Film och B2B – 15 tips som får rörliga bilder att lyfta
Fredrik B Nilsson
Vi har tidigare bloggat om frågan huruvida B2B-kommunikation måste vara torr eller om den även kan få bli lite härlig, kanske till och med med glimten i ögat. Det gäller såväl skriftliga budskap som andra – film till exempel. Orkar du med en mörk kostym till som berättar ”hur allting fungerar”? Crescando slår fast att film inom marknadsföring behöver nya fräscha twistar för att nå fram.
När experter på B2B-film diskuterar vad som gäller för att bryta igenom bruset är det numera sällan förslaget om ”talking heads” kommer upp. De flesta är överens om att det krävs andra idéer och vinklar. Att det finns potential för att utveckla företagsfilmer inom B2B tvivlar ingen längre på i den rörliga bildens era. Frågan är bara om avsändare och produktionsbolag mäktar med att uppfinna nya hjul för filmen.
Därför listar vi nedan några upplägg för den som funderar på film i Inbound marketing-arbetet framöver – en lista som går att använda i praktiken för dig som är eller kommer att bli inblandad i olika filmprojekt.
Rörliga bilder ger inbound marketing liv
Givetvis är det alltid viktigt att ställa sig frågan: vad är syftet med filmen? Vad vill vi åstadkomma? Alla sorters filmer har olika roller att spela beroende på vad syftet är. Ska du informera om extrapris på varor så blir det en sorts film. Ska du berätta ditt företags story och lyfta ditt varumärke blir det en annan produktion.
Den traditionella ”företagsfilmen” behöver omprövas. När Crescando driver filmprojekt märks att många företag är taggade på att hitta nya kanaler och sätt att skapa relevant innehåll. Vad ska sådan film kallas framöver? Kanske borde vi från och med nu bara säga ”B2B-innehåll”; ett innehåll som kan vara skriven text, poddar, animering och film. Att säga ”företagsfilm” är hur som helst ruggigt icke-kreativt.
Det är ju meningen att de rörliga bilderna ska ge nytt liv åt det som ska kommuniceras – inte döda idéerna.
”Hej. Jag är verkställande direktör och grundare. Min svarta kostym är ett tecken på att jag är viktig och pålitlig. Den uppknäppta skjortan, slipslös såklart, visar hur leisure jag är. Men inget jag säger lyssnar du på för du tittar bara på mitt blankkammade hår och felfria tandrad.”
Nej, det där är inte okej på 2020-talet; knappast något som väcker känslor och inspirerar tittarna.
När Dagens Opinion frågade några aktuella filmskapare om morgondagens B2B-film kom massor av intressanta tankar fram. Vi parade dem med Crescandos egna erfarenheter och silade fram en lista med 15 tips.
15 saker att tänka på när du gör film inom B2B-sfären
- Omedvetet taffliga filmer håller inte längre. Verkshöjden behöver lyfta. Det innebär inte att filmens upplösning måste vara högsta möjliga: en bra idé eller välskrivet manus kan räcka.
. - Medvetet taffliga filmer kan däremot funka. Ja, med humor och självdistans kommer man långt. Våga utmana jakten på perfektion och släpp loss – det kan bli helt rätt.
. - Sök efter en unik tonalitet som tar sig igenom bruset. Valet av tonalitet går att återanvända i fler produktioner framöver.
. - Inse värdet av äkta storytelling! I stället för att berätta för målgruppen hur bra era produkter eller tjänster är berättar ni en historia som visar resultatet av det ni erbjuder.
. - Undvik generiska bilder. Använd hellre autentiska miljösvep eller närbilder på detaljer där ni befinner er.
. - Tänk nya format! Vad gillar dagens mediekonsument – vad är de personas ni riktar er till vana att titta på?
. - Det är inte som förr. I dag kan en Youtube-serie filmad med en bra mobiltelefon vara lika effektiv som en traditionell 40-sekundersfilm som filmats med professionella kameror. Allt är möjligt – släpp idéerna fria.
. - Vad berör? Ta en eftermiddag ledigt. Åk ut i naturen med något gott att äta och dricka och fundera över vad i er affär som verkligen berör potentiella kunder eller er befintliga målgrupp. Se till att er nya filmsatsning innehåller de delar som ni vet inspirerar och når in på djupet!
. - Finns det några verkliga historier? Eller intressanta karaktärer som ni kan utgå ifrån? Använd dem! Det är alltid bättre med autenticitet än uppdiktade framgångshistorier.
. - Vänd perspektiven. Det är inte alltid bäst att låta slutkunden berätta historien eller er verkställande direktör eller försäljningschefen. Kanske bör den som transporterar era produkter få berätta? Eller Micke i receptionen! Eller varför inte en före detta konkurrent… Oväntade perspektiv ger oanad effekt.
. - Stick ut hakan. Blir någon stött? Är ni rädda för att berätta vad ni verkligen tror på? Äsch. Om ni pratar om frågor som engagerar publiken så är filmen värd att göra!
. - Gör olika filmer (eller varianter) för olika målgrupper. ”Håller du på med hållfasthet i betong kan du vara nördig i B2B-filmerna och bjuda på din kunskap. Men i dina employer branding-filmer kanske du snarare ska prata om att du sponsrar Brage i Superettan” tipsar Christian Albinsson från Oh My.
. - Investera i egen inhouse-produktion. Det betyder inte att alla produktioner måste vara hemmagjorda. Men börja med en schysst mobilkamera och bra mikrofon. Experimentera med kortare presentationer och SoMe-inlägg. Det ger större förståelse för filmandet i stort och vad som funkar i rörligt medium.
. - Kombinera innehållstyper. Den där superintressanta och maffiga guiden behöver kanske en knuff i ryggen och då är ett kort filmklipp som ”trailer” suveränt. Låt bolagets expert, som uttalar sig i guiden, säga några väl valda meningar på trevligt sätt framför kameran – och vips så har ni ett bra rörligt klipp att dela till stöd för guiden.
. - Oväntat är gott. Har ni svårt att komma på det där udda eller nytänkande? Ni som har investerat i en egen kamera och mikrofon. Ta hjälp av idésprutorna på en byrå som Crescando och dra upp linjerna för er nya film. En öppen och fri diskussion ger ofta oväntat goda resultat.
Är du nyfiken på att komma igång med rörliga bilder på ett nytt sätt? Hör av dig för att prata vidare kring hur vi kan hjälpa ditt företag.
Kolla gärna Sex tips på hur du kan använda rörligt i din content marketing för fler tips.
Så här arbetade vi på Crescando tillsammans med IT-företaget AddPro för att ta fram en serie filmer som ger en mer personlig bild av bolagets nyckelpersoner; humor och seriositet i kombination:
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.