Hoppa till innehåll

Vinnare efterlyses i tävlingen ”Webinar eller Webbinarium?”

Fredrik B Nilsson

En konstig vår och en sommar som kändes kort. Diskussionerna fortsatte när vi kom tillbaka till jobbet: Zoom mot Teams? Vad kallas digitala möten? Vad är korrekta ändelsen för webinar? Crescandos läsare har flitigt debatterat och vi har hittat en hemlig vinnare. 

Microsoft är de som tycks ha jobbat hårdast under semestern. Teams har vuxit och blivit en mer interaktiv plattform för onlineträffar i olika format. Med möjligheten att ha 49 synliga deltagare samtidigt blir Teams plötsligt till en riktigt myllrande mötesform.

Dessutom har antalet potentiella deltagare exploderat – tänk dig: TV-sändning i miniformat – där gränsen är 20.000 personer i Teams Live Events. Nu får Zoom och andra aktörer, som har anklagats för att riskera användarnas integritet, svårt att konkurrera med sina tjänster.

Ett gäng fyndiga förslag

För att lyfta frågan om vad digital möten ska kallas i folkmun initierade Crescando en tävling i början av sommaren. Detta eftersom terminologin svävar fritt i språkrymden och ingen har lyckats hitta den form för företeelsen som alla vill använda.

Tävlingen handlade om att namnge distansbaserade träffar och seminarier; en uppgift som har väckt intressanta diskussioner och nya idéer.

Här följer några av bidragen:

Större konferenser (där man kan halvsova) kan heta: webinar eller försvenskat: nätseminarium. Vanliga möten kan heta webmeeting eller nätmöte.

Online-möte eller Remote-möte räcker väl bra?

Digitarium är ett samlande namn som inlemmar vad det handlar om. Ett auditorium som är digitalt!

En mer utförlig motivering, den som har renderat vinsten i form av en lunch, kommer från signaturen MH:

Tête-à-teams. De digitala mötena blir allt mer frekventa och därmed ökar vanan att kommunicera digitalt. Det är inte längre lika stelt att mötet är digitalt och närheten, intimiteten och närvaron blir allt tydligare i webbmöten runt om i vårt avlånga land. Ett tête-à-teams är ett möte med få deltagare där avstånd inte är en barriär för närhet och förtroliga samtal.

Samma signatur har även detta förslag:

Zoompf. Finns det något tråkigare än när ekonomichefen bjuder in till digitalt stormöte och drar igenom Excel-kalkyler med så många celler och förkortningar att det blir kortslutning i huvudet? Ett tråkigt Zoom-möte blir ett zoompf (från tyskans Stumpf – TRÅKIGT) kolleger emellan…

För sina fyndiga förslag vinner MH en lunch med valfri kollega på Crescando. Hör av dig till oss och ge dig till känna så bokar vi bord för ett intressant och trevligt möte: fredrik@crescando.se

Men vilket ord blir det egentligen?

Däremot visar omröstningen i ordmolnet att Crescandos följare har en ganska konservativ syn på företeelsens namn: Webinarium i singularis och Webinarier i plural ligger i topp tillsammans med det allmänt använda Webinar.

Inte långt ifrån Språkrådets rekommenderade Webbseminarium alltså…

Får en känsla av att sista ordet inte är sagt i denna diskussion. Kanske måste vi anordna ett webi… ett möte online för att reda ut frågan.

Stay tuned!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Bra KPI:er för inbound marketing

Att mäta både antal, konverteringsgrad och affärsvärde i varje steg, samt sätta upp en process för att mäta hela vägen tar tid, men är så värt det.

Läs vidare

Det finns tre bra grundförutsättningar som gärna får finnas på plats för att optimalt hitta rätt KPI:er att mäta och utvärdera din inbound marketing-satsning.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen