#16 – Kommunicera hållbarhetsarbetet utan greenwashing
Malin Sjöman
Hållbarhet står högt på agendan hos många B2B-företag. Idag behöver ingen förklara varför ett fokus på hållbarhet är viktigt: det handlar mer om HUR vi som företag arbetar med det. Att transformera hållbarhetsarbetet till hållbarhetskommunikation är därför mer angeläget än någonsin – men hur gör man? Vad definierar en bra hållbarhetskommunikation inom B2B och hur undviker man fallgroparna?
I avsnittet träffar Malin, VD på Crescando, Charlotta Baker, marknadsförare, kommunikatör och hållbarhetsexpert. Charlotta har en bakgrund från globala företag inom rese- och betalkortsindustrin, i stora amerikanska företag, globalt och på Europeisk och Nordisk basis. Hon har också jobbat med hållbarhetsfrågor inom Stockholm Vatten och Avfall och nu närmast som kommunikationsspecialist på Digital Realty, ett av Crescandos många spännande kundföretag inom IT-sektorn.
I inslaget delar Charlotta sina erfarenheter och tankar kring varför det har blivit så viktigt att kommunicera kring hållbarhet. Hon besvarar också Malins nyfikna frågor:
- Vad krävs för att kommunicera företagets hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt?
- Var finns fällorna du vill undvika?
- Vad skiljer arbetet i ett B2B-företag från ett som är inriktat på konsumentmarknaden?
Charlotta ger också sina bästa tips till dig som marknads- eller kommunikationsansvarig i ett B2B-företag som vill förbättra ditt kommunikationsarbete. I vilken ände ska du börja? Vad krävs för att du och företaget ska lyckas? Och går det verkligen att göra ett bra jobb utan att ha ledningen med sig?
Lyssna på avsnittet
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!
Hur jobbar du och ditt företag med hållbarhetsfrågor idag? Hur kommunicerar ni kring det arbete ni gjort? Har du fler tankar eller funderingar kring hur du och ditt företag kan växla upp er B2B-marknadsföring? Hör gärna av dig så tar vi ett snack!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.