Hoppa till innehåll

#23 – B2B-marknadsföring under 50 år – är allt bättre nu?

Malin Sjöman

Lyssna på avsnittet här >>

B2B-marknadsföringen har utvecklats otroligt snabbt under de senaste 10–15 åren. Kunddialogen har i hög grad flyttat ut på nätet. Vi har fått massor av nya verktyg, nya kanaler och möjligheter att kommunicera digitalt Men har allting verkligen utvecklats till det bättre? Eller var det faktiskt bättre förr? Eller kanske är det inte så stor skillnad egentligen, trots ny teknik och nya möjligheter? 

I veckans avsnitt träffar Crescandos Malin Sjöman Rolf Andersson, oberoende B2B-konsult som idag spenderar en stor del av sin dag på startup-företaget Phyron AI. Rolf har tidigare jobbat med allt från internationella IT-, Telekom-, MedTech- och industriföretag till nystartade SaaS-bolag. På meritlistan finns även rollen som VD för B2B-byrån Ehrenstråhle & Co i London i början av 80-talet. I inslaget delar Rolf med sig av sina tankar kring B2B-marknadsföring baserat på erfarenheter från ett halvt sekel i branschen.

Malin och Rolf diskuterar vad som skiljer marknadsföringen idag mot hur det såg ut på 70- och 80-talet och vad vi kan lära oss av det som varit. Hur påverkar den ökade digitaliseringen hur vi som marknadsförare och säljare arbetar idag? Hur hanterar vi den snabba utvecklingen? Vilka saker är i grunden samma som de alltid varit och vad får vi inte glömma bort på resan framåt?

Samtalet handlar också om:

  • Vad vi kan göra för att hänga med i den snabba digitaliseringen och dra nytta av nya möjligheter.
  • Den accelererande förändringstakten och motvikten i allt mer komplexa och längre köp- och säljcykler.
  • Värdet av att gå tillbaka till grunden och förstå sina kunder och deras behov och drivkrafter.
  • Balansen mellan kortsiktiga mätetal och ett långsiktig varumärkesarbete.

Lyssna på avsnittet

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Glöm inte att prenumerera – så missar du inget avsnitt av podden.

Har du tankar kring hur B2B-marknadsföringen och försäljningen utvecklats de senaste 50 åren? Har du frågor till Rolf eller Malin? Eller vill du rent av vara med i ett eget avsnitt av B2B-podden och berätta om din resa? Hör av dig direkt till Malin!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration