#24 – B2B-marknadsföring: Är det dags för ”back to basics”?
Malin Sjöman
Idag har vi som B2B-marknadsförare fler verktyg än någonsin till vårt förfogande. Vi har fler möjligheter att mäta och följa upp marknadsföringsarbetet och med det många gånger högre krav på just uppföljning och analys. Vi har fler kanaler, inte minst på den digitala arenan och vi förväntas hantera flera olika vägar ut till kunden än någonsin tidigare. Hur ska vi som marknadsförare egentligen tänka för att navigera i den nya spännande men också mer komplexa världen?
I veckans avsnitt träffar Crescandos Malin Sjöman Annika Svensson, Marknadschef på Symetri. Annika har närmare 25 års erfarenhet av B2B-affärer med den spännande bakgrunden att hon har jobbat med både försäljning och marknadsföring i olika roller på Telia Finans, Ericsson, Siemens, Vendemore och som konsult i egen låda.
I inslaget bollar Malin och Annika kring de möjligheter och utmaningar som uppstår när marknadsföringen förändras allt snabbare. Diskussionen landar bland annat i hur viktigt det är att ta sig tid och stanna upp, för att reflektera över vad det i grunden är vi ska åstadkomma och vad som är syftet med marknadsföringen. Vad är det vi ska uppnå och hur ska vi mäta mot målen? Förstår vi våra kunder? Vilka budskap behöver vi kommunicera för att nå fram?
Samtalet handlar också om:
- Att hitta balansen mellan det som är nytt och spännande och det som lägger grunden för det dagliga arbetet.
- AIs roll i marknadsföringsarbetet.
- Hur viktigt det är att kroka arm med säljorganisationen i arbetet.
- Hur vi kan agera för att marknadsföringsbudgeten inte ska falla offer för besparingsyxan i en lågkonjunktur.
Det är helt enkelt 30 (drygt!) fullmatade minuter med inspiration för din marknadsföringsvardag, så passa på att lyssna nu direkt på länken eller i din poddspelare!
Lyssna på avsnittet
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Glöm inte att prenumerera – så missar du inget avsnitt av B2B-podden.
Hör gärna av dig
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.