Maximerar du din content marketing med kraften i SEO?
Jens Östrud
Content marketing är en viktig hörnsten inom B2B-marknadsföring eftersom köpresorna blir mer och mer digitala. Enligt Gartner lägger B2B-köpare bara 17% av sin tid under köpprocessen på möten med potentiella leverantörer, medan 27% av tiden går till att hämta information och inspiration i digitala kanaler. Men hur hittar de ditt content?
Den lättillgängliga informationen via digitala kanaler gör det enkelt för köpare att samla in information på egen hand, vilket innebär att säljarna har mindre påverkan än förut. Genom att publicera relevant och värdefullt content kan du positionera ditt företag som expert i branschen och bygga förtroende hos dina kunder och prospekts. Men det räcker inte att bara publicera. För att verkligen skapa nytta av arbetet med content marketing behöver du se till att innehållet når rätt publik genom att bland annat arbeta med SEO för att öka synligheten och räckvidden. Genom att optimera innehållet kan du nå kunder och prospekts när de söker efter relevant information.
Åtta tips för att sökordsoptimera ditt content
Vår SEO-expert Veronica Gustavsson ger sina bästa tips för att lyckas med SEO-arbetet!
Gör en sökordsanalys
För att lyckas med SEO är det viktigt att ha en välgenomtänkt sökordsstrategi. Genom att ta reda på vilka söktermer och fraser din målgrupp använder kan du optimera innehållet för att synas i relevanta sökresultat. Använd verktyg för sökordsanalys för att bland annat identifiera relevanta sökord, skaffa koll på konkurrenternas sökord och sökresultat och även relaterade sökningar.
Se till att webbplatsen fungerar tekniskt
För att synas högt upp i sökmotorresultaten behöver webbplatsen vara tekniskt optimerad. Se till att den bland annat laddar snabbt, är säker och mobilvänlig och har en tydlig struktur. Strukturerad data blir allt viktigare för att hjälpa sökmotorer förstå innehållet på din webbplats.
Integrera SEO-strategin med content-strategin
En väldefinierad SEO-strategi är avgörande för att uppnå långsiktiga resultat. Skapa en plan för att optimera innehållet och sajten över tid. Identifiera era mål och mätbara nyckeltal för att kunna följa upp framsteg och göra nödvändiga förbättringar längs vägen. Se också till att integrera content-strategin med SEO-strategin eftersom de behöver vara tätt sammankopplade för att ge bästa resultat.
Optimera on-page SEO
Optimering av innehållet är viktigt för att synas högt upp i sökresultaten. Se till att på ett naturligt sätt använda relevanta sökord i sidtitlar, rubriker, underrubriker, brödtext och bildernas alt-texter och beskrivningar. Strukturera innehållet med underrubriker och listor för att underlätta för läsaren. Länka inom webbplatsen mellan sidor, artiklar, produkter och annat hjälpsamt innehåll.
Jobba med off-page SEO
SEO handlar inte bara om det som händer på er sajt. Att få relevanta inlänkar från andra webbplatser till er egen kan öka er trovärdighet och synlighet i sökmotorer. Utveckla en strategi för att få länkar från trovärdiga och relevanta webbplatser, skriv gästinlägg på andra sajter och skapa engagemang i era sociala medier och andra digitala kanaler för att få inlänkar och därmed bygga upp er off-page SEO.
Hitta problem med webbplatsen
Använd ett SEO-verktyg för att analysera trafiken till din webbplats och upptäcka olika problem. I t.ex. Google Search Console kan du bland annat hitta konkurrerande sökord på din webbplats, se vilka sidor som har låg CTR, hitta sidor som behöver optimering för att ranka högre och se vilka frågor som användare ställer.
Håll dig uppdaterad om AI
AI-verktyg och AI-chat integrerat i sökmotorer förändrar både sökupplevelsen och SEO-arbetet, och det kommer ny utveckling och kunskap hela tiden. Det ställer nya krav på alla som arbetar med SEO, content marketing och annan digital marknadsföring.
Publicera hjälpsamt och relevant innehåll
Google belönar innehåll som genuint hjälper människor och som är skapat för dem, inte för sökmotorer. Kortfattat handlar det om att Google utvärderar sökresultaten utifrån relevans, sökintention, och E-E-A-T som står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Så etablera ditt företag som auktoritet med erfarenhet och expertis som visar att du är en trovärdig källa genom att publicera unikt och engagerande innehåll som svarar på era kunders och prospekts frågor.
Långsiktigt arbete med SEO och content
Genom att skapa en långsiktig SEO-strategi och integrera den med content-strategin kan du skapa extra nytta med content marketing-arbetet. Kom ihåg att SEO-arbetet är en pågående process och att det är viktigt att följa upp och analysera resultaten för att kunna förbättra arbetet och ytterligare öka värdet på din SEO-insats och content marketing.
Mer om content marketing och B2B-marknadsföring
- Content marketing som utbildar, inspirerar och engagerar
- Lyssna på B2B-podden
- Följ Crescando på LinkedIn
🎧Lyssna på artikeln
Lyssna i spelaren här eller i din poddspelare. Kom ihåg att prenumerera på B2B-podden!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.