Topp-10 mest lästa artiklar på inspirationsportalen 2022
Malin Sjöman
Varje år räknar vi in flera tusentals besök på Crescandos Inspirationsportal. Här delar vi tips, idéer, tankar och inspiration kring B2B-marknadsföring, oftast med fokus på content marketing, varumärkesarbete, inbound marketing, digital leadsgenerering och fördjupade kundrelationer.
Tittar vi tillbaka på de 10 mest lästa inläggen under året som gått hittar vi en härlig blandning av artiklar som på ett bra sätt speglar bredden i det innehåll vi delat – under 2022 och tidigare år.
Här är hela listan över 2022 års mest lästa artiklar!
1. Så paketerar och beskriver du ett värdeerbjudande
Att kommunicera företagets värdeerbjudande, det vill säga att konkretisera och beskriva hur ditt företag adderar värde till era kunder med hjälp av era produkter och tjänster, är en självklar hörnsten i B2B-marknadsföringen. I vår mest lästa artikel får du tips på vad du behöver tänka på för att sätta beskrivningen utifrån mottagarens behov och förväntningar (snarare än inifrån ditt eget företag).
2. Marknadsföring och försäljning tillsammans i hela säljprocessen
När kundresan blir alltmer digital och köpare på alla nivåer i företag gör alltmer av sin informationsinsamling på egen hand blir det också allt viktigare att marknad och sälj krokar arm och jobbar nära tillsammans. I artikeln får du konkreta förslag på hur marknadsföringen kan stötta säljarbetet genom hela säljprocessen och köpresan..
>> Ladda ner GRATIS EBOK: Fler leads och mer affärer när marknad och sälj samarbetar
.
3. 4 råd för att lyckas med din B2B-marknadsföring
Ibland behöver vi bara få en snabb överblick av vad som är viktigt här och nu för att lyckas i marknadsföringen. I en av våra mest lästa poster, som också rankar i topp på Google, ger vi dig en kort summering av fyra saker du behöver ha grepp om för at lyckas med din affärsdrivande marknadsföring. Det är knappast en spoiler att vi pratar Målgrupp, Budskap och innehåll, Aktivering och Mätbarhet!
4. En redaktionell kalender för ditt content marketing-arbete
De flesta B2B-företag jobbar idag redaktionellt och med content marketing i någon form. Samtidigt brottas många med att få till en bra struktur på arbetet. I artikeln får du tips på hur du jobbar smart med en redaktionell kalender för att hålla koll på vad som är planerat, vad status är på det som produceras just nu och hur du undviker att glömma bort det content som skapats tidigare.
5. 6 tips på hur du får dina kunder att bli kundreferenser
Kundcase och framgångsberättelser var 2022 som alltid ett av de mest populära sätten att jobba med content marketing. Men hur får du dina kunder att ta tiden och ställa upp på en intervju och dela med sig av sin resa? Här får du våra sex bästa tips på hur du får dina kunder att bli referenser!
>> Ladda ner GRATIS EBOK: Så vässar du din marknadsföring med hjälp av dina kunder
.
6. Fyra råd för en personlig text som når fram
Marknadsföring handlar inte bara om att ha något att berätta – lika viktigt är hur du berättar det. Många B2B-företag har valt att lägga den formella storföretagsjargongen bakom sig och tala till sin målgrupp som människor med kött och blod. Vi bjuder på fyra enkla tips som gör att din text blir mer personlig och bättre når fram till läsaren.
7. Sluta räkna enstaka leads, börja analysera inbound marketing-tratten
Under 2022 fortsatte intresset för mätbarhet att växa. Den digitala marknadsföringen har också gjort det möjligt att mäta och analysera arbetet på ett helt annat sätt än tidigare. Tipset är att inte stirra sig blind på enstaka mätpunkter, som antal besök, öppningar eller webbkonverteringar, utan att verkligen se till hela köp- och helst hela kundresan.
8. 7 steg: Så kommer marknad och sälj närmare varandra med inbound marketing
Den digitala köpresan ställer inte bara nya krav på att marknad och sälj behöver jobba tightare tillsammans i kundbearbetningen. Digital marknadsföring erbjuder också nya möjligheter för de två funktionerna att faktiskt sitta ner och göra saker tillsammans. Här får du våra tips på hur du kommer igång med sales-marketing alignment, eller om du hellre kallar det smarketing, på riktigt!
9. Film och B2B – 15 tips som får rörliga bilder att lyfta
I och med pandemin, där mer av dialogen fick skötas på distans, blev det allt viktigare att bygga personliga relationer med både befintliga och potentiella kunder i digitala kanaler. Film och rörligt innehåll, där företagets medarbetare och ledning får synas i bild, erbjuder många möjligheter att göra kommunikationen både mer mänsklig och mer personlig. Vi bjuder på våra 15 bästa tips!
10. Därför väljer allt fler B2B-företag att paketera lösningar
På tionde plats av mest lästa inlägg kommer faktiskt en av våra äldsta artiklar. Att paketera erbjudandet och företagets lösningar är precis lika relevant idag som det var för närmare tio år sen när artikeln skrevs. Ett paketerat erbjudande innebär många fördelar, både för den som köper produkter och tjänster och för den som sitter på den säljande sidan! Vi ger dig mer än 10 skäl till att jobba med din erbjudandepaketering under året som kommer!
—–
Vill du har mer inspiration om hur du vässar din B2B-marknadsföring? På Inspirationsportalen finns över 200 inlägg om B2B-marknadsföring och affärsutveckling. Glöm inte heller att följa vårt inspirationsbrev genom att prenumerera på nya inlägg: fyll i formuläret längst upp till höger. Eller följ oss på LinkedIn för löpande uppdateringar! Vi önskar dig en inspirerande och utvecklande start på 2023!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.