Hoppa till innehåll

#39 – Rätt positionering är vägen till framgång

Malin Sjöman

🎧Lyssna på avsnittet här >>

Som marknads- eller säljansvarig i ett B2B-företag med krav på snabba resultat och tillväxt kan det vara lätt att lockas att bara ”tuta och köra”. Risken finns att vi inte lägger tid på att göra grundjobbet innan vi börjar kommunicera med marknaden – och framförallt att vi inte sätter strategin tillsammans i organisationen. En av de hörnstenar som är viktiga för att lyckas på både kortare och längre sikt är hur företaget positionerar sig och sitt erbjudande på marknaden. Och direkt kopplat till de: vilken segmentering som gäller för företagets ”framfart” – för vi kan inte alla vara som Hard Rock Café med löftet om att ”älska alla och serva alla”.

För att diskutera värdet av en tydlig positionering för sitt B2B-erbjudande gästas podden av Charlotte Banning, CMO på Monterro, ett investmentbolag med fokus på nordiska mjukvarubolag inom B2B. Charlotte har sen tidigare lång erfarenhet av B2B-marknadsföring och affärsutveckling från Ericsson, Telia, Wiraya och Salesforce.

I poddinslaget ger hon sin bild av varför positionering är en sån viktig hörnsten i inte bara marknadsföringsarbetet utan i hela företagets affärsstrategi. Utan samsyn på både vad positionering faktiskt betyder och vad det egna företagets unika positionering är är risken stor att olika del av företaget drar åt olika håll. En otydlig positionering gör det också svårt för marknaden att få en klar bild av vad företaget kan erbjuda.

Vårt samtal leder vidare in på:

  • Om positioneringsarbetet har olika betydelse för B2B- och konsumentföretag
  • Vikten av att inte låta positioneringen bli en ren marknadsföringsfråga
  • Vad som är riskerna med en otydlig positionering
  • Kopplingen mellan företagets positionering och dess varumärke
  • Hur vi kan dra nytta av data i arbetet
  • Vad som är bästa sättet att utvärdera sitt positioneringsarbete

Inslaget avslutas förstås med att Charlotte ger sin tre bästa råd till ett B2B-företag som vill ta sitt positioneringsarbete på allvar!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

.

Hör av dig!

Vill du diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre på att positionera er på marknaden? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Helena Torhage, ansvarig för marknadsföring och kommunikation på konsultföretaget Berotec, gästar B2B-podden för att prata om marknadsföringen av kvalificerade konsulttjänster och värdet i att samarbeta med andra.

Läs vidare

I årets första inslag gästas B2B-podden av Mats Rönne, senior rådgivare med lång erfarenhet av marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesarbete för att ge sin syn på värdet av starka varumärken för

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration