Hoppa till innehåll

Kunskapsledare och content marketing – hur hänger det ihop?

Malin Sjöman

> Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Thought leadership – eller som vi säger på svenska Kunskapsledarskap – handlar om att ta vara på företagets unika position på marknaden för att generera värdefulla insikter och ge råd kring det som betyder mest för våra kunder. Som en inspirerande och tillförlitlig källa till idéer och kunskap bygger vi auktoritet och förtroende. Ett kunskapsledarskap förtjänas utifrån företagets och medarbetarnas meriter och expertkunskap inom ett visst område när företaget uppmärksammas och erkänns av andra i branschen.

Därför vinner thought leadership mark

Så varför visar allt fler B2B-företag intresse för att positionera företaget som en throught leader, en kunskapsledare? Förmodligen för att världen, inte minst när det kommer till B2B-köp, blir allt mer komplex. Köpbesluten blir mer komplexa och involverar allt fler personer i företaget vilket också gör att köpresorna allt längre. För att kunna navigera i det allt mer komplicerade beslutsfattandet letar köpare, medvetet eller omedvetet, efter personer och organisationer som man känner att man kan lita på – en förtroendeingivande part som hjälper till med stöd och underlag i beslutsprocessen.

Thought leadership handlar i grunden om att bygga förtroende: om att visa vad företaget kan och hur ni kan hjälpa kundföretag utvecklas – var ni briljerar! Det handlar också om att inspirera till nytänkande, nya möjligheter och lösningar som hjälper företagets kunder nå nya höjder, lyckas, göra mer affärer.

Thought leadership handlar i grunden om att bygga förtroende: om att visa vad företaget kan och hur ni kan hjälpa kundföretag utvecklas.

Att bygga upp och förtjäna ett förtroende händer inte över en natt. Vi måste arbeta metodiskt med att etablera och förstärka den position som vi vill ta – hur vi vill uppfattas av våra kunder, och inte minst de vi vill ska bli våra kunder. Det är här content marketing kommer in i bilden.

Vi brukar beskriva content marketing som arbetet vi gör just för att dela kunskap, erfarenheter och inspiration – precis det som krävs för att etablera en kunskapsledarposition. Idag, när en allt större del av dialogen sker digitalt – på nätet, i sociala medier, per mail och Teams – är det till och med svårt att bli thought leader utan att arbeta med content marketing. Hur ska du kunna visa på ditt kunskapsledarskap utan att dela bra, relevant content? En väl utarbetad content marketing-strategi hjälper kunder att hitta svar på sina frågor och i slutändan köpa samtidigt som den bygger samtidigt företagets kunskapsledarskap genom att vi generöst delar med oss av inspirerande, intresseväckande, informativt och utbildande innehåll.

>> LADDA NER GRATIS E-BOK: Så vässar du din marknadsföring med hjälp av dina kunder

Thought leadership och content marketing – två sidor av samma mynt

Så är content marketing och kunskapsledarskap egentligen samma sak eller var finns skillnaderna? Förenklat kan vi säga att om thought leadership tar sin utgångspunkt i företagets unika position på marknaden för att dela värdefull kunskap och insikter så börjar content marketing-arbetet i en genuin vilja att förstå kundens behov och problem och sen visa hur vi kan bidra med hitta lösningar på dessa. I en hållbar och framgångsrik kommunikationsstrategi möts dessa förstås: företagets kompetenser och erfarenheter och kundens behov och utmaningar.

Även om alla inte har en uttalad thought leadership-strategi jobbar faktiskt många framåtlutade B2B-företag idag precis så här. Man använder sig av content  för att förmedla sin kunskap och positionera sig som kunskapsledare inom ett visst område – för att på så sätt kunna visa för sina kunder att man kan hjälpa dem framåt.

Så blir ditt företag en kunskapsledare

ITSMA, IT Services Marketing Association, en samlingsorganisation för tunga B2B-företag inom framförallt IT och kommunikation (såsom Microsoft, IBM, Cognizant, Verizon med flera) har studerat marknaden och sett att 85% av B2B marknadsförare ser kunskapsledarskap som viktigt eller till och med kritiskt för att bygga långvariga och värdefulla relationer med sina kunder. Samtidigt konstaterar man att den största utmaningen är att hitta en position som differentierar företaget från sina konkurrenter: att man riskerar att bli en ”kunskapsföljare” inte en ledare.

Största utmaningen är att hitta en position som differentierar företaget från sina konkurrenter. – ITSMA 2019

Så hur ser vägen mot ett vinnande kunskapsledarskap ut? Som i all marknadsföring gäller det att ha en solid strategi som grund för arbetet.

Första steget på en sån resa är att definiera upp det område som företaget har möjlighet att bli kunskapsledare om: där man har unika förutsättningar och som inte redan är ”taget” av konkurrenterna – det vill säga där man istället riskerar bli en kunskapsföljare. Det område som väljs måste självklart vara något  som engagerar företagets kunder och som kan addera värde i deras jakt på lösningar. För att tränga igenom bruset får det också gärna vara ett ämne som fångar upp eller kopplar till en större trend, förändring, på marknaden.

Steg nummer två är att lägga en content-plan som lyfter fram och förmedlar positionen som kunskapsledare med en tydlig röst. I content-planen handlar det förmodligen om att varva marknadsanalyser, egna insikter och intresseväckande inspiration kring hur kundlösningar kan utvecklas. Rent konkret paketeras budskapen på content-vis i form av artiklar, whitepapers, e-böcker, kundcase, studier och i dagens tider inte minst i form av digitala events.

>> GRATIS GUIDE: Så styr du upp det redaktionell arbetet och får med kollegorna på tåget

När content-arbetet är påbörjat blir ett viktigt steg att ta fram en plan för hur innehållet ska nå ut till målgruppen. Smart innehåll som ”fastnar” på företagets webbplats gör ingen glad och bygger inget ledarskap. Glöm därför inte att sätta strategin för hur du ska nå ut och nå fram. För att sluta cirkeln är det förstås också viktigt att ha en tydlig bild av hur du ska utvärdera och analysera arbetet så att du över tid kan utveckla satsningarna med fokus på den position du och ditt företag vill ta.

 ———————

Vill du ha fler tankar kring thought leadership? Lyssna gärna på B2B-podden där jag och Maria Hagman diskuterar just samspelet mellan kunskapsledarskap och content marketing (B2B-podden finns även på Podcaster och Spotify). Vill du ha hjälp att etablera eller utveckla en strategi för just ditt företag är du varmt välkommen att höra av dig! Du kan också läsa mer om vårt erbjudande inom Thought Leadership här.

 


Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Har du inte lyckats formulera anledningen till att ni ska börja med inbound marketing? Då hjälper vi dig! Här listas fyra goda anledning som raderar eventuella tvivel.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen