Hoppa till innehåll

Fem sätt att använda ditt marketing automation-system

Emma Gillmo

Vill du hellre lyssna på artikeln, klicka här!

Marketing automation är programvaran som hjälper dig att automatisera rutinmässiga uppgifter, spåra kundbeteenden och ta datadrivna beslut. Det gör att du bättre kan förstå din målgrupp, utveckla mer effektiva strategier och skapa relevanta marknadskampanjer som leads och kunder verkligen vill ha.

Genom att utnyttja kraften i marketing automation kan sälj och marknad arbeta bättre tillsammans, öka räckvidd och försäljning samt skapa ett större engagemang med leads och kunder.

Så här kan du använda ditt marketing automation-system för att automatisera marknadsföringsarbetet

1. Lead nurturing är processen att utveckla relationer med leads och kunder över tid. Målet är att bygga förtroende, engagemang och trovärdighet så att de känner sig bekväma med att köpa från dig. Lead nurturing fungerar genom att skapa kontakt med leads och sedan kommunicera löpande med dem, till exempel genom att skicka dem personliga e-postmeddelanden baserat på deras beteende och intressen.

Med ett marketing automation-system kan du automatisera den här processen. När ett lead gör en specifik sak, som till exempel att titta på din webbsidas prissida, så triggas en automation igång med mail eller annonser speciellt gjorda för just dem som är längst fram i sin köpresa. För de leads eller kunder som är redo att köpa behövs information om att du som säljare är pålitlig nog för att ta det sista steget. Då behövs information och färdigt material som kundcase och allt som styrker och förtydligar ditt företag som leverantör.

2. Kundsegmentering är processen att dela upp kunder i grupper av individer som har liknande egenskaper och behov. Genom att segmentera kunder kan företag utveckla mer effektiva och skräddarsydda marknadsföringsstrategier som tilltalar olika kundsegment.

Med ett system för marketing automation kan du automatisera denna segmentering. Efter ditt företags preferenser som intressen, demografi eller köphistorik sätter ni regler som styr så att alla nya kontakter eller företag som kommer in i systemet segmenteras in i rätt grupper per automatik.

3. Content marketing är sättet att nå och engagera leads och kunder med den informationen de letar efter. Det handlar om att skapa och distribuera värdefullt innehåll som passar för en specifik publiks intressen. Innehållet kan inkludera artiklar, blogginlägg, videor, e-böcker, webbseminarier och andra former.

Med ett MA-system kan du automatisera din content marketing och se till att dina olika kundsegment ser olika saker när de besöker dina webbsidor. Du personifierar och levererar ditt content efter dina leads och kunders intressen och behov.

4. Social media management är att hantera ett företags närvaro på sociala medier. Detta innebär att skapa innehåll, engagera sig med kunder, svara på kundförfrågningar och övervaka analyser för att utvärdera framgången för ett företags kampanjer, både köpt och organiskt.

Med ett MA-system kan du lägga in schemalagda sociala inlägg som matchar din marknadsplan flera månader i förväg. Det blir en effektiv hantering av många konton i sociala medier och sparar tid och pengar. Det gör det möjligt att vara snabbfotad och publicera oplanerade inlägg utan att riskera avsteg från den ordinarie sociala medie-planen.

5. E-postmarknadsföring känner de flesta igen. Vi har alla fått välkomstbrev, födelsedagserbjudanden och blivit påminda när vi har saker kvar i vår varukorg. Men allt detta är marketing automation för konsumenter. Denna typ av automatisering har funnit länge men då B2B-affären är mycket mer komplex behövs en annan typ av e-postmarknadsföring. Visst, nyhetsbrev behövs för att B2B-företag ska informera och marknadsföra sig i det tidiga skedet. Men istället för att ha tröjor och väskor i nyhetsbrevet kan företag inom B2B använda sin e-postmarknadsföring så här:

  • Skicka inspirerande artiklar som hjälper läsarna att förstå hur tjänsterna eller produkterna underlättar livet för dem. Och i samband med denna information erbjuds en möjlighet att ladda ner full info i form av till exempel en guide eller manual.
  • E-postmarknadsföring är också ett bra verktyg för att skapa kundlojalitet. Personliga meddelanden kan hjälpa till att bygga en starkare relation med kunderna. Med ett marketing automation-system kan du skicka personliga nyhetsbrev med information och tips om produkten de nyss köpte. Genom att ge värdefull information kan du visa kunderna att du verkligen bryr dig om dem och vill hjälpa dem att få ut det mesta av dina produkter eller tjänster.
  • E-postmarknadsföring kan också användas för att skicka ut undersökningar och be om feedback och går såklart att automatisera. Det hjälper dig att förbättra dina produkter och tjänster samtidigt som det visar kunderna att deras åsikter är viktiga för dig.

Tänk på det här innan du börjar med marketing automation

De fem användningsområdena ovan kan hänga ihop men behöver inte göra det. Alla företag är på olika platser och har olika steg att gå framåt. Ni kan börja med en av de fem och lägga till fler automationer succesivt. Men vill du ta datadrivna beslut och veta hur dina målgrupper beter sig kring dina produkter och tjänster så behöver du förmodligen ha ett system som kan ge dig alla möjligheter som vi beskrivit. Det kommer att ge bättre insikter, beslut och aktiviteter som ger fler affärer.

Så kommer du igång

Börja med att identifiera era mål, och se sen över hur automatisering kan hjälpa er att uppnå dessa mål. Därefter, välj en marketing automation-plattform som passar er verksamhet och ge ansvar till en person eller ett team med kompetens inom området. Det är viktigt att ni har en strategi och plan för hur ni ska använda automationen och sätta upp mål och KPI:er för att mäta framgången. Börja i mindre skala för att testa automatiseringen på ett litet område innan ni implementerar det på ett heltäckande sätt.


Lyssna på artikeln här

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Lyssna på B2B-podden om OKR, målstyrningsarbetet, taktisk planering och framdrift i det löpande arbetet.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration