Hjälp, vad ska vi skriva om!? – Content marketing #3
Malin Sjöman
Posten uppdaterades i november 2013 baserat på nya insikter och erfarenheter från marknaden. Läs den uppdaterade artikeln här!
—
Oavsett om du och ditt företag valt att jobba utifrån en komplett content Marketing-strategi eller väljer att börja i det mindre formatet och skicka ut nyhetsbrev med inspirerande läsning en gång i månaden brukar frågan så småningom komma: Vad sjutton ska vi skriva om nu? Du vill bidra med informativa, konstruktiva och kreativa tankar som för kundens tanke och beslutsprocess framåt. Så hur kan du själv hitta inspiration för vad du ska lyfta fram?
- Använd företagets egna experter – B2B-företag har normalt många medarbetare med direktkontakt med kunder och därmed marknadskunskap i olika former. Intervjua företagets säljare om vilka frågor de brukar få kring behov och möjligheter tidigt i köpprocessen. Vilka mer generella ämnen kopplade till branschen kommer upp över kundlunchen? Byt tankar och insikter med de som arbetar med tekniskt säljstöd: vad ser de som sina viktigaste trendspaningar på området? Prata med företagets produktchefer för att förstå deras idéer kring produktutveckling och paketering: även om Content Marketing inte handlar om företagets egna produkter finns det ofta information och en analys bakom produktledningens beslut som är värda att lyfta fram. Glöm inte att prata med företagets ledning för att förstå vilka strategiska frågeställningar de möter i sin dialog med marknaden.
- Intervjua företagets kunder – företagets marknadsföring vänder sig i stor utsträckning till era kunder: befintliga eller potentiella. Vilka är då bättre att inspirera till ämnen att ta upp än de kunder företaget redan har en etablerad dialog med? Det finns många skäl att använda sig av sina befintliga kunder i marknadsföringen (och många sätt att att göra det på), att låta dem komma till tals i företagets Content Marketing plan är ett. Diskussionen med en engagerad kund inspirerar också gärna till nya frågeställningar att titta närmare på och lyfta fram. Kanske arbetar företaget med referensgrupper eller fokusgrupper för er produktutveckling? Ta tillfället i akt att fånga upp idéer och tankar att skriva om!
- Känner du dina kunders kunder? – På samma sätt som du fokuserar på att möta dina kunders behov lägger de i sin tur kraft och energi på att möta sina kunders. Om du pratar med dina kunders kunder, låter dem komma till tals och lyfter fram deras tankar i ditt material kan du därför räkna med att din egen målgrupp lyssnar. Och du behöver faktiskt inte prata med dina kunders faktiska kund: att tala med de som dina kunder ser som sin verkliga målgrupp tar dig långt.
- Jobbar ditt företag med olika samarbetspartners i teknikutvecklingen eller i försäljningen av era produkter? – Partners ser ofta en lite annan bild av samma bransch än den du och ditt företag ser, en bild som kan komplettera er egen och inspirera till nya tankar. Partners kan ofta både sätta de frågeställningar du och dina kunder funderar kring i ett nytt sammanhang och bidra med nya infallsvinklar på problemlösning och affärsutveckling.
- Vad säger de externa påverkarna? – I många branscher har analytiker och bransch-journalister en viktig roll att spela i hur nya leverantörer sätts på kartan och förtroenden etableras. Finns det en större branschanalys som pekar i samma riktning som ditt företag strävar? Eller inspirerande inlägg i fackpress om de ämnen ni brinner för som dessutom talar till er fördel? Ibland kan det vara värt att göra en deal med en oberoende påverkare för att få rätten att använda sig av deras åsikter slutsatser i företagets marknadsföring.
- Gör en marknadsundersökning – Det är normalt större företag förunnat att göra egna marknadsundersökningar för att på så sätt få fram nytt innehåll till sin content marketing. Men kanske gör ditt företag redan idag en kundnöjdhetsstudie som också innehåller frågeställningar av allmänt intresse och kanske kan du lägga till en eller par frågor om behov och tankar som speglar branschens utveckling. Många epostverktyg låter dig också göra enklare enkäter och automatiskt distribuera dessa till dina läsare. En marknadsstudie behöver heller inte vara en kvantitativ studie av en stor mängd respondenter: ofta kan ett mindre antal välvalda djupintervjuer vara minst lika kraftfull.
- Följ branschdebatten i press och sociala media och glöm inte hålla koll på konkurrenterna. – En generell utmaning med content marketing är att få mottagaren att faktiskt läsa det som skrivs. Att lyfta upp det som verkligen är relevant för målgruppen utifrån deras behov är viktigt, att vara först med nyheter och skriva om sånt som inte redan diskuterats till leda hjälper. Men det hindrar inte att du kan söka inspiration genom att följa det som sägs på annat håll i branschen: i fackpress, på branschrelaterade forum eller bloggar eller på konkurrenternas egna hemsidor. Målet är självklart inte att kopiera sånt som redan sagts men kanske inser du att det finns en inspirerande tråd som inte nystas upp på ett tillfredsställande sätt eller en frågeställning som just ditt företag kan bemöta och ge ett inspirerande svar till. Finns det ämnen som är värda att zooma in på för att titta på de underliggande trenderna? Andra områden som kan zoomas ut från för att att sätta diskussionen i ett större perspektiv?
Förhoppningsvis har du hittat inspiration för din fortsatta marknadsföring från en eller flera av de sju punkterna. Har du själv fler tankar och inspirationskällor för din content marketing: tveka inte att höra av dig!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.