Hoppa till innehåll

6 anledningar till att fler B2B-företag väljer digital kundtidning

Malin Sjöman

B2B-företagens syn på kundtidningar förändras. Från att många sett den tryckta kundtidningen som kronjuvelen i det redaktionella arbetet väljer allt fler att tänka ”digitalt först”. Redaktionella portaler, digitala magasin och nyhetsbrev som samlar artiklar och rörligt material blir allt viktigare som grundpelare för content marketing-arbetet. 

Förändringen har skett successivt. Medan företag som påbörjat sitt redaktionella arbete från grunden redan sen fler år tillbaka föredragit de digitala kanalerna har många mer etablerade företag fortsatt att ha en tryckt kundtidning som bas. De senaste åren har de flesta insett att det tryckta materialet också går att återvinna och publicera digitalt för att öka räckvidden och nå fram till nya målgrupper. Nu ser vi ett trendbrott där allt fler större företag också tänker nytt och låter de digitala kanalerna prioriteras framför de mer traditionella. Content tas fram för att i första hand publiceras och delas digitalt. Kundtidningen levereras som ett nyhetsbrev, ett digitalt magasin eller en content-portal, snarare än i läsarens fysiska brevlåda.

Trendbrottet innebär att allt fler större B2B-företag tänker om och låter de digitala kanalerna komma i första hand.

Att tänka digitalt först betyder givetvis inte att den tryckta tidningen måste försvinna. Möjligheten finns alltid att låta ett tryckt magasin leva vidare parallellt med de digitala kanalerna, som en omarbetat sammanställning av det material som publicerats under den senaste perioden.

Här är sex skäl till att tänka digitalt först:

1. Publiceringen jämnare fördelad över tiden

Medan den traditionella kundtidningen normalt släpps vid fasta utgivningsdatum, kanske en gång per kvartal eller månad, innebär digitalt content full flexibilitet att publicera nytt material löpande över tiden. En mer kontinuerlig publicering av innehåll ger en jämnare spridning av kundkontakten och uppmärksamheten över tiden. I den digitala världen är det också möjligt att snabbare fånga upp och agera på aktuella skeenden, sånt som händer i och utanför företag. Det redaktionella arbetet får även en jämnare belastning över tiden, med möjlighet att minska stora arbetstoppar inför utgivning.

2. Bättre möjligheter till delning digital och socialt

Det säger sig själv: digitalt content, publicerat på en content-portal på webben, ger goda möjligheter till aktivering i digitala kanaler och sociala kanaler såsom nyhetsbrev, marketing automation-kampanjer och på LinkedIn eller Facebook. Fler plattformar, som anpassas efter var målgruppen rör sig och vad den föredrar, ökar chanserna att innehållet och budskapet verkligen når fram.

3. Möjlighet att länka mellan produktinnehåll och redaktionellt material

För det flesta B2B-företag är det redaktionella arbetet bara en del av den totala marknadsföringen och content-portalen eller den digitala tidningen en del av företagswebben. Intresset hos företagets kunder (och potentiella kunder) varierar över tiden och utifrån var de befinner sig i köpprocessen. Med digitalt content finns alla möjligheter att länka från webbens mer traditionella produktsidor eller sidor om företaget till det redaktionella materialet och vice versa. På så sätt fortsätta du att hjälpa läsaren på traven, inspirera till merläsning och bibehålla intresset lite längre.

4. En mer levande berättelse med multimedia

När video och poddar snabbt vinner mark inom B2B-marknadsföringen utvecklas nya möjligheter att berätta på ett mer levande och engagerande sätt. Med handen på hjärtat: hur många av kundtidningens läsare orkar scanna en QR-kod för att få tillgång till ett filmklipp eller in ljudinspelning? Och hur många tar sig tiden att manuellt knappa in en url på sin skärm för att få ta del av det multimediala innehållet? På den digitala content-plattformen är videon eller podinspelningen bara en enkel länk och därmed ett klick bort vilket gör det enkelt att koppla ihop content i alla dess former på ett dynamiskt sätt.

5. Förlänger livslängden på det redaktionella materialet

Den traditionella kundtidningen trycks och distribueras normalt en gång. Sen är det upp till mottagaren att spara den för framtida läsning. Digitalt content är lätt att återaktivera genom att på nytt puffa för det i ett digitalt nyhetsbrev, i sociala medier eller med hjälp av riktad digital annonsering. Så länge det finns relevans i det som sagts kan innehållet hållas vid liv och upptäckas av nya läsare.

6. Förbättrad sökkraft med digitalt content

Sist men inte minst: det bästa sättet att förbättra sökkraften på Google är idag att arbeta med content marketing, det vill säga att löpande publicera relevant och uppdaterat material som dina kunder kan tänkas söka efter. En digital kundtidning presenterad i form av en sökbar portal är både lätt att hitta till och söka i för läsaren. Samtidigt ökar den kraftigt chanserna till att du hamnar högre upp i träfflistan på Google och på så sätt kan attrahera fler nya besökare.

Vi på Crescando hjälper många B2B-företag utveckla sitt redaktionella arbete och etablera content-portaler som plattform för det löpande content marketing-arbetet. Några exempel på digitala redaktionella nav är San Sac Groups portal om modern avfallshanteringElsklings företagsportal RelevantNet1s content-portal och Aidon Energy Arena. Har du tankar kring hur ditt företag arbetar med kundkommunikation i digitala kanaler? Lämna gärna en kommentar nedan eller hör av dig direkt till oss!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Bra KPI:er för inbound marketing

Att mäta både antal, konverteringsgrad och affärsvärde i varje steg, samt sätta upp en process för att mäta hela vägen tar tid, men är så värt det.

Läs vidare

Webinar eller webbinarium

Vinnaren utsedd i tävlingen om vad vi ska kalla möten och konferenser online. Ännu är dock inte ordet ristat i sten - kanske måste vi diskutera frågan vidare i allehanda

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen