Hoppa till innehåll

3 grundpelare för att mäta och följa upp inbound marketing

Marina Kjellander

Del 1 i serien: Mäta och följa upp inbound marketing – vad, hur och för vem?

Vad ska jag egentligen fokusera på att mäta för att kunna följa upp och utvärdera vår inbound marketing-strategi? Genererar marknadsföringen verkligen affärer och var hittar jag alla siffror? Hur ska jag ha tid att följa upp arbetet? Och vilka i organisationen är egentligen intresserade av de olika nyckeltalen?

Många marknadschefer har liknande tankegångar och mitt råd är att börja nysta i frågorna så snart som möjligt, prata ihop dig med säljavdelningen och kom igång med mätandet. Jag vill dela med mig av några råd och tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig på vägen. I blogginlägget får du veta om tre grundpelare som garanterat ger bra förutsättningar för att kunna mäta och följa upp marknadsföringen – från ett annonsklick på Google hela vägen till signad kund och affär.

3 förutsättningar för att mäta och följa upp inbound marketing optimalt

Det händer inte av sig själv. För att kunna mäta och följa upp arbetet optimalt behöver du tre saker. Grunden är en dokumenterad leadsgenereringsprocess som är synkad med säljprocessen. Förmodligen behöver du också bra systemstöd. Sist men inte minst är det bra om du som person är nyfiken och intresserad av att faktiskt förstå hur marknadsaktiviteterna bidrar (eller inte bidrar) till affärs- och säljmålen.

1. En väl dokumenterad leadsgenereringsprocess synkad med sälj

Första steget är att dokumentera leadsgeneringsprocessen från början till slut: Hur ser resan från ny besökare på sajten och kvalificerat lead till affärsmöjlighet och ny kund ut? Tydliga ansvarsområden, definitioner och en gemensam bild av var de olika aktiviteterna jackar i varandra, är en bra början. När lämnar marknad över och när tar sälj vid? Processen måste givetvis tas fram i samarbete mellan marknad och sälj för att säkra upp att vi attraherar rätt typ av leads, att vi säger rätt saker och att vi har en gemensam plan som synkar marknads- och säljaktiviteter.

2. IT-stöd som underlättar insamlandet av data och presenterar nyckeltal

Det är tyvärr vanligt att de siffror och nyckeltal som behövs för att följa upp hela leadsgenereringsprocessen finns i flera olika system. (Vi kommer i ett senare inlägg titta närmare på vilka nyckeltal, KPI:er som är bra att ha koll på.) Kanske finns det också olika siffror på nästan samma sak, vilket gör att datan kan kännas otillförlitlig. När marknad och sälj tillsammans sätter tydliga definitioner på ett lead, ett marknads- och ett säljkvalificerat lead, går denna problematik ofta att lösa.

Smidigast blir förmodligen arbetet med ett marketing automation-system (MA) där även CRM-delen används, eftersom spårbarheten är enklare om all data går att hämta och spåra i samma system. Lite knepigare, men ändå fullt möjligt, blir det när data hämtas från olika system och där leads också flyttas från till exempel e-post eller MA-system till ett CRM-system och därefter till ett affärssystem när kunden faktureras.

3. Att göra jobbet – vem mäter, ställer krav och vem rapporterar till vem?

Resursfrågan är viktig. Att mäta och följa upp tar tid och det blir därför ännu viktigare att välja vad som ska mätas och att tydliggöra varför vi mäter. Ibland kan det komma krav från ledning, säljchefen eller kanske en partner om att marknad MÅSTE rapportera KPI:er. Se istället till att proaktivt ta ledarrollen genom att börja mäta, följa upp och rapportera relevanta KPI:er. Med gedigen nyfikenhet och transparens kring nyckeltal kommer du långt.

Genom att ha en tydlig process, bra systemstöd och personer som ansvarar för att rapportera, utvärdera och justera enligt mätetalen ökar förutsättningarna för att din inbound marketing-satsning ger resultat – och att det dessutom går att bevisa i konkreta siffror och KPI:er.

Har du frågor kring att mäta och följa upp content marketing och inbound marketing, så tveka inte att ta kontakt med oss på Crescando. Vi hjälper dig gärna att skapa bästa förutsättningarna för att börja mäta eller finjustera den rapportering som görs idag.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

KPIer inbound marketing - vad och för vem ska jag mäta?

Öppningsgrad, klick, följare, lästid... De taktiska mätetalen för inbound marketing är absolut inte oviktiga men frågan blir: för vem och varför? Vi benar ut olika typer av KPI:er.

Läs vidare

Bra KPI:er för inbound marketing

Att mäta både antal, konverteringsgrad och affärsvärde i varje steg, samt sätta upp en process för att mäta hela vägen tar tid, men är så värt det.

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen