IOPSYS

IOPSYS

GRÄNSÖVERSKRIDANDE SAMARBETEN EN FRAMGÅNGSFAKTOR NÄR IOPSYS SATSAR PÅ CONTENT OCH INBOUND MARKETING

Mjukvaruföretaget IOPSYS har huvudkontor i Stockholm och kunder över hela världen. De är ett framåtlutat företag med höga ambitioner och stort driv. År 2019 bestämde sig dåvarande Seliro, idag en del av IOPSYS, för att bli mer datadrivna i sin marknadsföring och anpassa kommunikationen efter kundresan. Tillsammans med Crescando inleddes resan med en inbound marketing-strategi som över tiden resulterat i ett rikt content-bibliotek på en ny site kopplad till marketing automation.

 

EN INBOUND MARKETING-SATSNING MED AVSTAMP I STRATEGIN

IOPSYS satsning på content och inbound marketing tog avstamp i ett grundligt strategiarbete. För att säkra en gemensam förståelse för vad inbound marketing är och varför det är viktigt för snabbväxande företag och få hela företaget med på tåget inleddes arbetet med en inspirerande heldags-workshop.

Nästa steg var att tillsammans med IOPSYS ledningsteam ta fram personas för att fördjupa förståelsen för företagets kunder för att sen förtydliga värdeerbjudandet - allt för att lägga grunden för en tydligare och mer riktad kommunikation på IOPSYS site och i andra kanaler. Utifrån det grundliga förarbetet togs sedan en budskapsplattform fram med konkreta budskap för varje område och persona.

first-quote-purple

Det är lika relevant för mindre till mellanstora företag att ha en digital närvaro som för ett företag med miljardomsättning. Min erfarenhet av digitaliseringsresor säger att det är viktigt att tidigt vara med i köpresan. Gärna vara den som startar den!

– Kajsa Arvidsson, CCO IOPSYS

CONTENT GUIDAR OCH HJÄLPER KUNDEN TILL BESLUT

Inbound marketing handlar i grunden om att hjälpa potentiella kunder adressera sina utmaningar och hitta nya lösningar. Nyckeln för att göra det i en digital värld är content som inspirerar, utbildar och inte minst visar hur företaget skapar värde för sina kunder.

När IOPSYS nya inbound-strategi var satt kunde projektet producera content som var relevant för den utvalda målgruppen i form av organisationer och personas. Idag hjälper artiklar, kundcase och guider olika beslutsfattare hitta svar på sina frågor och guidas fram till rätt lösning. Nytt content produceras löpande utifrån den överenskomna redaktionella planen och publiceras på den redaktionella portalen innan det aktiveras i olika digitala kanaler.

>> Här kan du titta närmare på IOPSYS content

first-quote-green

Inbound marketing-arbetet tillsammans med Crescando har hjälpt oss skapa en kvalitativ, digital närvaro - ett effektivt sätt att få företaget att fokusera på hur erbjudandet ser ut i kunden och kundens kunds ögon.

– Kajsa Arvidsson, CCO IOPSYS
Kajsa Arvidsson IOPSYS 2

EN NY SITE MED FOKUS PÅ LEADSGENERERING OCH KUNDANPASSAT INNEHÅLL

En annan hörnsten i den nya inbound marketing-strategin blev att uppdatera IOPSYS site med fokus på content och leadsgenerering. Strukturen och innehållet för nya iopsys.io utgår från prioriterade personas och fokuserar på att svara upp mot deras behov och förväntningar. Med en uppdaterad grafisk profil, ett nytt bildspråk och matchande färgval är sajten fylld med relevant innehåll och inspirerande texter som presenterar IOPSYS, företagets produkter, tjänster och värdeerbjudande.

I sann inbound-anda är den nya sajten navet för att publicera och sprida nyheter och kunskap tänkt att inspirera målgruppen och stötta dem på sin resa mot att hitta lösningarna på sina utmaningar och bli kunder. Content guidar kunden vidare genom beslutsprocessen och genererar samtidigt leads för sälj att bearbeta tack vare integrationen till marketing automation.

first-quote-purple

Jag visste att Crescando är fokuserade på B2B-affären och att de sätter en stor ära i att alltid göra ett gediget hantverk.

– Kajsa Arvidsson, CCO IOPSYS

 

MARKETING AUTOMATION KNYTER IHOP KUNDRESAN

En tredje del av IOPSYS nya inbound marketing-arbete är också just att jobba mer strukturerat i leads-hanteringen med hjälp av marketing automation. Implementationen av marketing automation-lösningen SharpSpring gjordes i samband med lanseringen av den nya sajten där landningssidor, lead nurturing-flöden och CTA:er kopplar ihop webben med marketing automation.

Genom att kunna följa individuella kontakter och på sikt anpassa kommunikationen efter deras beteenden och intressen ger den integrerade digitala plattformen IOPSYS möjlighet att automatisera delar av marknadsföringsarbetet för att på så sätt skala upp sin verksamhet och sin affär.

Marketing automation erbjuder många funktioner som stöttar och hjälper till att automatisera marknadsföringsarbetet
IOPSYS team

CONTENT OCH INBOUND MARKETING BYGGER BROAR I ORGANISATIONEN

Idag är det löpande arbetet med content marketing för att bygga företagets varumärke, ta position på marknaden och generera mer leads en självklar del av vardagen på IOPSYS. Arbetet med att förstå kunder på alla nivåer i kundföretaget och deras behov för att sen kunna adressera dem med relevant och inspirerande content involverar medarbetare inte bara på marknads- och säljavdelningarna utan också från produkt- och tekniksidan.

Kajsa Arvidsson, Chief Commerica Officer på IOPSYS, beskriver hur satsningen på content marketing också har bidragit till att olika funktioner i företaget idag jobbar tightare tillsamman:

– Det handlar hela tiden om att hitta balansen i kunddialogen: att inte bara fastna i att kommunicera teknik och inte heller lyfta det till att bara prata finansiella argument. Och här behöver vi hjälpas åt i företaget.

Idag har vi kollegor med djupt tekniskt kunnande som är direkt involverade i vår content-planering och som också få chans att lysa i det material vi producerar. Samarbetet över gränserna i företaget har både varit en förutsättning för att vi ska lyckas och samtidigt gynnats av satsningen på content marketing!

first-quote-purple

Samarbetet över gränserna i företaget har både varit en förutsättning för att vi ska lyckas och samtidigt gynnats av satsningen på content marketing!

– Kajsa Arvidsson, CCO IOPSYS

 

LYSSNA PÅ B2B-PODDEN FÖR MER INSPIRATION

Kajsa Arvidsson har även gästat B2B-podden. I avsnittet berättar hon om sin syn på content marketing och vad som skiljer att jobba med marknadsföring i ett större eller ett mindre företag. Du får också Kajsas bästa tips på vad som krävs för att du ska lyckas - och vilka minor du ska undvika längs vägen.

>> Lyssna nu - och glöm inte prenumerera på B2B-podden!

Dela: