Co-marketing – så skapar du win-win genom samarbete
Christine Sandmark
Modern marknadsföring handlar allt mer om att bygga relationer. Globalisering och den tekniska utvecklingen har gjort marknadsföringen mer komplex och under ständig utveckling. Det finns många nya strategier, taktiker och begrepp att lära sig. Ett av dessa är co-marketing. Egentligen är det ingenting nytt, men vi hör talas om det allt oftare och ser allt fler exempel på hur det används. Det är en möjlighet för två eller flera företag att med gemensamma krafter nå ut till fler och därigenom skapa större affärsmöjligheter för båda parter. Att marknadsföra ett koncept, en tjänst eller produkt tillsammans med en partner med samma målgrupp sparar ofta pengar, skapar trovärdighet och ökar synligheten för ditt företag.
Den formen av co-marketing som vi på Crescando brinner lite extra för är gemensamma event. Nyligen anordnade vi B2B Inbound Summit på temat content marketing på riktigt tillsammans med tre andra företag, A-focus, Conversionista och Leadsius. Ett event där synergierna var många, från marknadsföring och spridning av eventet till innehållet i programmet och upplevelsen för deltagarna. Eventet skapade också en unik möjlighet för respektive företag att marknadsföra sig, dela med sig av sin kunskap och komma i kontakt med många potentiella kunder.
Ett annat exempel är där vi hjälper en av våra kunder, Improve Sales, att regelbundet anordna co-marketing event i form av Thought Leadership seminarier på temat Customer Acquisition Centric Strategies. De arrangeras alltid som ett samarbete mellan Improve Sales och ett eller flera andra företag, alla med olika erbjudanden som vänder sig till samma målgrupp. Det blir en upplevelse av stort mervärde för alla parter – både för företagen som är med och arrangerar seminarierna och för deltagarna.
Co-marketing kan ske i många olika former. Nedan delar vi med oss av fler exempel på populära sätt att samarbeta, som vi hämtat från ett blogginlägg på Hubspot. Pröva det som passar dig bäst och börja gärna testa i liten skala. Hitta de former som passar ditt företag och som sedan kan växa till större och ännu mer givande samarbete.
Blogg
Skriv ett gemensamt blogginlägg och dela på varandras bloggar. Det kan jämföras med att gästblogga, men i detta fall görs en gemensam insats, utifrån ett gemensamt intresse. Se även till att ha en plan för att sprida och marknadsföra inlägget i era respektive kanaler.
E-bok
Att skriva en e-bok tillsammans tar längre tid att skriva än ett blogg-inlägg eller en gemensam artikel. Det kan ändå vara väl värt den investeringen då en e-bok lever längre och kan användas på fler sätt i marknadsföringen. Båda parter kan marknadsföra e-boken för en större publik under en längre tid och på så sätt skapa mervärde för båda parter.
Infograf
Om det finns ett gemensamt ämne som skulle fungera i en infograf kan detta vara ett unikt tillfälle att skapa gemensamt innehåll som är lättsamt och lätt att dela. Det visuella inslaget med bilder gör att information bli lättare för målgruppen att ta till sig , än med i bara text och siffror. Detta är ett bra sätt ni är duktiga på design och analys av data.
Video
Om ditt företag eller någon ni samarbetar med är duktiga på skapa videofilmer är detta också ett jättebra sätt för co-marketing. Skapa korta videoklipp där ni tillsammans förklarar eller diskuterar ämnen som är relevanta för målgruppen Dessa kan spridas på många kanaler som t ex era egna webbplatser och bloggar men även på YouTube, LinkedIn och Facebook.
Webinar
Ett webinar är ett webbaserat seminarium som ger utrymme att både presentera för och interagera med deltagarna. Webinars blir ofta framgångsrika när de handlar om ämnen som lockar en bred publik. Att arrangera ett webinar tillsammans med ett eller fler företag ökar mervärdet i innehållet och för deltagarna. Vi skrev nyligen om ett webinar som Hubspot ordnade ”The Secrets of Social Media Today” med experter inbjudna från Facebook, LinkedIn och Twitter. Det är ett mycket bra exempel på co-marketing.
Sponsring av event
Att sponsra och delta på andras event eller konferenser kan vara ett annat bra sätt att nå ut till intressanta målgrupper, få fler kontakter och leads. Med flera företag som marknadsför kompletterande produkter eller tjänster och genom att du aktivt deltar, nätverkar och gör en bra uppföljning, kan detta vara en väl värd investering.
Tips för att komma igång med co-marketing
- Hitta rätt partners! – Välj samarbetspartners utifrån hur ni kompletterar och stärker varandras varumärke och erbjudande. Det är också viktigt att ni kan relatera till varandra för att hitta relevanta, gemensamma teman och ämnen att diskutera och dela med er av. Det ska vara en win-win!
- Marknadsför! – När ni hittat ert gemensamma tema är det dags att marknadsföra detta. Kom överens om hur och sätt mål innan ni sätter igång. Sträva alltid efter att överträffa din partners förväntningar – det vinner båda på. Stäm av på vägen.
- Gör det enkelt! – Att samarbeta ska vara roligt och enkelt. Skapa checklistor och förbered marknadsföringen genom att skriva exempel på email, tweets och andra texter och dela med er av detta sinsemellan.
- Glöm inte uppföljning! – Följ upp er gemensamma insats för att diskutera vad som fungerade bra och vad som kan bli bättre till nästa gång. Uppföljning glöms ofta bort men är ett kritiskt steg för att bygga ett långsiktigt framgångsrikt samarbete för co-marketing.
Vill du ha fler tips eller hjälp att komma igång med co-marketing? Hör gärna av dig så berättar vi mer.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.