Förankra ditt budskap med visual content marketing
Matilda Sjöstrand
Lägger du timmar på att skriva en text, men väljer bild på måfå? Eller kanske ingen alls? Då är det dags att tänka om. Bilder blir nämligen allt viktigare för att fånga, engagera och förankra budskapen i din B2B-marknadsföring.
”En bild säger mer än tusen ord”. Nej, riktigt så fungerar det förstås inte. En bild kan sällan förklara en komplex produkt, tjänst eller system lika systematiskt och ingående som en välskriven text. Men bildens primära syfte är inte att förklara. Det är att skapa intresse och engagemang. I ett hav av content är bildens uppgift att vara kroken som fångar vår uppmärksamhet.
Förklaringen ligger i vår natur: vår hjärna bearbetar bilder 60,000 gånger snabbare än text. Samtidigt är bilden ett hjälpmedel för oss att komma ihåg den information vi har tagit del av. Bara tio procent av informationen vi hör kommer vi ihåg tre dagar senare. Tillsammans med relevant visuellt innehåll ökar siffran till 65 procent!
Vår hjärna bearbetar bilder 60 000 gånger snabbare än text.
Bilder ökar trafiken
Följden av det ökade engagemanget blir således att content med tillhörande bilder driver mer trafik än det utan. Faktum är att content med relevanta bilder får så mycket som 94 procent mer visningar än content utan bilder. Och genom att sökoptimera bilderna, precis som du gör med din text, kan du öka trafiken till sajten ytterligare tack vare dina bilder.
Men är Visuell Content Marketing inte bara ett fenomen inom B2C, frågar du som B2B-marknadsförare dig nu? Svaret är kort och gott ”nej”. En studie från Content Marketing Institute och MarketingProfs visar att 51 procent av B2B-marknadsförare prioriterade att skapa visuellt innehåll 2016. Bilder utgör med andra ord en allt viktigare del av content-paketeringen, även inom B2B.
Sociala medier + bilder = sant
Idag är sociala medier en av våra främsta kanaler för marknadsföring. Och oavsett om man ägnar sig åt nyhetsbrev, LinkedIn, Facebook, Twitter eller Instagram så bör tillhörande bilder och videos prioriteras högt. Poster på sociala medier skapar nämligen, oavsett kanal, alltid större engagemang när de inkluderar bilder eller rörligt material.
Ett exempel är Facebook-poster som tillsammans med bilder skapar 2,3 gånger större engagemang än de poster som inte innehåller bilder. Men även medier där bilderna inte spelar en lika central roll, som Twitter, gynnas av visuella inslag – Tweets med bilder blir delade 150 procent fler gånger än tweets utan bilder.
Tweets med bilder blir delade 150 procent fler gånger än tweets utan bilder.
Tänk på ditt bildspråk
Parallellt med att bilderna utgör en allt viktigare del i vår marknadsföring blir också valet av bilder och bildspråk viktigare. Lägg ner tid på att skapa ett enhetligt och personligt bildspråk genom ett urval av färger, teman och typsnitt. Ett tydligt och signifikant bildspråk hjälper mottagaren att känna igen och urskilja just ditt content i mängden.
Tänk även på var dina bilder kommer ifrån. Stockfoton från bildbanker känns lätt generiska och opersonliga. Lägg hellre lite tid på att ta fram egna foton och skapa en personlig bildbank. Idag har i princip alla dessutom en fullt duglig kamera i form av en smartphone i fickan, redo att ta bilder när som helst – utnyttja den!
Olika typer av bilder
Vad ska man då använda för bilder i sitt content? Det tråkiga svaret är; det beror på. Det viktigaste är som alltid att bilden är relevant för budskapet. Under de senaste åren har en rad alternativ till vanliga foton dykt upp. Gemensamt för alla är att de, i samklang med sin samtid, är utformade för att uppmärksamma, engagera och delas vidare:
Infografik
Visualisering av information, data och statistik, oftast i en tilltalande och lättöverskådlig design. Studier visar att mottagaren ägnar större uppmärksamhet åt bilder som innehåller information. Är bilden tillräckligt intressant tenderar läsaren att läsa mer på bilden än vad de gör av själva texten på sajten.
Visuella anteckningar
En variant av infografik, ofta i form av en illustrerad tankekarta som beskriver ett koncept eller en idé på ett kreativt sätt. Visuella anteckningar är även ett effektivt sätt att berätta en historia på. Ett fint exempel är hur Katrin Wietek har illustrerat den senaste versionen av the LinkedIn Algorithm Report
Serieteckningar
Serieteckningar är ett effektivt sätt att adressera ett komplext problem med hjälp av humor, ofta med stor igenkänningsfaktor. Humorn är även ett bra sätt att få initialt oengagerade att bli engagerade.
Memes
Internetfenomen som har blivit omåttligt populärt de senaste åren. Precis som serieteckningarna anspelar memes på humor och igenkänning och är ofta kulturellt betingade. De har relativt stor potential att bli virala.
Hur jobbar du med bilder kopplat till din content marketing? Eller har du andra exempel på hur bilder lyfter det skrivna ordet? Kommentera gärna!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.