#34 – Jobba smartare med content marketing
Malin Sjöman
Content marketing som begrepp har snabbt vunnit mark de senaste 10–15 åren. Idag finns nog ingen B2B-marknadsförare med självaktning som inte håller på med ”content”. Samtidigt kan vi se att ju mer självklar och inarbetad innehållsmarknadsföringen blivit i marknadsföringsmixen, desto mer slentrianmässigt riskerar arbetet bli. Så låt oss gå tillbaka till vad content marketing egentligen är! Varför har det blivit en så viktig och självklar del av B2B-marknadsföringen? Och hur gör man egentligen för att jobba smidigare, smartare och mer resurseffektivt med content marketing?
I veckans inslag gästas B2B-podden av ingen mindre än Crescandos egen Anette Jarmert, Senior Marknadskonsult och kundansvarig projektledare, ofta med content marketing i fokus. Närmast innan var hon ansvarig för en grupp som på nordisk basis drev content-arbetet på Dustin, från strategi till produktion och byråsamarbeten. Hon har också en bakgrund som kundstrateg och kundprogramansvarig på Telenor och har jobbat mycket med kundinsikt och kampanjer på Bredbandsbolaget – alltid med fokus på B2B-affären.
Anettes och Malins samtal börjar med en diskussion om vad content marketing egentligen är och varför det har blivit en så viktig del av B2B-marknadsföringen. Samtalet leder vidare in på vikten av att få till ett bra samarbete i organisationen för att lyckas – och att fokuset på content marketing inte blir marknadsavdelningens eget lilla projekt. Sälj, produktledning, kundtjänst och inte minst företagsledningen är alla viktiga intressenter för att företaget ska kunna skörda frukterna av sitt content-arbete.
Andra ämnen som diskuteras i poddinslaget är:
- Hörnstenarna för ett framgångsrikt content marketing-arbete
- Vikten av kundinsikt som grund för arbetet
- Varför Anette anser att en budskapsplattform är en strategisk nödvändighet
- Värdet av att basera det löpande arbetet på en redaktionell plan
- Vad som händer – eller inte händer! – om vi glömmer att aktivera det innehåll vi skapar
- Vägen till att få med kollegorna i företaget på tåget
Inslaget avslutas med att Anette ger sina tre bästa råd till dig som vill växla upp ditt content marketing-arbetet och göra det till en strategisk tillgång i företaget.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör av dig!
Vill du ha fler tips och idéer kring content marketing eller diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre på att strukturera och styra upp arbetet? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.