#27 – Så drar du nytta av ChatGPT i B2B-marknadsföringen
Malin Sjöman
Nu är det snart ett och ett halvt år sen ChatGPT lanserades. Ett halvår senare kom Bard, numer Gemini. Under året som gått har vi nog alla, i olika hög grad, svepts med av AI-vågen. Många funderar fortfarande på vad som är på väg att hända och andra klurar på hur vi ska dra nytta av AI på bästa och smartaste sätt i vårt arbete. Och alla undrar vi nog över hur detta kommer påverka våra liv och arbetsuppgifter framöver. Kommer AI-bottar ta över? Kommer vi landa i att AI-bottar producerar content som sen konsumeras av andra AI-bottar?
Den här veckan träffar Crescandos Malin Sjöman Erik Sandell, content-strateg och B2B-skribent, både i Crescandos namn och i egen regi. Erik har en rad marknadsföringsroller med i bagaget, från varierande företag som Riverty (Arvato Financial Solutions), Tieto och Paxport, de flesta inom IT och tech. Den senaste tiden har han också djupdykt i AI-trenden och inte minst vilka möjligheter ChatGPT erbjuder oss som marknadsförare. Det fångar vi upp i vårt senaste inslag på B2B-podden!
I inslaget diskuterar Malin och Erik den snabba AI-utvecklingen och användningen av ChatGPT i vardagen. Hur kan vi som marknadsförare ta hjälp i det strategiska arbetet och i vår content-produktion? Du får också tips kring:
-
- Hur du kombinerar mänsklig empati med smart AI-stöd i kunddialogen.
- Hur du kan förhålla dig till ChatGPT för att få ut så mycket som möjligt utan att tappa kontrollen.
- Varför det är bra att vara snäll mot din AI-bot.
- Hur du undviker att din marknadsbudget slaktas till förmån för ökad AI-användning.
- Vikten av tydliga riktlinjer för arbetet med ChatGPT.
Erik delar också med sig av sina tre bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som vill komma igång med AI och dra nytta av ChatGPT i ditt arbete.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör gärna av dig
Har du frågor eller fler idéer kring hur hur ChatGPT kan förenkla och förbättra vardagen och marknadsföringsarbetet? Hör av direkt till Erik eller till Malin!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.