Hoppa till innehåll

Hur mycket av ditt content går till spillo?

Wilhelm von Sydow

Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

I min roll som content-producent skriver jag mängder av artiklar, guider, kundcase och annat innehåll för kunders räkning. Ett stimulerande jobb där jag på daglig basis får stifta närmare bekantskap med nya branscher och lära mig om vitt skilda arbetsområden. Min förhoppning är naturligtvis att det jag skriver ska komma till stor användning och nytta för mina kunder och att det ska hjälpa dem att växa sin affär. Något jag märker att det gör – när innehållet väl används, vill säga…

Mängden content som produceras bara ökar…

Content är inte längre bara ett buzzword. De flesta marknadsförare vet att de kan lotsa potentiella kunder framåt i köpprocessen genom att löpande erbjuda paketerad kunskap, erfarenhet och inspiration för att vinna deras intresse, förtroende och i slutändan affären.

Vi behöver helt enkelt träffsäkra budskap för att marknadsföra våra produkter och tjänster i ett alltmer digitalt landskap.

I takt med att förståelsen för vikten av att synas digitalt ökar, ökar även den mängd content som produceras. För oss som arbetar i byråvärlden och blir anlitade för just detta ändamål är detta naturligtvis goda nyheter. Vi får fler uppdrag och våra kunder får mer spännande content att publicera – något som de i förlängningen vinner fler kunder på. Slutet gott, allting gott. Men riktigt så enkelt är det kanske ändå inte…

… men långt ifrån allt content ser dagens ljus

Något jag märkt genom åren är nämligen att långtifrån allt det innehåll som mina kunder producerar – eller som jag producerar för dem – kommer till användning. Det har förvånat och förbryllat mig och jag har inte hittat någon rimlig orsak till det. Så jag tog hjälp av Google.

En sökning på ”unused content B2B” visar att SiriusDecisions redan 2013 uppmärksammade fenomenet med oanvänt content, och vid tidpunkten konstaterade att uppemot 70 procent av allt producerat innehåll aldrig publiceras. Dystra siffror, i synnerhet för mig som content-nörd som vet hur mycket tid och energi som går åt till att skapa riktigt bra innehåll. På ett mindre personligt plan är det naturligtvis även negativt ur affärssynpunkt. Content-produktionen blir bara en utgiftspost som aldrig genererar någon avkastning.

Orsaken till att producerat content inte publiceras beror oftast inte på att det är dåligt, utan snarare på att content-arbetet saknar strategi.

Fyra tips: Så skapar content värde för din affär

Lyckligtvis finns det en uppsida på problemet. Orsaken till att producerat content inte publiceras beror oftast inte på att det är dåligt, utan snarare på att content-arbetet saknar strategi. Många gånger saknas det ett tydligt ägarskap i frågan om vem ansvar för att innehållet publiceras och sprids i olika kanaler. Därför är det inte ovanligt att just detta moment faller mellan stolarna och utan att ni vet om det kan ni sitta på en riktig guldgruva av ackumulerat, opublicerat content.

För att du på bästa sätt ska kunna dra nytta av ditt befintliga och kommande content har vi samlat ett antal tips och länkar till ytterligare bloggposter med handfasta råd om hur du bygger din content-strategi så att det ni producerar verkligen blir en resurs för er affär.

  • Redaktionell planering: Utan en samlad plan är risken stor att arbetet blir ofokuserat, kostsamt och att det tar onödigt lång tid för organisationen att producera bra content. Risken finns också att bilden blir splittrad och inte bidrar till företagets försäljning, eller i värsta fall blir direkt negativt för varumärket. För att lyckas och nå framgång med din content marketing måste du planera, prioritera, delegera och följa upp arbetet.
  • Aktivering: Att skapa kreativt content som möter våra potentiella kunders behov i köpprocessen tar oss bara halva vägen. Det är först när vårt content når fram till mottagaren som det får ett värde, för mottagaren och för oss som marknadsförare. Läs mer om hur du kan aktivera ditt content i olika kanaler här.
  • Engagera medarbetare: Det finns många fördelar med att engagera fler än marknadsavdelningen i content marketing-arbetet. Inte minst för att det är ute i verksamheten som den värdefulla kunskapen finns som kan hjälpa dina kunder att köpa. Men det är ingen självklarhet att få med organisationen på tåget och det kräver såväl en genomtänkt strategi som rätt styrning och stöd till medarbetarna samt en god dos tålamod. Se därför till att skapa förståelse för varför content-arbetet är viktigt och sälj in det som en affärsfrämjande resurs.
  • Ta hjälp utifrån: Hur goda ambitioner du och dina kolleger än har kan det ibland blir svårt att få till content-arbetet. Kanske drunknar du i så mycket annat marknadsarbete att ditt content hamnar i bakvattnet. Då kan det vara läge att ta hjälp utifrån genom en marknadsbyrå som kan ge stöd i såväl arbetet med strategi och produktion som aktivering, uppföljning och optimering. Kanske behöver du bara hjälp med en av dessa delar, eller allihop?

</A NAME=”lyssna”>

Känner du som så många andra att ditt content inte kommer till sin rätt? Eller behöver du hjälp sätta din strategi för det löpande redaktionella arbetet? Vi på Crescando har lång och bred erfarenhet av såväl strategi och produktion som aktivering, uppföljning och optimering. Hör av dig!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration