Hoppa till innehåll

#37 – Värdet av ett starkt varumärke B2B

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Som B2B-marknadsförare vet vi att det är viktigt att kombinera det kortsiktiga fokuset på att generera leads och driva affärer här och nu med det långsiktiga arbetet för att bygga varumärke och ta position på marknaden. Samtidigt kan vi nog konstatera att aktivering och leadsgenerering fått ta överhanden i diskussionerna det senaste decenniet. Det finns en risk att ett överdrivet fokus på kortsiktiga mätetal, att generera leads och driva försäljning här och nu, leder till att vi glömmer det långsiktiga perspektivet med att bygga vårt varumärke för att säkra affären längre fram. Har vi för bråttom idag? Och vad kan vi göra annorlunda?

I årets första inslag av B2B-podden träffar Crescandos Malin Mats Rönne, senior rådgivare med lång erfarenhet av marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesarbete från bland annat Ericsson, Bonnier, Electrolux och Skanska.

I inslaget ger Mats sin syn på värdet av starka varumärken för B2B-affären, inte minst idag, när komplexiteten ökar i både erbjudande och köpprocess. Utifrån det diskuterar Malin och Mats hur vi som B2B-företag och marknadsförare kan tänka för att hitta rätt balans i arbetet med att långsiktigt bygga varumärke och kortsiktigt generera fler leads.

Samtalet leder vidare in på:

  • Vikten av att prata rätt språk när vi vill sälja in varumärkesarbetet till sälj och företagsledning.
  • Om det verkligen är smartaste vägen att skära ner på marknadsföringsinsatserna när det kniper.
  • Vikten av segmentering och positionering för inte minst mindre B2B-företag.
  • Hur du får med resten av organisationen som varumärkesambassadörer.
  • Värdet av att skapa en gemensam syn i företaget kring hur världen ser ut.
  • Huruvida B2B-marknadsföring verkligen är sexigt eller inte (!)

 

Inslaget avslutas med att Mats delar sina viktigaste lärdomar från åren som marknadschef, varumärkesambassadör och seniorkonsult i B2B-sfären.

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

Hör av dig!

Vill du diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre i ert varumärkesarbete? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration