Externa idéer ger bränsle till pigg content marketing och interna processer
Fredrik B Nilsson
Att jobba som marknadskonsult är att öppna nya dörrar hela tiden – lösa uppgifter åt olika uppdragsgivare varje dag. Men betyder det att lösningarna blir ytliga och icke-initierade? Nej, en bra konsult är en person som kan lyfta din organisation in i nya idéer och riktningar. Externt bränsle som får din verksamhet att nå oväntade höjder.
Den största skillnaden mellan en inhouse-lösning – alltså en person som är anställd direkt av ett företag för att marknadsföra det egna tjänsterna eller produkterna – och en marknadskonsult är att den interna personen ständigt förväntas vara närvarande och redo att rycka in i projekt. Och det kan vara perfekt. Men också begränsande. Hur många nya tankar lyckas samma team skapa utan att riskera upprepa sig?
Marknadskonsulten däremot kommer in i projektet med uppdaterade kunskaper och välgrundade influenser som ger din marknadsföring friskt blod.
”Svårt att formulera den egna personalens uppgifter”
Men låter det inte ganska skruvat; att ta in en extern person i organisationen för att den ska kunna nå ut med interna budskap? När det exempelvis gäller inhouse-skribenter kan det ofta handla om att de blir hemmablinda, på gränsen till passiva, och fastna i ett lågt tempo. En extern skribent däremot kommer in med en tydligt specificerad uppgift som ska vara klar vid en viss tidpunkt – det ställer krav på såväl produktionen som på den som ska utforma uppgiften.
”Ibland kan vi ha svårt att formulera vad vår egen personal ska göra när det kommer till marknadsföringstexter. Men när vi anlitar en extern byrå så blir vi mer fokuserade och tvingas tydliggöra uppgiften – och då blir det ett bättre slutresultat!”, säger en marknadschef för ett mellanstort företag som föredrar att förbli anonym.
Någonstans handlar det om att hålla en balans mellan inhouse-medarbetare och inhyrda experter – att hitta The Sweet Spot.
6 parametrar att tänka på i valet mellan inhouse och inhyrt
För dig som beställare av marknadstjänster – till exempel när du anlitar oss på Crescando – är det ofta mycket att tänka på inför de beslut som ska avgöra framtida satsningar och kampanjer.
Här listar vi några argument som du bör ta i beaktning när du väljer mellan intern och extern innehållsproduktion:
- Inte bara en ”bättre” skribent eller idéspruta – den stora grejen är: objektiviteten och okunnigheten. När du väljer att anlita en inhyrd content producer ska du tänka på att hens nya syn på din organisation är en av fördelarna. Be om uppriktiga svar på hur ni uppfattas och dra nytta av de fräscha ögonen i utformandet av innehåll som ska attrahera potentiella leads, som troligen ser på er verksamhet på liknande sätt.
- Jämför en anlitad innehållsskapare med journalister, som är nyfikna och jagar nya scoop. En journalists drivkraft är att hitta nya vinklar och idéer – för att bli läst eller lyssnad på. Samma drivkraft har duktiga innehållsskapare som du anlitar. Låt dem får gräva fritt och lyssna till deras förslag på ”scoop” som kan driva trafik till dina kanaler.
- Det som är viktigt är att arbeta fram en intern miljö med flera redaktörer – att alla jagar vinklar på innehåll och nyheter. På samma sätt som en extern konsult ser din verksamhet som ett äventyr kan du få de interna medarbetarna att bli nyhetsjägare. Stimulera en process där idéer leder till nytt innehåll i era kanaler – kanske i kombination mellan medarbetarnas förslag och en konsult som får förädla dem till intressant material! Det blir garanterat ett framgångsrecept.
- Innehåll är avgörande för att lyckas med inbound marketing-resan. Det måste dock vara relevant och hålla över tid: därför är den långsiktiga produktionen avgörande och ju fler som är involverade och har inblick i innehållsplaneringen, desto bättre!
- Peppa genom att ge små gratifikationer för varje idé som når publicering. Du kan enkelt skapa ett gamification-system som stimulerar till merskapande av bra innehåll. Låt exempelvis den som kommit på en idé få sitt namn i bloggens sidfot som avsändare… Eller dela ut poäng för bra idéer som vid årets slut premieras.
- Ordna en workshop med Crescando: ”Så gör du personalen till en redaktion!” Idag vet vi ju alla att en webb och ett socialt mediaflöde behöver innehåll. Vem som skapar innehållet är inte alltid det viktigaste – relevansen, långsiktigheten och intresseskapandet är mer avgörande. Med en workshop ledd av Crescando får du struktur i ditt innehållsskapande. Väl investerade pengar är att lägga grunden för din fortsatta inbound marketing-resa…
Vi brinner för att du ska leverera ett bättre innehåll och lyckas med din digitala marknadsföring. Att arbeta på rätt sätt är att följa med i kundernas köpresa, att hela tiden vara närvarande. Med våra tjänster stöttar vi denna process och tillsammans – inhyrt och inhouse – blir vi ett oslagbart team.
Är du nyfiken på hur du ska göra för att tillföra mer energi till din organisation? Kontakta oss så berättar vi om våra workshops, tankar och filosofi. Vill du läsa mer om vårt erbjudande är du välkommen att surfa in här.
Foto: Johannes Plenio från Pexels
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.