Content curation med känsla och förnuft #2
Susanne Hägvall
Content marketing handlar om att vi med vår paketerade kunskap förmedlar innehåll som är relevant och skapar rätt känslor hos våra tilltänkta kunder. Vi har tidigare här på bloggen skrivit om hur du kan stärka värdet av ditt företags content marketing genom att varva den egna content-produktionen med content curation. Genom att belysa, bearbeta och/eller referera till innehåll från andra, relevanta källor kan du bygga både din egen kunskap, hitta inspiration och stärka ditt budskap. Men det finns några saker som du bör tänka särskilt på.
Balans, relevans och respekt
För att content curation ska bli en riktig tillgång i arbetet bör du ha en tydlig tanke, ett syfte med vad, hur och när du delar andras innehåll samt i vilken omfattning. Se content curation som ett komplement och låt det inte bli huvudspåret i din content-produktion. Basen för framgångsrik content marketing är alltid det innehåll du själv skapar utifrån insikten om dina kunder, deras specifika behov och köpbeteenden. Den som börjar söka finner ofta en hel del bra och relevant content, men ibland kan det vara väl lätt att gilla eller dela vidare. För att kunna vara en tillgång är det viktigt att kurera med både känsla och förnuft.
När du startar upp arbetet med content curation bör du därför tänka på följande:
- Var selektiv med vad du väljer att kurera – Välj ut ett antal källor att bevaka. Om du ska arbeta aktivt med content curation håller det inte att surfa runt planlöst och då och då hitta spännande saker att dela. Gör först en research av vilka siter, talespersoner och källor som kan vara av särskilt intresse att bevaka. Var noga med att variera vilken typ av content och från vilka källor du delar vidare. Var selektiv, ange alltid varför du delar och koppla till en egen reflektion eller egna inlägg.
- Skapa rätt balans mellan eget och kurerat innehåll – Välj när och hur mycket kurerat content du delar i förhållande till hur din egen content-planering ser ut. Skapa en balans mellan eget och kurerat material så att: 1. en klar majoritet av företagets digitala content är ”ditt eget” 2. det kurerade material du delar ligger i linje med övriga budskap och teman du förmedlar. Mät, följ upp och utvärdera både egenproducerat och kurerat innehåll. Ytterligare en dimension får du genom att bjuda in gästbloggare att skriva på din företagsblogg. En mer oberoende källa som pratar ”i din sak” och befäster eller kompletterar din kunskap kan ge extra tyngd till dina egna budskap.
- Var noga med källhänvisning och bildhantering – Utgå från hur du själv skulle vilja bli refererad när du refererar till andra. Hela tanken med content marketing är ju att dela med sig av så relevant och värdefull kunskap att den som tar del av den vill komma tillbaka till dig. Vid content curation blir det extra viktigt att hänvisa till var informationen ursprungligen kommer ifrån och att ange korrekta länkar. Den som skapat är den som äger och har upphovsrätten. Tänk på det särskilt vid bilder och om du vill lyfta direkta citat eller göra utdrag ur en originaltext. Dessutom kan olika regler gälla i olika länder. Är du osäker är det enklast att länka direkt till originalartikeln, med en tydlig kommentar om värdet för just din målgrupp.
Vad har du för egna erfarenheter av content curation? Vilka är dina tips för att få balans i content marketing-arbetet? Kommentera gärna direkt nedan, eller skicka ett mail. Blogginlägget är den andra delen i en serie. Läs gärna den första delen som ger dig fyra skäl att arbeta med content curation: Dela egen och andras kunskap med Content Curation #1
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.