Podd: Hur personlig ska du vara i din B2B-marknadsföring?
Gustav Tranback
I KNTNT-radio avsnitt 174 pratar Content-Spanarna Pia Tegborg, Thomas Barregren och Malin Sjöman om tonalitet i B2B-kommunikationen och framförallt om hur personliga vi får vara när det kommer till B2B-marknadsföring.
Många tycks vara av uppfattningen att B2B-kommunikation måste vara vara mer formell, mindre personlig och gärna mer akademisk än B2C-kommunikation. Content-Spanarna håller inte med utan menar att det, även om det handlar om kommunikation företag emellan, fortfarande är människor som kommunicerar med människor. Därför är det fritt fram att låta B2B-texter hitta ett mer personligt uttryck och gärna använda samma språk som när vi pratar med våra kunder och partners.
Som en fortsättning diskuterar Content-Spanarna vad vi kan göra för att bli mer personliga i vår B2B-kommunikation och hur vi kan påverka andra i vår organisation att också våga ta steget. En motfråga blir vad vi ska göra när de anställdas personliga varumärken blir så starka att de lyser med mer kraft än företagets gemensamma varumärke. Ska alla rätta in sig i ledet eller är det bara en fördel för företaget att ha starka talespersoner med en egen personlig profil?
Lyssna här!
Har du tankar kring hur pass personlig man bör vara i B2B-marknadsföring? Håller du med Content-Spanarna, eller är du kanske av en helt annan uppfattning? Hör gärna av dig och dela med dig av dina tankar!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.