Hoppa till innehåll

#35 – Martech i marknadsföringsmixen

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Som vi brukar konstatera här i B2B-podden händer det väldigt mycket inom B2B-marknadsföringen och försäljningen just nu. Anledningen är snabbt ökande digitalisering och med det köp- och kundresor som idag både börjar och i många fall går till avslut på nätet. Som B2B-företag har vi fler verktyg än vi någonsin haft till vårt förfogande. Det betyder att  vi behöver sålla och prioritera sånt som är bäst för just oss och vårt företag – som bidrar till att vi kan göra mer, bättre affärer smidigare. Så hur ska vi som B2B-marknadsförare tänka för att navigera i den nya spännande men också mer komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar?

I inslaget gästas B2B-podden och Malin Sjöman av Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil. Christoffer har ett förflutet som inbound marketing-konsult med fokus på marketing automation. På konsultbolaget Orango, numer Fellowmind, var han specialist inom e-handelslösningar. Innan han landade på Camfil 2023 har han också hunnit jobba bland annat som Growth marketing manager på FläktGroup.

Christoffer och Malin inleder samtalet med att definiera vad martech (eller som vi säger ibland: marketing tech) är och vad som beskrivs som företagets martech stack. Därefter får du en inblick i hur Camfil jobbar idag med att definiera sin martech stack och vad Christoffer tycker är viktigast att tänka på i valet av systemlösningar och verktyg. Spoiler alert: arbetet börjar i att förstå och kartlägga behoven och hur du vill jobba – inte i att välja första, största system!

Andra ämnen som diskuteras i poddinslaget är:

  • Vilka B2B-företag som kommit längst på sin digitaliseringsresa
  • Nyckeln till att lyckas välja och prioritera satsningarna
  • Hur rätt systemstöd kan förenkla och förbättra samarbetet mellan marknad och sälj
  • Det ökade fokuset på e-handel B2B
  • Hur AI kan komma att påverka hur vi jobbar framöver

Inslaget avslutas med att Christoffer summerar sina tre viktigaste råd till dig som vill bli bättre på att navigera i alla de nya möjligheterna kring martech, att generera resultat och samtidigt behålla förståndet!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

Hör av dig!

Vill du ha fler tips och idéer kring hur ditt företag kan jobba smartare med martech? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration