Hoppa till innehåll

PR vs native advertising – vem vinner? #1

Gästbloggare

PR, Public Relations, har alltid varit viktigt för att B2B-företag ska nå ut till sina kunder, genom att till exempel föreslå artiklar och nyheter till journalister. Men det senaste året har förvirring smugit sig in. Är det inte bättre med native advertising? Hyllat och hatat handlar native advertising om artiklar som ofta producerats av redaktionen, men i praktiken är betald annonsplats. Här fanns plötsligt ett sätt för media att få bättre ekonomi när annonsintäkterna minskar. Dels genom att sälja annonsutrymme, dels genom att låta redaktionen skriva den sponsrade texterna, mot betalning. Inte undra på att företag som kontaktade redaktionerna med nyheter och artikelförslag plötsligt uppmanades betala för native annonsering istället. Undersökningar visar att native ökar i hela världen.

Fördelen med den rent redaktionella artikeln har i alla tider varit att den är skriven av en objektiv journalist som inte är ”köpt”av företaget. Som läsare kan du alltså lita mer på det de skriver, än på texten i en annons där ett företag själv berättar. Så är tanken. Men när det står ”sponsrad”, eller ”i samarbete med” vad betyder det? Förr i tiden var det vattentäta skott mellan redaktion och annonsavdelning, nu har gränserna luckrats upp. Aftonbladet fick i våras smäll på fingrarna för att de inte tydligare talat om att en av artiklarna på framsidan var sponsrad och därmed alltså reklam och Amelias samarbete med Specsavers ifrågasätts också av branschtidningen Resumé.

Läsare uppskattar redaktionellt material som inte är köpt

Så ska du satsa på native advertising istället för PR?  Native marketing är ett område i utveckling och ”i vissa fall” gungning. En av fördelarna med native annonsering är att det inte råder någon osäkerhet om artiklarna kommer att publiceras eller inte. Pengarna på bordet och ping där ligger artikeln uppe på siten.

Men med träning genomskådar läsaren den betalda artikeln och fortsätter liksom idag att uppskatta redaktionellt material som inte är köpt. De temabilagor som distribueras med dags- eller affärspress, fyllda av köpt redaktionellt material som sällan någon läser eller kommenterar, är ett tydligt tecken på det. Det är inte heller osannolikt att vi i framtiden kommer att få se tuffare krav på märkning av native annonser. Frågan är bland annat hur redaktionell personal som skriver både sponsrat material och ”vanliga” artiklar kan vara objektiva i sin nyhetsbedömning, en problematik som diskuteras inte bara i Sverige.

Vad vill du uppnå på kort och lång sikt?

För ett företag med djupa fickor och kampanjer som är väl avgränsade tidsmässigt kan native advertising vara ett bra alternativ i kombination med PR. Tydliga och riktade sponsrade artiklar kan exempelvis förstärka budskap som förmedlas i andra kanaler. De mer långsiktiga PR-budskapen kan med fördel hållas mer generella och handla om bredare frågeställningar.

Väl avgränsad kan native advertising vara ett bra alternativ i kombination med PR

Men man ska ha klart för sig att native advertising är dyrt, kortsiktigt och fokuserar på ett media i taget, medan PR är billigt, har en bred generell räckvidd samtidigt som det är flexibelt nog att haka på debatter och rikta in sig på specifika media och journalister med kommentarer och skräddarsydda förslag. PR är dessutom långsiktigt och bidrar till att både förmedla visioner och stärka varumärket, parallellt med att presentera nyheter.

Vad har du för erfarenheter av native advertising? Och hur upplever du att ditt företags PR-arbete har påverkats av det ökade antalet betalda artiklar i digitala media? Kommentera gärna och dela med dig av åsikter.

Det här är första delen av två om native advertising vs. PR, av vår gästbloggare Helena Lidén, PR-konsult och grundare av JustPR. Läs gärna den andra delen om hur du skapar intresse hos en journalist att skriva, utan att betala för artiklarna.

OM VÅR GÄSTBLOGGARE HELENA

Helena Liden beskuren 200x238Helena Liden är internationell PR- och kommunikationsexpert och grundare av JustPR. Med en bakgrund som lokaljournalist, i olika kommunikationsroller på Ericsson och på PR-byrån JBAB flyttade hon i slutet av 90-talet  till London och globala PR-byrån Edelman. Efter att därefter drivit svenska streamingföretaget Kameras dotterbolag i UK och även varit Head of Publicity på BBC Training & Development startade Helena 2005 JustPR, med kunder som Google, Panasonic, Ariba m fl. Helena bor i London, men tillbringar mycket av sin tid i Sverige.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vad är egentligen Marketing Automation? Behöver vi det och vad ska vi ha ett MA-system till? Vad kan jag göra med ett marketing automation-system?

Läs vidare

Content marketing spelar en viktig roll under hela kundrelationen – inte bara för att attrahera nya kunder. Så här kan du göra för att lägga grunden till en långvarig relation

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen