Hoppa till innehåll

#41 – Produktledning och marknad i samklang

Malin Sjöman

🎧 Lyssna på avsnittet här >>

De senaste åren har vi pratat mycket om hur viktigt det är att stärka och fördjupa samarbetet mellan B2B-företagets marknads- och säljorganisationer. En grupp som inte varit lika mycket på tapeten är produktledningen, de individer i företaget som ansvarar för att erbjudandet i form av produkter och tjänster är både rätt och tillgängligt. I de flesta B2B-företag spelar just produktcheferna en nyckelroll för företagets framfart och tillväxt. Så vad är produktledningens roll – egentligen? Och hur får vi till ett bra samarbete också mellan marknad och erbjudandeansvariga?

Veckans inslag av B2B-podden gästas av Eva Skoglund, konsult, strategisk rådgivare och Interim Head of Product på Dirac. Eva har sen tidigare lång erfarenhet av produktledning på en rad välkända teknikföretag som ENEA, Intel och Tobii.

Inslaget fokuserar på produktledningens kommersiella roll och hur viktigt det är att inte företagets produktchefer fastnar i en teknik- och ingenjörsfälla utan både kopplar sitt arbete till affärsmålen och bidrar till att kommunicera erbjudandet till marknaden.

Samtalet kommer också in på:

  • Produktledningens roll i att förstå kundens problem och hitta sätt att lösa dem.
  • Vikten av att ta fram produkter som genererar affärsvärde för kunden
  • Produktchefer och product marketing
  • Hur produktledningsrollen utvecklats under 100 år
  • Varför vi måste undvika produktledningens ”good-luck-syndrom”
  • Hur vi blir bättre på att ta vara på produktledningens insikter i marknads- och säljarbetet

Inslaget avslutas förstås med att Eva ger sina tre bästa råd till B2B-företag som vill bli bättre på att utnyttja den strategiska resurs som produktledningen än!

🎧Lyssna på avsnittet

Passa på att lyssna nu direkt här eller i din poddspelare! Och glöm inte prenumerera på B2B-podden så du får tips när nästa avsnitt är ute med mer inspo för din B2B-marknadsföring och försäljning!

 

 

Hör av dig!

Vill du diskutera hur du och ditt företag kan bli bättre på att integrera produktledningens arbete i marknadsförings- och säljarbetet? Hör gärna av dig!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vi tittar närmare på Content Marketing Institutes rapport B2B Content Marketing – Benchmarks, Budgets, and Trends 2025 om varför vissa B2B-företag lyckas med content marketing men inte andra.

Läs vidare

Anders Ångström, seniorkonsult på A-focus, gästar B2B-podden för att prata om vikten av att vi förstår våra kunder - innan vi utvecklar och lanserar nya produkter.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration