Hoppa till innehåll

Tips från Crescandos Malin Sjöman: ”Då ska du ta hjälp av en marknadsföringsbyrå!”

Wilhelm von Sydow

Marknadsföring B2B – in-house eller byrå: del 2

Att samarbeta med en byrå för olika typer av marknadsarbete kan vara ett bra alternativ ör att förstärka den egna organisationen med kompetens och resurser. Ett byråsamarbete kan ge ett välbehövligt kompetenslyft, ge extra händer på däck eller bara bidra med ett externt perspektiv på invanda rutiner och arbetssätt. I den här bloggposten svarar Malin Sjöman, vd och grundare på Crescando, på frågor kring när du ska anlita byrå.

De flesta B2B-företag väljer idag att ta in hjälp för sin marknadsföring utifrån i någon form, av en byrå eller av externa konsulter. Anledningarna är många. Ett externt samarbete kan ge en trygg kompetent hand att hålla i när förändringens vindar blåser. En byrå kan bidra med kompetens som kompletterar och förstärker den som finns in-house. Eller kanske är det bara ett par extra händer på däck som krävs för att hinna med det löpande marknadsföringsarbetet?

Trots fördelarna med att ta in hjälp utifrån händer det att företag tvekar inför ett byråsamarbete. Varför?

– En av anledningarna kan vara att man har en övertro på den egna förmågan och de interna resurserna. Marknadsavdelningen kan ha en ambition om att skapa allt content på egen hand och förutsätter att de ska få hjälp från den övriga organisationen att producera innehåll. Detta är rätt vanligt i typiska kunskapsorganisationer. ”Vi har ju jätteduktiga konsulter – de borde ju kunna skriva?”, tänker man kanske. Vad de då glömmer är att det är en färdighet i sig att kommunicera på ett träffsäkert sätt.

Övertro på den egna förmågan är en sak, men det verkar ibland även finnas en viss skepsis inför byråsamarbeten. Vad bottnar den i?

– Det är inte helt ovanligt att man kan ha blivit bränd i tidigare samarbeten. Företaget och byrån kan ha samsats om en övergripande brief för det jobb som ska utföras, som byrån sedan jobbar utifrån efter bästa förmåga. Resultatet kan bli riktigt bra men man riskerar samtidigt att missa målet helt. Att arbeta seriellt på det här sättet, där beställaren skriver en brief och byrån sen tar över och gör jobbet på sin kammare, leder lätt till missförstånd. Transparens är avgörande för att lyckas och ett ”black box”-förfarande blir sällan bra fullt ut. Mitt råd till dig som marknadschef är att se byrån som en utökad del av ditt eget marknadsteam, som en förlängd arm som kompletterar de som jobbar internt.

Andra exempel när det inte funkat som man tänkt sig kan handla om att kostnaderna har dragit iväg och att det inte har funnits en samsyn om vad som ska produceras, till vilket pris. Något som enkelt kan motverkas genom fasta retainers utan rörliga kostnader och paketerade erbjudanden.

Det händer också att vi träffar på företag som blivit besvikna för att man tidigare valt ”fel byrå” – till exempel en byrå som inte förstår B2B-försäljning eller den bransch som företaget arbetar i och därför inte kan kommunicera budskapen på rätt nivå. Vi ser ofta att kunder, efter påbörjat samarbete, blir positivt överraskade när de inser fördelen med att vi på Crescando bara arbetar B2B och att vi dessutom har lång erfarenhet av både teknik, IT och professionella konsulttjänster. Det blir då tydligt för dem att vi förstår komplexiteten i de produkter och tjänster som de tillhandahåller. Det handlar med andra ord inte bara om att bara anlita en byrå, utan att hitta rätt byrå med utgångspunkt i vilka man är som bolag och vad man vill åstadkomma. Får du till den matchningen blir byråsamarbetet precis den möjlighet till kreativt stöd och ett inspirerande bollplank som du letat efter!

Det handlar inte bara om att bara anlita en byrå, utan att hitta rätt byrå med utgångspunkt i vilka man är som bolag

Fördelarna med att hitta rätt byråpartner är alltså många – men vari ligger utmaningarna?

– Utmaningen i att anlita en byrå är att det alltid är en uppstartssträcka innan man helt landar i ett välfungerande samarbete. Till en början kommer vi aldrig kunna lika mycket om produkterna och tjänsterna som företagets medarbetare kan internt. Som externa konsulter kommer vi heller aldrig kunna lägga din strategi eller bestämma hur ni ska röra er framåt. Däremot kan vi hjälpa er så att ni med vårt stöd kan fatta de rätta besluten.

Det är viktigt att inte glömma bort att det blir allt svårare att täcka in alla de resurser och kunskaper som krävs för ett välfungerande marknadsarbete. Fördelen med byrå är att du får tillgång till en stor mängd olika kompetenser, samtidigt som du alltid har valmöjligheten att byta partner om samarbetet verkligen inte skulle fungera. Utgå från tipsen i den här bloggposten så blir chanserna större att du hittar rätt byrå redan från början!

—-

Crescando hjälper företag att växa med ett knivskarpt fokus på B2B-marknadsföring: marknadsstrategier, content, inbound marketing och digital aktivering – läs mer här! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just dig? Tveka inte att kontakta Malin direkt!!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

hubspot-marketing-automation

För att växla upp arbetet med att uppgradera moderna företag och organisationer till nästa nivå introducerar vi nu HubSpot i portföljen.

Läs vidare

Hur ser resan för att komma igång med inbound marketing ut? Här kommer våra tips på hur du kan kick-starta ditt inbound marketing-arbete i åtta steg!

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen