Hoppa till innehåll

Släppa loss medarbetarna i sociala medier – HUR ska det gå till?

Malin Sjöman

”Jag anser att en stor fördel med sociala medier är att alla på företaget kan bli involverade i kommunikationen, från enskilda medarbetare till ledningsfunktioner. Detta skapar en både djupare och samtidigt bredare kommunikation, något som är svårt att uppnå med mer traditionella kanal.”

Ulrik Böhm (numer InfoTorg) stod för en av många insiktsfulla reflektioner på ett inlägg jag skrev för ett tag sen på Micco Grönholms blogg The BrandMan. Som jag också skrev om i  förra inlägget här på bloggen tycker jag att det är långt ifrån självklart att ett ökat fokus på sociala medier i B2B-företagen betyder ett ökat behov av att anställa dedikerade sociala-mediekommunikatörer. I stället för att bygga en renodlad kommunikationsfunktion och friskriva resten av organisationen kan vi låta marknads- eller kanske kommunikationsavdelningen lägga strategin och dra upp riktlinjerna för arbetet i sociala medier. Sen blir uppgiften att aktivt coacha resten av företaget till att ta en aktiv roll i dialogen och inspirera olika kompetenser komma till tals.

Sociala medier: som en mässa. Fast digitalt. Och hela tiden.

Hur kan vi då tänka rent praktiskt för att involvera organisationen i företagets sociala medieaktiviteter? Låt oss jämföra med hur många B2B-företag redan är vana att arbeta med t ex mässor, en mer traditionell kommunikationskanal.

Det finns många skäl för företag att vara med på en mässa, precis som i sociala medier.  Vi får chans att nätverka med våra befintliga kunder och partners på ett naturligt sätt. Vi får möjlighet att vidga vyerna och knyta nya kontakter. Vi kan hålhttp://http://www.crescando.se/5-skal-for-ditt-b2b-foretag-att-overvaga-sociala-medier/la koll på konkurrenterna och uppdatera oss på vad som händer på marknaden i övrigt.  Och självklart får vi tillfälle att presentera vårt företag och erbjudande för potentiella och befintliga kunder.

När vi förbereder oss inför en mässa börjar vi oftast inte med att anställa en  grupp nya mässkommunikatörer. Snarare pekar vi ut en person eller en grupp event- och mässexperter som ansvariga för planering och styrning av företagets engagemang på mässan. Sen lyfter vi in medarbetare i organisationen som på olika sätt matchar det behov vi har, baserat på vad vi vill åstadkomma:

Vi plockar in säljare som är bra på att bygga och vårda relationer med kunder. Partneransvariga som utvecklar nya affärer och samarbeten. Produktchefer och produktmarknadsförare har djupare kunskap om företagets produkter och paketeringar. Vi kanske bjuder med tekniska säljstöd som kan förklara hur allt hänger ihop för olika kundcase. Nyckeln är att vi väljer medarbetare för sin kompetens inom ett visst område men lika mycket för att de har förmåga och intresse att prata med kunder och andra intressenter.

Värdet av en gemensam brief – innan vi går skarpt

Så inför själva mässan samlar vi alla som ska vara med och synkar oss innan det blir skarpt läge. Vi utbildar deltagarna på nya produkter och aktuella erbjudanden. Vi ser till att alla är uppdaterade på företagets övergripande marknadsbudskap och hur vi vill uppfattas av marknaden. Det enkla är att förmedla vilken klädkod vi har för företaget: inga-vita-sockor, sober-kostym-eller-dräkt, absolut-inte-kostym-och-dräkt, business, casual, business-casual osv. Minst lika viktigt är att påminna alla om företagets värderingar, vår företagskultur och kort och gott hur vi ska bete oss när vi träffar människor på mässan. Målet är ju att vare och en ska få chans att bidra med sin unika kunskap, erfarenheter och kompetens och samtidigt visa upp ett och samma företag.

När vi ser att sociala medier på många sätt är 2000-talets mässa, en mässa som är öppen alla dagar och tar form digitalt, i stället för på en fysisk plats, blir råden för att engagera fler i företaget i dialogen mer självklara:

  • Se till att företagets marknadsavdelning har kunskap och mandat att sätta strategin och ansvara för den övergripande planen.
    .
  • Välj ut rätt individer som tillsammans speglar all den kompetens som behövs för att jobba socialt.
    .
  • Säkerställ att de som blir företagets sociala ambassadörer dessutom både kan och verkligen vill kommunicera med företagets kunder och andra externa intressenter.
    .
  • Utbilda dem löpande på det de behöver veta för att representera företaget på bästa sätt och ge företaget utväxling på sitt engagemang i sociala medier.

Vill du ha tips om hur du ska kommunicera i sociala medier? Läs gärna: 8 tips och råd för att ta steget ut i sociala medier

Mer om sociala medier för B2B-företag hittar du här:

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration