#9 – Om KPI:er och varför det är viktigt att kunna mäta marknadsföringsinsatserna
Malin Sjöman
Inbound marketing handlar om att attrahera leads till vårt företag genom att vi delar med oss av relevant, intressant och inspirerande innehåll i våra digitala kanaler. Oftast jobbar vi också med att aktivera, marknadsföra, innehållet i både egna och köpta kanaler. Om det direkt ramlar in nya kunder till företaget kan vi känna oss stolta men inom B2B tar många köp- och säljprocesser betydligt längre tid. Hur ska vi kunna veta om en kampanj blev en framgång eller inte om vi inte kan mäta det i direkta affärer?
I avsnittet pratar Maria Hagman med Marina Kjellander, projektledare på Crescando som också har skrivit en artikelserie på inspirationsportalen om just KPI:er, om varför det är viktigt att kunna mäta marknadsföringsinsatserna. Du får också tips på vad som kan vara bra att ha koll på och följa upp i skogen av möjliga mätetal för att kunna utvärdera arbetet
Lyssna här!
Vad mäter du på och varför? Hur analyserar och följer ni upp på era KPI:er?
Hör gärna av dig och dela med dig av dina tankar!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.