Hoppa till innehåll

6 sätt att paketera din berättelse – Content marketing #4

Malin Sjöman


Blogginlägget uppdaterades med nya insikter och erfarenheter i februari 2014. Läs den nya versionen av posten här!

Du har hittat din inspiration och en berättelse du känner kan både engagera och inspirera din målgrupp. Hur paketerar du den till mottagaren på bästa sätt? Det fjärde inlägget i vår serie om content marketing som en hörnsten i den nya B2B-marknadsföringen ger dig sex förslag och en rad praktiska exempel på hur du kan göra det.

  • Whitepaper – Tänker du ”whitepaper” när du hör talas om content marketing? Du är inte ensam: whitepapers är ett av de vanligaste sätten att paketera ”content”. De kan ta olika uttryck och vara korta eller långa, mer eller mindre objektiva, gemensamt är att de låter författaren gå på djupet och berätta mer komplett kring ett valt ämne. Genom att ge bakgrunden till en trend, ett fenomen eller en utmaning för att sen belysa olika angreppsätt och applikationer är ett konkret sätt att visa på kompetens och inge förtroende.Två exempel på klassiska white-papers är Telias syn på molntjänster och Ericssons Broadband: Long Time Evolution (LTE) – an introduction som båda visar hur leverantörerna är med och driver teknikutvecklingen på sitt område. Kommunikationsbyrån Springtimes ambition är att vara det starkaste alternativet för svenska företag som vill synas i Kina. För att befästa sitt kunskapsledarskap har man publicerat Catching up Fast om den kinesiska internetmarknaden.Tycker du att ett traditionellt white-paper känns svårsmält i en stressad vardag? Kanske kan du kan koka ner ditt budskap i lättuggade portioner, t ex i form av en tio-i-topplista. Den mer lättsmälta formen av whitepaper dyker idag ofta upp som en bloggpost. Exempel på titlar kan vara De åtta vanligaste frågorna och svaren vid valet av molntjänst, Fem saker att tänka på när du ska upphandla en ny IT-säkerhetslösning eller varför inte 10 sätt att låta dina kunder tala för dig.
  • Guide eller handbok – Nappade du på idén att hjälpa din läsare till nya insikter och kunskap genom att erbjuda en serie konkreta steg? Då kan du kan ta det ett steg längre och erbjuda en inspirationsguide eller handbok. En minibok passar extra bra om du erbjuder produkter eller tjänster som kräver ny användarkunskap eller ett nytt sätt att arbeta för att kunden ska få full utväxling av det de köpt. Apsis erbjuder lösningar för epostmarknadsföring och har släppt just en Handbok i epostmarknadsföring för den som vill förstå grunderna. Googles Search Engine Optimization guide ger läsaren råd i hur man bygger en webbplats och skriver för att vinna besökares och Googles intresse och välvilja.
  • Podcasts – En podcast är en inspelad presentation som låter mottagaren istället för att själv läsa, lyssna till det du har att berätta. Precis som en ljudbok inläst av en tränad skådespelare ger nya dimension till en skönlitterär bok kan en podcast med en passionerad, inspirerande medarbetare göra din content marketing mer levande. Fördelen är också att mottagaren kan lyssna på väg till i bilen till jobbet, lagar mat eller andra gånger tillfällen när det är svårt att läsa. Podcasts är inte så vanligt i B2B-sammanhang i Sverige men  flera av de större amerikanske företagen har använt det flitigt: analysföretaget Gartner erbjuder Gartner Voice: Podcasts for Business and IT professionals. HP använder podcasts som ett av många sätt att paketera sitt innehåll på. Även IBM har publicerat en rad Content Marketing orienterade podcasts, den senaste med titeln Explore the benefits and pitfalls of the social networking phenomenon, and how they affect business.
  • Presentationsbilder – Hör du till dem som lever med powerpoint från frukost tills du går till sängs? Då är det är lätt att bli hemmablind: ett content marketing innehåll passar ofta utmärkt för att presenteras i en serie ”slides”. En bild säger fortfarande mer än tusen ord och många av oss har lättare att ta till sig en berättelse som presenteras med bilder. När du bygger din presentation, tänk på att den bör kunna fungera både som presentationsstöd vid seminarier och i säljmöten och för att spridas på egen hand. Det betyder antagligen att bilderna behöver kompletteras med skrivna kommentarer (eller med en ipod-slinga). Nokia använder sig av powerpoint för att sprida sitt budskap till en bredare publik, till exempel i presentationen Changing Context.
  • Demos och animeringar – Med lite större budget kanske du överväger en animerad demonstration eller presentation för att lyfta den visuella berättelsen. IT-företaget Cisco använder sig gärna av animeringar i sin utbildande marknadsföring. Jämför gärna den påkostade produktionen av Connected Real Estate, den charmerande animeringen som visualiserar TCP/IP för nybörjare och den enklaste illustrationen av OSI-modellens uppbyggnad. Det går att jobba med många olika ambitions- och budgetnivåer!
  • Video – När du hämtar inspiration från företagets interna experter, partners eller kunder: varför inte göra det på video?  Låt dom berätta sin story direkt in i kameran eller ställ dem framför en whiteboard och rita. I projektet 2020 Shaping Ideas låter Ericsson auktoriteter inom vitt skilda områden berätta om sin syn på framtiden. Målet är att stärka Ericssons position som en Thought Leader och som ett företag som leder diskussionen om hur framtiden kommer se ut.
    .
    Har du inte Ericssons kommunikationsbudget? I takt med att YouTube har ökat i popularitet har vi blivit mer förlåtande och mindre krävande vad gäller videotekniken. Det gör att du absolut kan låta dina interna experter komma till tals också med enklare medel.

Har du själv fler idéer eller andra exempel på hur andra B2B-företag paketerar sin content marketing? Hör gärna av dig!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

content marketing B2B

Vi har glädjen att hälsa Anette Jermert varmt välkommen till team Crescando! Hon har lång erfarenhet inom marknad med flertal olika roller - senast som strategisk ansvarig och ledare för

Läs vidare

Köpare på alla nivåer gör allt mer av sin kundresa i digitala kanaler. Då är det viktigt att sälj och marknad jobbar tätt tillsammans. En SDR kan vara lösningen när

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen