Hoppa till innehåll

#31 – Sju steg till digital dominans B2B

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>
Hur företag, eller snarare personer på företag, gör affärer med andra företag – det vi kallar för B2B-affärer – har förändrats snabbt det senaste decenniet. Köpare på alla nivåer i företaget gör mer och mer av sin research själva i digitala kanaler. Enligt Gartners B2B Buying Report från 2023 vill 75% av alla B2B-köpare slippa att träffa en säljare. Enligt Litiums Nordic Digital Commerce in B2B 2024 erbjuder också mer än två tredjedelar av alla B2B-företag möjligheten att göra affärer digitalt i någon form. Men vad är egentligen digital handel B2B? Och vad krävs av dig för att ditt B2B-företag ska lyckas med omställningen?

I månadens inslag av B2B-podden träffar Malin Niklas Helgesson, medgrundare och vd på konsultföretaget eComero, och Linda U Johansson, Swedish Metaverse Center, båda med lång erfarenhet av digitala B2B-affärer. Tillsammans har Linda och Niklas skrivit en bok som belyser många av ämnena i den inledande frågeställningen: ”B2B boken – 7 steg till digital dominans”.

I inslaget berättar Linda och Niklas varför de skrivit boken (spoiler: för att många svenska B2B-företag saknar stöd och tips för sin digitaliseringsresa!), vem den vänder sig till och hur den som vill öka takten i sin digitalisering ska tänka och göra.

Tillsammans med gästerna diskuterar Malin om B2B-företag generellt har insett hur hur långt fram deras (potentiella) kunder ligger i sin digitala mognad, alltså att man vill göra alltmer av köpresan själv, utan säljare som ”stör”. Diskussionen handlar också om vad som händer när den personliga guidningen i form av personliga säljare försvinner från köpresan, risken med att helt digitala köpbeslut inte resulterar i en nöjd kund och hur vi behöver göra för att detta inte ska hända.

Samtalet leder också in på:

  • Skillnaden mellan e-handel för konsumenter och den digitala B2B-affären.
  • Vikten av att se digitaliseringsarbetet som en resa utan slutdatum.
  • Utmaningen i att få med medarbetarna på tåget.
  • Vikten av att bestämma vem som bestämmer.
  • Säljarens nya roll i en alltmer digital värld.

Självklart får du också en introduktion till bokens sju steg till digital dominans, där Linda och Niklas delar med sig att sitt framgångsrecept.

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

Hör av dig!

Vill du prata vidare om B2B-företagens digitaliseringsresa och vad som krävs när köpare på alla nivåer i företaget gör alltmer av sin research på egen hand? Malia gärna mig!!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration