#17 – Content marketing och den digitala kundresan
Malin Sjöman
B2B-köpresan har förändrats snabbt de senaste 15 åren. Köpare på alla nivåer i företaget gör idag en stor del av sin research på webben och i digitala kanaler. Alltfler B2B-företag erbjuder nu också digital handel till sina företagskunder så att man kan gå hela vägen och köpa direkt på nätet. Men vad händer med kundrelationen när säljaren ersätts av en e-handel? Och hur måste vi som marknadsförare tänka och agera för att hänga med i förändringen?
I avsnittet pratar Crescandos VD Malin med Christer Pettersson, Chief Customer Acquisition på Bluestep Bank. Christer har jobbat med B2B-marknadsföring och försäljning i 30 år, bland annat på Hultafors Group, Arvato Financial Solutions och IDG Sweden. Idag brinner har för den digitala kunddialogen i alla former.
I avsnittet diskuterar Christer och Malin sina erfarenheter och tankar kring den förändrade köpresan och alltmer digitala B2B-affären.
- Hur påverkar den digitala handeln oss som marknadsförare?
- Hur gör vi för att bygga kundrelationer och skapa lojalitet i en digital värld?
- Går det verkligen att fullt ut ersätta en rutinerad säljare med content marketing?
Christer ger också sina bästa tips till dig som marknadschef i ett B2B-företag som vill försäkra dig om att du hänger med när köpbeteenden och säljprocesser förändras. Och hur ska du tänka för att inte bli sittande med Svarte Petter och behöva driva hela förändringsarbetet på egen hand?
Lyssna på avsnittet
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!
Hur påverkar den alltmer digitala kundresan dig och ditt företags marknadsföringsarbete? Funderar du på hur ni kan växla upp era marknadsföringssatsningar för att bli ännu bättre på att möta potentiella och befintliga kunder digitalt? Hör gärna av dig så bollar vi vidare!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.