#36 – Kunden i fokus – på riktigt!
Malin Sjöman
Att sätta kunden i fokus har varit ett mantra och någonting det pratats om så länge jag har jobbat med B2B-affärer. Vi som säljande och marknadsförande företag finns ju där för att utveckla och förmedla produkter och tjänster som hjälper våra kundföretag adressera sina utmaningar och problem. Då måste vi självklart utgå från kunden. Ändå är det lätt glömt i vardagen – jag tror att många av oss har upplevt hur den egna verksamheten hamnar i fokus och att vi trampar på i invanda fotspår, utan att alltid ha kundens bästa för våra ögon. Så hur gör vi för att skapa en organisation som är kundorienterad på riktigt?
För att hitta svaret har vi bjudit in Pernilla Brouzell till B2B-podden. Pernilla är idag konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, med en gedigen bakgrund inom marknadsföring, sälj och ledarskap. Närmast tidigare verkade hon som senior CX/NPS-konsult på MarketDirection och dessförinnan bland annat som marknadschef, Bisnode Information och vice VD på Infotorg. Pernilla och jag träffade först på varandra när hon jobbade med marknadsföring på Microsoft och jag var på mobiloperatören 3. Hon har också som många andra av B2B-podden ett förflutet på Ericsson.
Det här poddinslaget inleds med att Pernilla beskriver vad Customer Experience Management är för henne och vad som krävs för att få till ett kundfokuserat tänk i hela organisationen. Därifrån leder samtalet vidare in på:
- Hur viktigt det är att förstå kundresan för att kunna utveckla kundupplevelsen
- Värdet av att förstå de olika rollerna hos kunden
- Hur många företag faktiskt inte har full koll på sin kund
- Kopplingen mellan kvalitativa och kvantitativa data i kundinsiktsarbetet
- Hur nöjda kunder skapar glädje i organisationen!
Inslaget avslutas med Pernillas tre bästa råd till dig som vill bli bättre på att sätta kunden i fokus – inte som en uttjänad floskel – utan verkligen sätter kunden i centrum för verksamheten.
🎧Lyssna på avsnittet
Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!
Hör av dig!
Har du tips på ämnen vi borde lyfta i kommande avsnitt av B2B-podden? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.