Hoppa till innehåll

Fem-i-topp på B2B-bloggen 2015

Malin Sjöman

Här på B2B-bloggen delar vi våra tankar, idéer och tips om hur du som B2B-marknadsförare och företagare kan lyfta din marknadsföring och kommunikation. Under förra året hade vi ungefär 15 000 besök på bloggen, något som vi är riktigt glada över. Extra glada och stolta är vi för alla de positiva kommentarer och feedback vi fått under året, från er, våra samarbetspartners, kunder och andra personer vi träffat på. Kloka reflektioner och hejarop som får oss att vilja fortsätta skriva om och gräva djupare i B2B-marknadsföring under 2016. Många som läser tipsar också vidare om B2B-bloggen till vänner och kollegor. Ett extra stort tack till alla er!

Vad var det då som väckte mest intresse under året som gick? Vilka ämnen var det vi lyfte fram 2015 och vilka poster var det som lästes av flest besökare? Här följer en fem-i-topplista med årets mest lästa artiklar. Många av dem med konkreta tips och råd för hur du kan lägga grunden för ditt content marketing-arbete – de flesta lika relevant inför det nya året som då de skrevs!

1. Content audit: Så inventerar du ditt befintliga material

2015 års allra första bloggpost höll hela året och för en placering på vår topp-5-lista. Posten beskriver hur en content audit kan hjälpa dig inventera och se över existerande content.

Vi tipsade också om hur du med hjälp av en inventeringskarta får överblick över din audit. Kartan låter dig mappa upp befintliga leverabler (content) utifrån vem som är målgruppen och hur de kan hjälpa mottagaren mot ett köpbeslut. Genom att mappa befintligt material, vem det vänder sig till och när i köpprocessen det passar in, identifierar du lätt vilka luckor som finns och var nytt content kan bidra mest.

En content audit ger dig överblick över ditt befintliga material och hjälper dig identifiera luckorna.

I artikeln gjorde vi jämförelsen med hur vi, innan vi går ut för att shoppa nya kläder, tittar igenom garderoben för att se vad vi redan har. När vi inventerat vad som hänger på galgarna blir det tydligare vad vi verkligen saknar och behöver komplettera med för att få den rätta looken inför det nya året!

Posten om Content-inventering hittar du här.

2. Kommunicerar du med företag? Eller med människor?

En annan av våra mest lästa artiklar betonade vikten av att vi som marknadsförare, för att kunna personalisera kommunikationen och ta fram relevant content, måste förstå våra kunder. Inte som grupper av företag med en viss omsättning, av en viss storlek eller i en viss bransch. Men inte heller som en grå massa av beslutsfattare med liknande roll, befattning och befogenheter i företaget. För att möta deras behov måste vi förstå våra kunder som verkliga människor, med drivkrafter, mål, ambitioner och utmaningar.

Personas lägger grunden för personifierad kommunikation.

Posten gav en introduktion till arbetet med personas som ett verktyg för att bygga verklig kundinsikt på ett strukturerat sätt. Vi delade också med oss av fem konkreta råd för hur personas kan bidra i arbetet med att bygga en berättelse och utveckla content som vänder sig direkt till olika personas som individer, istället för hela marknaden. På så sätt kan vi bli mer konkreta och relevanta i vår marknadsföring.

Läs artikeln här.

3. Content Marketing – Bygg din berättelse som i Hollywood

Årets mest lästa post publicerades i juni och belyste vad vi som marknadsförare kan lära oss av Hollywoods manusförfattare när vi bygger vår berättelse. Dagens filmer bygger fortfarande på samma princip som de klassiska dramerna med en uppdelning av berättelsen i tre akter. En första akt där filmens karaktärer och utmaningar presenteras. En andra akt där dramat fördjupas och en tredje och avslutande där problemet får sin lösning.

Målet med Content Marketing är att vi ska kunna hjälpa våra kunder på köpresan genom att löpande förse dem med kunskap och inspiration. Genom att bryta ner vårt Content Marketing-arbete på samma sätt som Hollywoods professionella berättare kan vi steg för steg hjälpa våra potentiella kunder på resan från problem till lösning. Att metodiskt bryta ner berättelsen i olika steg gör också arbetet med att skapa intressant och relevant content både lättare och mer effektivt.

Målet med Content Marketing är att hjälpa våra kunder köpa.

Läs hela posten här.

4. En redaktionell kalender för din Content Marketing

Ett annat råd vi delade under året hade sitt ursprung i att vi fortfarande träffar på företag som arbetar redaktionellt utan att ha satt strukturen och gjort en plan för sitt Content Marketing-arbete. Bloggposter skrivs när andan faller på, kundcase produceras när säljorganisationen ropar tillräckligt högt och whitepaper skrivs när behovet blir akut.

Den redaktionella kalendern ger dig kontroll.

För att arbetet med att ta fram bra content inte ska bli ofokuserat, kostsamt och ta onödigt lång tid var vårt råd (och är fortfarande!) att ge Content Marketing-arbetet den status och uppmärksamhet det förtjänar med en redaktionell kalender. Med hjälp av den redaktionella kalendern får du kontroll över planeringen och företagets taktiska content marketing-aktiviteter. Kalendern blir en gemensam plan som förenklar resursplanering, styrning och uppföljning av det löpande redaktionella arbetet. På så sätt hjälper den till att maximera chanserna för att producera bra, relevant innehåll till en rimlig kostnad och tid.

Läs om hur du skapar en redaktionell kalender här.

5. Så förankrar du ”Inbound-andan” i din organisation

Den femte posten på 2015 årets topp-5-lista publicerades i april med fokus på ett annat fortfarande högaktuellt ämne: hur vi gör att nå framgång med vårt content marketing-arbete måste förankra det i hela organisationen.

För att tränga igenom i bruset av all kommunikation, räcker det inte att bara marknadsavdelningen vänder på perspektiven och tänker ”inbound”. Snarare måste alla på företaget som har någon form av kontakt med yttervärlden på företaget förstå hur och vad man kommunicerar. Man behöver också inse att all kommunikation grundar sig i ett genuint intresse för och insikt om kundernas vardag, deras utmaningar och drivkrafter.

Alla i företaget måste vara med på tåget.

Artikeln ger tre konkreta tips på hur du med ledningens stöd blir en intern ”Inbound-missionär”, gör marknadsföringsarbetet mer transparent i organisationen, uppmuntrar till samarbete över avdelningsgränserna och engagerar fler i företaget. Allt för att öka chanserna att nå framgång med content marketing-arbetet!

Läs posten om hur du förankrar content marketing-arbetet i organisationen här.

2016 kommer vi självklart fortsätta fylla bloggen med tankar, inspiration och råd för hur du kan lyfta din B2B-marknadsföring till nästa nivå. Har du idéer kring sånt vi borde skriva om? Eller vill du själv skriva ett gästinlägg på bloggen? Tveka inte att höra av dig! Du har väl inte heller missat att du kan följa bloggen direkt genom att fylla i din epostadress högst upp på sidan?

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

content marketing B2B

Vi har glädjen att hälsa Anette Jermert varmt välkommen till team Crescando! Hon har lång erfarenhet inom marknad med flertal olika roller - senast som strategisk ansvarig och ledare för

Läs vidare

Köpare på alla nivåer gör allt mer av sin kundresa i digitala kanaler. Då är det viktigt att sälj och marknad jobbar tätt tillsammans. En SDR kan vara lösningen när

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen