Hoppa till innehåll

Att skriva för Google – eller för kunden?

Marina Kjellander

Att hamna högt upp i rankingen på Google är viktigt – inte minst med tanke på att mer än 70 % av den informationsinsamling som görs inför ett B2B-köp sker online. När ditt företags säljare äntligen får till ett möte är potentiella kunder ofta redan väl pålästa. De känner till de olika lösningarnas för- och nackdelar och är dessutom klara över vilka andra leverantörer de vill träffa. Din webbplats och digitala närvaro blir många gånger avgörande i konkurrensen om köparna.

Att hamna på placering topp tre på Google för ett relevant sökord gör att du säkrar upp majoriteten av alla klick. I vissa fall kan så mycket som 80 % av alla klick gå till de webbplatser som placerar sig på plats 1–3 i sökresultaten. Skillnaden på att synas på första sidan (position 110) jämfört med sidan 2 (position 1120) är extremt markant – det kan handla om att du på andra sidan får så lite som ett klick av 1000 sökningar. SEO eller sökmotoroptimering är samlingsnamnet för aktiviteter och metoder som gör att dina sökord ranka högre på sökmotorer som Google. Det är ett viktigt arbete för din inbound marketing-process.

Kom igång med SEO

Att arbeta med optimering av webbtexter kan kännas överväldigande eftersom det är många saker att tänka på. Google blir dessutom smartare hela tiden och det gäller att hålla sig uppdaterad om vad Google gillar och ogillar. Inte nog med att du hela tiden behöver ha SEO i åtanke vid content-produktion, arbetet med SEO är dessutom oändligt och tar aldrig slut…

Se till att mäta, följa upp och förfina succesivt.

Om det inte finns resurser att ta in SEO-stöd i form av en expert som kan guida och vägleda i djungeln av regler, logik och struktur som resulterar i toppranking på Google, så är rådet att börja i liten skala. Se till att mäta, följa upp och förfina successivt.

En Google-vänlig webbplats med relevant innehåll för målgruppen

För att lyckas med SEO vill du ha en så Google-vänlig webbplats som möjligt. Det uppnår du delvis genom att din sajt är uppbyggd på ett bra sätt tekniskt (bra arkitektur, navigering, mobilvänlig etc). Den enskilt viktigaste faktorn för att ranka högt är dock innehållet. Genom att sätta dig in i, och lära känna, dina potentiella kunder kan du nyttja kunskapen för att hjälpa och guida dem genom hela köpresan. På din sajt kan du besvara frågor som du fått insikt om från kundservice, säljare eller från kunderna direkt. Du kan beskriva de utmaningar som dina kunder ofta har och som de känner igen sig i.

Det är viktigt att du har god insikt om dina idealkunder, eller personas. Sträva alltid efter att få dem att stanna kvar på sajten, läsa vidare och till slut ”göra” något på din hemsida. Du vill att de tar kontakt, laddar ner information, registrerar sig på ett event eller prenumererar på ett nyhetsbrev. Se till att hemsidan är lättnavigerad så att målgruppen hittar innehållet. Spela inte ”finns i sjön” med din målgrupp, utan se isället till att de hittar dina artiklar och innehåll på din sajt.

Grundregeln är att du ska skriva för din målgrupp och använda ord och termer som din målgrupp använder – undvik interna benämningar och fackspråk. På så vis blir din webbplats både hittad och innehållet uppfattas som relevant av din målgrupp.

Sträva alltid efter att få dem att stanna kvar på sajten, läsa vidare och till slut ”göra” något på din hemsida.

Att skriva för Google – 7 tips och råd

1. Analysera nuläget
Ägna ett par timmar till att analysera din företagssajts nuläge. Börja med att logga in i de analysverktyg du har tillgängliga, t.ex. Google Analytics. Öppna upp ett tomt ark och skriv ner en lista på aktiviteter och slutsatser. Du kan även få värdefull information från sociala media samt nyhetsbrevsystem. Vilka sidor, artiklar och inlägg är mest lästa och vilka sidor har engagerat dina kunder? Har du aktiva Google Adwords-annonser får du också här bra vägledning genom att undersöka vilka annonser som går bäst.

Stirra dig inte blind på din egen sajt utan spana även på konkurrenter. Gör egna sökningar på Google – låtsas vara kunden för en stund. Glöm inte att surfa som  Inkognito (Chrome) så blir dina sökningar på Google neutrala, och din surfhistorik tas inte i beaktande. Gör en kvalificerad gissning över vad du tror att kunder Googlar på när de letar efter information kopplat till din verksamhet. Undersök också hur konkurrenter rankar. Finns det viktiga sökord där konkurrensen är låg och där det kanske är lätt att ta position?

2. Välj relevanta sökord och använd dessa i texten
Baserat på ovan analys, diskussioner internt och med kunder, samt egna Googletester kan du förmodligen sammanställa en lång lista med potentiella sökord. Kör dessa i Google sökordsplanerare för att se hur många sökningar som görs på just dessa ord varje månad. Ett tips är även att koppla samman ditt Google Analytics-konto med Google Search Console så kan du enklare få fram bra sökord. Är det många sökningar kan det hända att konkurrensen om ordet är hård. Då är det idé att smalna av sökningen och istället vara mer specifik med så kallade long tail keywords.

När du har din sökordslista klar är det dags att börja skriva. Regeln är: Ett eller ett par sökord per artikel. Hårda bud, men detta ger ofta bäst resultat. Generellt bör du tänka på att ha med sökordet i rubriken (H1) och i underrubriker. Använd sökordet genomgående i texten, men överdriv absolut inte. Fokusera på själva sökordet, men det går även utmärkt att använda närbesläktade ord samt olika böjningar av sökordet.

3. Använd en lockande och beskrivande rubrik
Rubriken är viktig och får gärna locka till vidare läsning samt beskriva innehållet. Rubriken ska också innehålla… just det, sökordet. Om du skulle glömma att skriva in title tag (se nedan) så plockar de flesta CMS upp rubriken som title tag. Det innebär i sin tur att rubriken inte bör överstiga 6070 tecken, eftersom det är ungefär den textmängd som Google visar i sökresultatet.

Rubrik och URL hänger ofta ihop, men behöver absolut inte vara densamma. Om möjligt bör du anpassa URLen och inkludera sökordet.

4. Glöm inte titel och metabeskrivning
När texten ska publiceras är det bra att manuellt fylla i titel (title tag) och en metabeskrivning (meta description). Experterna ger olika bud på hur viktiga metabeskrivningarna är för Googles ranking men oavsett är de otroligt viktiga för att få dina besökare att klicka på din länk. Titel och metabeskrivning är den text som visas i Googles sökresultat. Titel är den blåa rubriken och metabeskrivningen är de två raderna text under själva länken.

Genom att vara tydlig i beskrivningen får du fler som klickar och besöker din sida vilket också gör att din sajt åker upp i rankingen på Google.

Titeln bör inte vara längre än att texten ryms och visas i Google på olika skärmstorlekar. En riktlinje är att titeln bör vara max 70 tecken, och kan med fördel även innehålla ditt företagsnamn. Metabeskrivningen bör vara max 160 tecken. Återigen, sökordet bör finnas med tidigt i titeln och inkluderas även i metabeskrivningen.

5. Textlängd och disposition
Längden på en text har betydelse och längre texter rankar högre. En bra måttstock är att texten bör vara 300 ord eller mer. Det finns även research som visar att sidor som innehåller 2000 ord faktiskt rankar högre än sidor med mindre textmassa. 2000 ord är en mycket lång text och man kan undra om webbesökare verkligen orkar läsa en så lång text? Det viktiga är dock att kvalitet går före kvantitet, men vet du att dina potentiella kunder behöver kunskap eller hjälp i en fråga så tveka inte att berätta det du vill ha sagt.

Apropå det, så har jag nu skrivit ca 1200 ord. Du som fortfarande läser får gärna maila oss på hej@crescando.se så lovar vi att bjuda på lunch  för att diskutera detta spännande ämne!

Fundera även på användarupplevelse och lärbarhet. Det är inte bara individer och människor som uppskattar tydliga rubriker, punktlistor eller andra knep för att skapa positiv användarupplevelse. Även Google uppskattar och värdesätter en välstrukturerad, lättnavigerad sajt.

6. Döp dina bilder och länka – det lönar sig
Använder du dig av bilder? Tänk då på att även bildernas namn påverkar rankningen. Ändra namnet på bilden så att den beskriver vad bilden visar och inkludera gärna ditt sökord. Google kan inte läsa bilder (dvs kan ej läsa bildtext), men om du beskriver vad som finns på bilden i filnamnet och i alt-tagen plockar Google upp detta. Har du produkter så är det ovärderligt att synas högt upp även i bildsöket på Google.

Länka gärna till andra externa och interna sidor för att vägleda besökarna till mer intressant innehåll. Får du dessutom andra att länka till din text så är du hemma.

7. Aktivera innehållet i flera kanaler
Sådär, din artikel ligger uppe på hemsidan som du optimerat efter konstens alla regler, och innehållet är dessutom relevant för din målgrupp. Du går ivrigt in på Google och söker…. Men artikeln kommer inte upp!? Vad nu?

Sökordsoptimering tar tid. Google (och andra sökmotorer) indexerar sidor blixtsnabbt men det kan ta tid för sökmotorn att värdera och jämföra sidan med andra webbsidor. Det viktiga är att löpande följa upp och se om innehållet får den placering på Google som du siktade på. Om inte, kan du fundera på om det är idé att bli mer specifik genom long-tail sökord, eller utvärdera om det finns liknande ord som också har en ansenlig mängd sökningar per månad. Du bör givetvis ta dig en titt på de hemsidor och konkurrenter som rankar högre än din sida. Vilken typ av innehåll har de på sina sajter?

Det absolut viktigaste efter att du publicerat ditt innehåll på sajten är själva aktiveringen av innehållet. Google värderar hur populärt innehållet är och rankar därefter. Använd de kanaler du har tillhands som nyhetsbrev, sociala medier, annonsering osv för att länka till och sprida innehållet till din målgrupp.

Med detta sagt, vill jag önska dig stort lycka till. Råden är en början och lägger en god grund för ditt SEO-arbete. Tar du dem i beaktande så har du kommit långt, kanske längre än dina konkurrenter – och det är ju huvudsaken.

New call-to-action

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration