Hoppa till innehåll

Livet framför kameran – vardag i den digitala världen

Fredrik B Nilsson

Är du bekväm med att uppträda i ett rum fullt av människor? Att göra exakt samma sak framför en skärm – där deltagarna ofta är anonyma – är inte likadant. Vår nya värld – där digitala event, möten i Microsoft Teams och webinarier är vardag – ställer krav på uppdaterade färdigheter.

Det kan ju se så lätt ut. När Katarina Sandström i Rapport eller Ulrika Nilsson i TV4-nyheterna sitter framför kameran känns det helt naturligt och inte alls speciellt svårt.

En helt annan sak blir det när du själv hamnar på ett digitalt event framför en kamera och ska presentera något, sälja dina tjänster eller utbilda kollegorna på distans. Då är det inte alltid lika okomplicerat.

En ny situation för många framför kameran

Möjligheten att kunna kommunicera till – och med – andra på distans är relativt ny för de flesta. Tidigare fanns inte teknologin och bandbredden som kunde säkerställa kapaciteten för såväl sändare som mottagare. Skype lanserades 2003 och blev en global kommunikationsplattform med en kombination av bild och ljud. Främst användes den av ungdomar som gratis ville kunna hålla kontakten med vänner och släkt via datorn. Professionell och allmän användning av denna sorts kommunikationsverktyg tog dock ganska lång tid att etablera. Fortfarande, egentligen ända fram till 2020, föredrog människor att träffas i fysiska mötesrum och endast undantagsvis använda den nya teknologin.

Jag började 2012 utveckla ett experiment med att sända utbildningar via nätet i Adobe Connect. Ledningen för bolaget jag jobbade för tyckte att vi bara kunde spela in undervisningen med en enkel kamera och sedan mejla ut den till deltagarna. Men tillsammans med en klok entreprenör lyckades vi få ihop livesända lektioner där inbyggd tvåvägskommunikation blev själva kärnan.

Lärarna var livrädda till en början, samtidigt som de var nyfikna. De fortsatte agera som de gjort i alla år men såg helt annorlunda ut i ansiktet. Kamerans närvaro gjorde dem spända och de stirrade mer i filmrutan där den egna bilden syntes – för att kolla frisyren – än på deltagarnas bildrutor.

Du vet hur det är när en kamera åker fram på släktfesten. Allt känns bra innan och du är i toppform, men när du sedan tittar på bilden i efterhand ser du bara ditt dåliga ”photo face” och rädda ögon. Så blev många av lärarna – 2012.

Små tips ändrar allt

Med lärarna, för nästan tio år sedan, inledde vi en förändring genom att ta fram ett körkort för livesändningar. Ett tjugotal enkla tips och tricks som de fick läsa på och sedan genomföra praktiskt i en uppkörning med mig som examinator. Den lärare som inte gjorde uppkörningen fick inga nya utbildningsuppdrag; gissa om de blev motiverade!

De flesta punkterna kan idag, i tider av distansarbete, te sig självklara.

Så här agerar du framför kameran:

  • Titta in i kameran
  • Le mot kameran även om de du pratar med inte har sina kameror på
  • Stirra inte in i skärmen (den är ingen kamera!)
  • Tala lite långsammare än om personerna är i rummet
  • Glöm inte interaktionen – släpp in deltagarna som är på distans
  • Ett lågt hängande äpple är att ha rätt ljus! Ljuset är allt för att få bort oönskade rynkor, dubbelhakor och samtidigt skapa glitter i ögonen.

Men även om många av oss numera känner oss som Bengt Magnusson i det ständiga flödet av Teams-möten, finns ännu mycket kvar att lära!

Förberedelsen ger utrymme för improvisation

Ett av de mest uppenbara tipsen, som ger snabb ROI, är att vara förberedd. Om du ska hålla ett möte, se till att kunna ditt material/innehåll/budskap utan och innan. Bara då kan du prata obehindrat och tillräckligt avslappnat för att andra ska orka lyssna på motsatt sida av skärmen. Det finns så mycket annat att tänka på när du ska kommunicera via en kamera så budskapet man ska förmedla får inte vara en tröskel.

Samma sak gällde för övrigt även i den gamla tiden, då människor presenterade saker från en scen. Crescandos vd, Malin Sjöman, berättar en anekdot på ämnet:

”Efter ett par år som anställd på Ericsson skulle jag åka till England och hålla en dragning för ett 30-tal erfarna säljare på en konferensgård. På den tiden skrev vi ut alla fina Power Point-slides och visade dem på OH-projektor. När jag klev upp vid podiet tappade jag alla bilderna som inte var numrerade ut över golvet.”

Under 40 min fick Malin plocka upp presentationsbladen på måfå och ritade däremellan på blädderblocket.

”Hade jag inte kunnat materialet i sömnen hade jag varit helt rökt… Vi har inte utskrivna slides 2021 men mycket annat kan hända som gör att man måste kunna improvisera!”

Hur gör ni nu för att bli mer skärmfähiga?

Vilka punkter som gäller för just dig och din organisation i ambitionen att bli bättre framför kameran beror på de förutsättningar ni har. Vilket slags tjänst jobbar ni med? Hur ser era kunder ut? Vilken plattform använder ni? Vilken sorts material presenteras?

Resan mot en högre nivå av skärmfähighet inleds med en analys av behovet. Vi på Crescando kan:

  • Analysera er status som avsändare av rörlig bild och/eller LIVE-sändningar
  • Förbereda, projektleda, arrangera och följa upp de digitala event som ni arbetar med
  • Ta er in i en ny värld där livet framför kameran är en viktig del

 

Hör av dig om du vill diskutera hur ditt digitala event ska bli eller om du vill prata med oss om bästa sättet för just dig att nå ut med dina budskap …

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vad är egentligen Marketing Automation? Behöver vi det och vad ska vi ha ett MA-system till? Vad kan jag göra med ett marketing automation-system?

Läs vidare

digital-marknadsforing-read-email-cellphone-marketing

I höst rullar Apple ut senaste versionen av operativsystemet för iPhone: iOS15. Det innebär en del förändringar som är viktiga att vara insatt i för dig som sysslar med epost-marknadsföring….

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen