Hoppa till innehåll

#18 – Så effektiviserar marketing automation din B2B-marknadsföring

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

Marketing automation är samlingsnamnet för de system och applikationer som vi använder för att automatisera och effektivisera företagets marknadsförings- och säljarbete. Alltfler B2B-företag har idag ett marketing automation-system på plats som en del av sin tech-stack men hur många använder lösningen på mest effektiva sätt? Och vad går det egentligen att göra med en MA-lösning för att jobba smidigare och smartare?

I avsnittet pratar Crescandos VD Malin med Emma Gillmo, marketing automation-specialist och digital strateg på Crescando. Emma har jobbat med marketing automation inom B2B sen 2016, nu senast som marknadsansvarig på The Inspiration Company (idag en del av Awardit).

I avsnittet berättar Emma om hur hon brinner för att hitta effektivare lösningar och automatisera rutinmässiga uppgifter så att den värdefulla tiden på en marknads- eller säljavdelning kan läggas på värdeskapande aktiviteter! Emma och Malin diskuterar också vad som krävs för att företag ska ta steget och använda sina MA-system fullt ut för att stötta den alltmer digitala köpresan inom B2B.

Några av frågeställningarna i avsnittet:

  • Hur vet jag om mitt företag kan dra nytta av marketing automation?
  • Vad går det att göra med ett MA-system för att stötta marknadsföringen?
  • Vad är egentligen skillnaden på ett MA och ett CRM-system? Och hur funkar de ihop?
  • Hur kan lösningen bidra till att få ihop det viktiga samarbetet mellan marknad och sälj?


Emma ger också sina bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som antingen vill komma igång med marketing automation på riktigt eller som vill öka dina satsningar. Du får också tips på hur du kan utvärdera dina investeringar över tid.

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Mer om marketing automation

Använder du ett ditt företag marketing automation idag? Får du ut maximal effekt ur den lösning ni har valt eller finns det mer att göra?

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration