Hoppa till innehåll

#33 – Struktur på marknadsföringsarbetet med målstyrning

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Att vara marknadschef eller marknadsansvarig inom B2B idag är spännande, roligt och många gånger otroligt utmanande. Målgruppen är ofta komplex och behoven mångfasetterade. Det finns ett närmast outsinligt antal nya kanaler och verktyg att testa och utvärdera. Och inte minst finns ofta en mängd kollegor i olika delar av företaget som både vill ha hjälp från marknad och som gärna tycker till om arbetet och hur det ska planeras och prioriteras. Hur säkerställer vi att vi fokuserar på rätt saker, får struktur på arbetet och jobbar med sånt som verkligen får bäring på företagets affärer?

I veckans inslag av B2B-podden träffar Crescandos Malin Patrik von Bergen, CMO på Fibbl. Som många andra gäster i podden har Patrik en spännande bakgrund från en mängd olika företag och ledande roller inom marknad, sälj och affärsledning – framförallt B2B. Han startade bolag på 90-talet, innan internet-boomen, har arbetat både som entreprenör och i större bolag, i Europa och i Silicon Valley. Patrik har också varit del av regeringens IT-politiska strategigrupp under 2000-talet. Vad som finns på den professionella bucket-listan får du veta i podden!

I inslaget berättar Patrik varför han brinner för målstyrning och det strukturerade arbetet med att bryta ner vision och affärsidé, via strategi och mål, till taktik, löpande prioritering och aktiviteter. Han beskriver också hur arbetet kan delas in i tre olika faser: Målstyrningsarbetet, hur arbetet med marknadsplanen kan brytas ner i taktisk planering och hur den sen skapar framdrift i det löpande arbetet och får saker att hända. Vi får också höra hur Objectives and key results, OKR:er, kan bidra på vägen.

Samtalet leder vidare in på:

  • Hur Fibbl jobbar konkret med sin målstyrning idag för att rekrytera nytt kapital.
  • Vikten av att mäta och följa upp arbetet.
  • Om det finns en konflikt mellan att ha en strategi och att arbeta agilt.
  • Hur organisationen bäst hanterar misstag och lär sig av dem.
  • Valet mellan att ha en stark kultur och en tydlig strategi – om vi måste välja?

Inslaget avslutas med Patriks tre bästa råd till dig som vi komma igång eller växla upp OKR-arbetet och ta din målstyrning på allvar.

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

Hör av dig!

Vill du diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre på målstyrning? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Så bygger du varumärke med content

Så här kan du skapa och publicera content som stärker varumärket. Men kom ihåg att ha tålamod med varumärkesbyggande content.

Läs vidare

Lyssna på B2B-podden om hur B2B-företag kan möta behoven i kundernas köpcykel genom att stärka samarbetet mellan marknad och sälj.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration