#23 – B2B-marknadsföring under 50 år – är allt bättre nu?
Malin Sjöman
B2B-marknadsföringen har utvecklats otroligt snabbt under de senaste 10–15 åren. Kunddialogen har i hög grad flyttat ut på nätet. Vi har fått massor av nya verktyg, nya kanaler och möjligheter att kommunicera digitalt Men har allting verkligen utvecklats till det bättre? Eller var det faktiskt bättre förr? Eller kanske är det inte så stor skillnad egentligen, trots ny teknik och nya möjligheter?
I veckans avsnitt träffar Crescandos Malin Sjöman Rolf Andersson, oberoende B2B-konsult som idag spenderar en stor del av sin dag på startup-företaget Phyron AI. Rolf har tidigare jobbat med allt från internationella IT-, Telekom-, MedTech- och industriföretag till nystartade SaaS-bolag. På meritlistan finns även rollen som VD för B2B-byrån Ehrenstråhle & Co i London i början av 80-talet. I inslaget delar Rolf med sig av sina tankar kring B2B-marknadsföring baserat på erfarenheter från ett halvt sekel i branschen.
Malin och Rolf diskuterar vad som skiljer marknadsföringen idag mot hur det såg ut på 70- och 80-talet och vad vi kan lära oss av det som varit. Hur påverkar den ökade digitaliseringen hur vi som marknadsförare och säljare arbetar idag? Hur hanterar vi den snabba utvecklingen? Vilka saker är i grunden samma som de alltid varit och vad får vi inte glömma bort på resan framåt?
Samtalet handlar också om:
- Vad vi kan göra för att hänga med i den snabba digitaliseringen och dra nytta av nya möjligheter.
- Den accelererande förändringstakten och motvikten i allt mer komplexa och längre köp- och säljcykler.
- Värdet av att gå tillbaka till grunden och förstå sina kunder och deras behov och drivkrafter.
- Balansen mellan kortsiktiga mätetal och ett långsiktig varumärkesarbete.
Lyssna på avsnittet
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Glöm inte att prenumerera – så missar du inget avsnitt av podden.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.