGAR, BEHOV OCH MÖJLIGHETER

Imint såg stor potential i att skala upp marknadsföringen med bra, utbildande och inspirerande innehåll som stöttar potentiella kunder på köpresan och banar väg för Imints säljare – affärsdrivande inbound marketing. För att få stöd på förändringsresan vände sig Imint till Crescando.

– Då flera av oss på bolaget satt med lite olika insikter och kunskap om målgruppen så samlades vi för en workshopserie. Under Crescandos ledning arbetade vi igenom vad vi faktiskt visste om våra nuvarande och potentiella drömkunder. Vi gick också igenom vårt värdeerbjudande som på olika sätt behövde anpassas för de behov som fanns på de nya marknader vi ville nå. Vi tog också fram en budskapsplattform för vår externa kommunikation, berättar Jan Nyrén.

Jan Nyren

UTBILDAR POTENTIELLA KUNDER OM DEN SENASTE TEKNIKEN OCH AFFÄREN FÖR FÖRBÄTTRAD VIDEOKVALITET

Utifrån strategin och insikterna som framkom i strategiarbetet, producerades ett flertal insiktsfulla och utbildande guider och e-böcker. Dessa gjordes tillgängliga på webben och kunde laddas ner av besökare. Ett flertal artiklar inom ramen för varje tema och tänkt köpresa som också hörde ihop med guiderna togs också fram.

>> Här kan du titta närmare på Imints content

För att hålla koll på, kommunicera med och kunna arbeta aktivt med inkommande leads fick Imint också hjälp att implementera ShapSpring Marketing Automation och CRM. I samband med att Imints befintliga webbyrå skulle göra ett lyft av företagssajten bidrog Crescando med förslag och designade mockups för att göra den befintliga företagssajten mer konverterande.

Imint guide
first-quote-green

Vi är oerhört nöjda med tonaliteten och den tekniska nivån i innehållet som Crescando hjälpt oss producera. Våra personas är många gånger experter på videostabilisering, eller åtminstone väldigt tekniskt kunniga. Jag tycker vi har hittat en bra tonalitet och innehåll som svarar upp mot vad vår målgrupp vill läsa.

– Jan Nyrén, Marknadsdirektör Imint

AKTIVERING I OLIKA KANALER DÄR MÅLGRUPPEN FINNS

Idag finns en hel del content på plats – redo att inspirera och utbilda företagets kunder och partners – samtidigt som det löpande tas fram nytt innehåll. Det har också blivit mycket enklare för Imint att jobba med marknadsföringen i olika kanaler. Materialet översätts och koordineras även med PR-aktiveter i både USA och Asien. Innehållet pushas ut i olika sociala media-kanaler och i Imints WeChat-kanal för den kinesiska marknaden.

first-quote-purple

Jag uppskattar att det finns bra material att inkludera i våra nyhetsbrev som nu går ut både på engelska och kinesiska!

– Liangliang Nie Palmér, Säljsupport och marknadskoordinator Imint

 

INBOUND MARKETING MÖTER ACCOUNT BASED MARKETING MED NISHAT CONTENT

Imint har brutit ny mark och fått nya kunder inom de segment som man siktade på i uppstartskedet. Ett dedikerat säljteam tillsammans med ökad digital närvaro har varit viktiga bidrag till dessa framsteg. Företaget fortsätter bryta ny mark och utbilda marknaden om vad som faktiskt förväntas i framtiden när det gäller videokvalitet och stabilisering. Kanske kan en vanlig smartphoneanvändare i framtiden konkurrera ut en professionell filmare med proffskamera, vem vet.

– Tittar vi framåt ser framtiden ljus ut. Vi kommer fortsätta producera och aktivera innehåll för våra målgrupper och bana väg för framtidens videoförbättringsmöjligheter. Som ett nästa steg på vår resa jobbar vi nu ännu mer riktat i det innehåll vi tar fram tillsammans samtidigt som våra aktiviteter blir mer kontobaserat då vi nu har fått ännu bättre koll på vilka företag vi vill göra affärer med i framtiden. Vi är i ett riktigt spännande skede! avslutar Jan leende.

first-quote-purple

Som ett nästa steg på vår resa jobbar vi ännu mer riktat och kontobaserat då vi nu har fått bättre koll på vilka företag vi vill göra affärer med i framtiden. Vi är i ett spännande skede just nu!

– Jan Nyrén, Marknadsdirektör Imint
Dela: