Hoppa till innehåll

6 råd: Så ökar du trafiken till din företagsblogg inom B2B marknadsföring

Frida Olsson

Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Har du kommit igång och startat upp en företagsblogg? Snyggt jobbat! Många har förstått värdet av att ha en blogg som en integrerad del i sin B2B marknadsstrategi. Har du inte gjort det finns statistik från Hubspot som visar på att företag med en blogg genererar 67% fler leads än företag som inte gör det. Dessutom har de upp till tretton gånger högre ROI. Men för att leads ska genereras behöver företagsbloggen läsare. Det är det vi kommer hjälpa dig med i det här blogginlägget.

Företag med en blogg genererar 67% fler leads. – Hubspot

Det är inte en lätt uppgift att öka trafiken till din företagsblogg. Trafiken kommer inte plötsligt dyka upp en dag bara för att bloggen existerar. En välgenomtänkt strategi i kombination med ett konsekvent arbete över tid, kommer leda till att trafiken gradvis ökar. Kom ihåg att det är ett långsiktigt arbete.

1. Få koll på din målgrupp

Vet du vem du skriver bloggen för? Alltför många företag låter medarbetare som har tid över skriva blogginlägg om det som intresserar dem själva, utan att innehållet går i linje med en satt strategi eller ens är riktat mot en specifik målgrupp. Du behöver göra din hemläxa och prioritera hårt mellan dina målgrupper. Här kan du använda personas för att ge din målgrupp liv och på så sätt lära känna den bättre. Du kan inte nå alla utan välj 2–3 personas att rikta dig mot under kommande kvartal.

>> Ladda ner vår guide i hur du får fördjupad kundinsikt genom personas här >>

2. Gör en SEO-analys

Hur ser din målgrupp eller personas sökbeteende ut? Det är lätt att fastna i interna buzzwords och treställiga förkortningar, när det egentligen är viktigast att ha koll på vilka ord som målgruppen använder och därmed också googlar på. När du vet vad din målgrupp söker på kan du på ett enkelt sätt addera det i din strategi och ranka bättre med dina blogginlägg på Google vilket kommer generera mer trafik till din företagsblogg. Välj ut 1–2 sökord per blogginlägg och jobba på att få in dem på ett naturligt sätt i texten. Här kan du läsa mer om att skriva för Google.

3. Sätt en strategi som skapar värde

Nu när du vet vilken målgrupp du skriver för och hur deras sökbeteende ser ut kan du formulera en tydlig strategi med innehåll som skapar värde. Skapa en redaktionell plan (ladda ner vår ebok som berättar hur här) som följer din målgrupps köpresa under ett kvartal. Du konkurrerar med många andra om deras uppmärksamhet så dina blogginlägg behöver skapa värde för att du ska öka trafiken.

4. Publicera innehåll regelbundet

Låt det inte gå flera månader mellan dina inlägg. För att trafiken ska öka är det viktigt att jobba långsiktigt. Försök publicera ett nytt inlägg minst varannan vecka – gärna oftare. Med det sagt behöver innehållet inte alltid vara en artikel. Exempel på annat innehåll du kan variera med är film, kundcase, guider, podd eller infographics. Här hittar du mer inspiration om hur du kommer igång med film och podd i din B2B marknadsföring.

5. Aktivera innehållet

Det räcker inte att bara publicera bra innehåll regelbundet. Har du gjort din SEO-optimering så kommer Google kommer generera en del trafik, men för att ta bloggen till nästa nivå är aktivering och återaktivering nyckeln. Här finns det mängder med olika kanalval och strategier att välja och vraka mellan. Grunden är att synas i de kanaler där er målgrupp och personas befinner sig i.

Här följer tips på kanaler som du kan använda för att aktivera din företagsblogg:

Ägda kanaler

LinkedIn – Dela inlägget på din LinkedIn-sida, med fördel kan du skapa en kanal i Teams eller Slack som är till för att berätta för andra i företaget när nya blogginlägg har delats så att de snabbt kan gå in och gilla och kommentera. Om du snabbt får många gilla-markeringar och kommentarer kommer LinkedIns algoritmer att visa ditt inlägg för fler. Ett annat sätt för att nå ut på Linkedin är genom att be era medarbetare dela blogginlägget via sina egna kanaler. Gör det så enkelt för dom som möjligt genom att sätta ihop förslag på delningstext. Du har väl inte missat att du nu kan pinga kollegorna när ett nytt inlägg delas?

Facebook – Har företaget en Facebook-sida är det en god idé att dela blogginlägget även här. Jag får ofta frågan om vi verkligen hittar företag på Facebook och om inte LinkedIn är den kanalen där man hittar personer i sin professionella roll. Det vi inte får glömma är att vi fortfarande riktar oss till människor på företag och dessa människor vistas på Facebook. Även om LinkedIn är den mest givna kanalen, bör vi inte glömma bort Facebook.

Email marketing

Nyhetsbrev – Att en gång i månaden samla ihop det content ni skrivit och skicka ut i ett nyhetsbrev är ett utmärkt sätt att öka trafiken till er företagsblogg. Med en smart content-strategi som grund blir jobbet enklare. Skapa en mall till nyhetsbrevet som du kan återanvända så blir det en ännu smidigare process att skicka ut det varje månad.

Marketing Automation – För den som har ett marketing automation system på plats så bör du använda blogginlägget som en del i ett lead nurturing-flöde. På så sätt kan du kommunicera med relevant innehåll genom hela köpresan och lämna över varmare leads till dina säljare.

Digital annonsering

Google Ads – För att öka spridningen ytterligare kan ni allokera en budget till Google Ads och sponsra ert innehåll vid relevanta sökord. Ett otroligt effektivt sätt att få kostnadseffektiv trafik till er företagsblogg om ni gjort er SEO-analys.

Sociala medier – Genom att sponsra inläggen du publicerat i sociala medier, tex LinkedIn eller Facebook, så kommer du ge innehållet en bra boost och det kommer nå en större publik, även om du inte har en stor följarskara ännu. Om du har en stor följarskara kan det fortfarande vara en bra idé att sponsra innehållet. Tittar vi specifikt på Facebook så har deras algoritmer prioriterat ner inlägg från företag. För att nå målgruppen på Facebook är alltså sponsrat innehåll väldigt viktigt.

IP-styrd annonsering – Om du vet vilka företag din målgrupp jobbar på och vilka budskap som kommer skapa värde kan du använda IP-styrd annonsering via plattformar som Albacross. Det gör att du kan rikta dig mot specifika företag med display-annonsering och styra trafiken mot din företagsblogg.

6. Mål och uppföljning

Att sätta mål och följa upp kommer i sig inte att öka trafiken men det kommer visa om du är på rätt väg. Sätt upp rimliga mål för kvartalet som du sen kan följa upp, både för enskilda blogginlägg och för hela företagsbloggen. Exempel på mätpunkter, eller så kallade KPIer, kan vara trafik till bloggen och hur många som signar upp sig för nyhetsbrevet. Du som vill ha mer tips om hur du mäter och följer upp ditt content-arbete hittar det här!

 

Vill du öka trafiken och få snurr på din företagsblogg? Eller behöver du hjälp att komma igång med bloggandet som en del i din marknadsföringsstrategi? Vi på Crescando har lång och bred erfarenhet av såväl strategi, contentproduktion som aktivering av företagsbloggar. Hör gärna av dig till oss på info@crescando.se!

 

Vill du få mer inspiration om hur du kan aktivera din företagsblogg? Läs mina kollegors blogginlägg nedan:

Hur mycket av ditt conent går till spillo?

Spelar du finns i sjön med dina kunder eller hjälper du dem köpa?

</A NAME=”lyssna”>

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration